Fast lokal-IP og DNS
Fra : Anders Petersen

Dato : 18-12-02 03:31

Er netop skiftet til TDC, og har derfor også fået ny router (Linksys). Jeg
har tidligere kørt med faste IPer på mit lokalnetværk, så jeg har kunnet
forwarde port80-traffik til en bestemt maskine. Men hvis jeg vælger ikke at
lade IP hente automatisk, skal jeg nu angive en DNS-server, hvad jeg ikke
har skullet før (automatisk DNS er grayed out).

Skal jeg abre smække TDCs DNS ind, eller er der en bedre måde, evt. ikke at
køre med faste IPer lokalt, eller noget i den stil.

Og kan nogen forklare, hvorfor dette har ændret sig, så lærer jeg også lidt
:)

På forhånd tak.

/Anders

PS: CuteFTP har pludselig problemer med at 'modtage' directory-oversigten
over connectede sites (hvilket gør at den stopper), CoffeeCup derimod har
ingen problemer - kan det ahve noget at gøre med den nye router?

Fra : jens

Dato : 18-12-02 07:51

--
mvh jens
"Anders Petersen" <anders@NOSPAMgadefejer.dk> skrev i en meddelelse
klip
> Skal jeg abre smække TDCs DNS ind, eller er der en bedre måde, evt. ikke
at
> køre med faste IPer lokalt, eller noget i den stil.

din router skulle gerner få dns adresser via dhcp, som den så sender videre
til dine maskiner med dhcp.
du kan stadig sætte routeren og dine maskiner op så du har faste lan ipèr
hvilket efter min menig er det rareste, da man så til enhver tid ved hvilken
maskine der hedder hvad. og så skal du bare indtaste tdc`s dns server
adresser, (eller nogle andres, hvis du finder dem bedre af en eller anden
grund, det er ligegyldigt med dns, og de fleste udbydere tillader fremmede
at lave opslag i deres dnsserver)

> Og kan nogen forklare, hvorfor dette har ændret sig, så lærer jeg også
lidt

fordi tdc gerne vil være sikker på at deres produkt kan bruges af fru jensen
på 75, uden de skal ansætte flere supportere
vær lige opmærksom på at tdc åbenbart har ret til at forbyde brugen af en
router på dit hjemmenet

> [...]
> over connectede sites (hvilket gør at den stopper), CoffeeCup derimod har
> ingen problemer - kan det ahve noget at gøre med den nye router?
det lyder umiddelbart som om cute ikke køre på en standard ftp port, og at
coffee gør, og så er det et routeropsætnings spørgsmål

det kan også være cute kører i passiv mode hvilket kan få betydning i
routerens firewall, lærte jeg for nyligt (hehe peter)

mvh jens

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 18-12-02 09:40

De routere jeg har arbejdet med giver altid de samme IPadresser til de
forskellige computere. Altså når først en computer har været på netværket,
gemmer routeren MAC-adressen, og så er IP-adressen reserveret til den
computer. - Er det ikke sådan i de fleste routere når man kører DHCP?

Mvh
Lasse

Fra : jens

Dato : 18-12-02 10:43

--
mvh jens
"Lasse Rønlev" <r@fjerndette.pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gemmer routeren MAC-adressen, og så er IP-adressen reserveret til den
> computer. - Er det ikke sådan i de fleste routere når man kører DHCP?

jojo, men problemet er for mange hjemmenet, at dhcp kun er reserveret i en
af routeren given periode, og en eventuel børne pc ikke er tændt tit nok til
at beholde sin reservation,(jeg har en med det problem)
en anden ting er så at ved at fortælle hvilken ip man vil have behøver de
ikke komme som 1,2,3 men kan sættes til 10,20,30, så flere i samme rum kan
får samme 10 adresse 10,11,12, eller 20,21,22(pc1,pc2,lanprinter i det rum)
det er et spørgsmål om hvor meget man går op i det måske.men en dhcp kan
lave et farligt rod i et velordnet samfund.( hehe )

Fra : Anders Petersen

Dato : 18-12-02 11:14

> jojo, men problemet er for mange hjemmenet, at dhcp kun er reserveret
> i en af routeren given periode, og en eventuel børne pc ikke er tændt
> tit nok til at beholde sin reservation,(jeg har en med det problem)

Lige netop det problem burde ikke opstå, da netværket består af 2 maskiner,
der kører stort set 24/7, og en bærbar, der kun sjældent er koblet på.
Derudover sker det, der ryger et par andre bærbare på, der ikke er mine,
men hvor ip-nummeret er tilsvarende ligegyldigt. Den eneste maskine,hvis
ip-nummer jeg skal vide (hvor IIS kører, og hvor portene derfor forwardes
til) er min egen maskine, der altid er tændt og derfor burde holde sin
reservation, hvis det er sådan det foregår, og jeg har forstået det
rigtigt.

Mange tak.

/Anders

Fra : jens

Dato : 18-12-02 12:38

> [...]
> til) er min egen maskine, der altid er tændt og derfor burde holde sin
> reservation, hvis det er sådan det foregår, og jeg har forstået det

den bekrivelse giver et andet problem med dhcp.
hvis alle dhcp adresser er reserveret til andre får de næste der kommer på
nettet en 169 adresse da dhcpèn ikke ser sig istand til at udlevere nogen
brugbare.
eller de får en dhcp adressee der ligner de andre men som alligevel ikke er
på samme net.
det kan feks. være hvis du bruger netmasken 255 255 255 192
så er adresserne fra 192 168 0 1 til 192 168 0 64 et net og dem over 192 168
0 65 et andet net( en indbygget funktion i ip protokollen)
og der vil ikke være kontakt mellem de to net medmindre man laver en route
til det (begge veje) (192 giver 4 net med 64 adresser på hver men der kræves
kun èn dhcp server)
din net udbyder kan have tildelt en bestemt netmaske til din router, som den
så videregiver til dhcp clienter.( det gør min udbyder, men ham har jeg nu
styr på hehe)
iøvrigt ville jeg vælge faste adresser på de makiner der altid er på det
net, da det giver sikkerhed for at det ikke er dem der laver ballade, ved et
nedbrud. og dhcpèn kan så spare på kræfterne til andre opgaver. men det er
en smags sag.

problemet kan meget nemt opstå med omtalte udbyder der ved en undernetmaske
kan angive hvormange pcèr der "betales" for.
så undersøg dhcp netmasken og angiv den til at slutte på 0 hvis den ikke gør
det.

(via forskellige undernetmasker kan antallet af ipèr på samme net fassættes
til èn, hvilket bruges af min udbyder til èn offentlig adresse, det gør
deres FW opsætning lidt mindre kringlet, og det er et tal der kan udregnes,
ud fra ip nummeret)

ret mig gerne hvis der er nogen der er klogere end mig, det er sådan jeg har
forstået det jeg har læst om ip protokollen, og det kan være forkert.

en anden ting er at en xp der får fast ip, og senere dhcp, har deaktiveret
sin dhcp client under services, den skal manuelt sættes til automatisk ved
efterfølgende skift til dhcp kørsel, ellers er den ude af drift.
mvh jens