Mor og killing
Fra : Alex Linaa

Dato : 06-03-01 08:19

Vi har en 2 år gammel hunkat og hendes killing fra sidste år.
Efterhånden er det ved at være en daglig forteelse at kattene slås så
totterne fyger, og hvis ikke killingen havde haft en beskytter i vores Sankt
Bernhardshund er jeg sikker på at moderen fik gjort kål på hende.
Hvordan får man disse to katte til at leve i fredelig sameksistens?

Efter første løbetid er killingen desuden begyndt at overstrinte hundens
tæpper og kurv. Hverken skældud eller en velrettet kop vand har kunnet løse
problemet. Nogen forslag?

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Gidde

Dato : 06-03-01 13:29

Alex Linaa wrote:

> Efter første løbetid er killingen desuden begyndt at overstrinte hundens
> tæpper og kurv. Hverken skældud eller en velrettet kop vand har kunnet løse
> problemet. Nogen forslag?

Skældud har endnu IKKE haft effekt på mine to katte, så det har jeg droppet!
Neutralisering ville måske kunne løse en del af problemet, også i forhold til
den anden kat...medmindre du selvfølgelig har en rigtig god grund til at lade
katten forblive forplantningsdygtig (seriøst avlsarbejde). En "rigtig" hunkat er
vel en større trussel mod den gamle kats position i huset end en "neutral" kat.
En mulighed er måske også, at katten faktisk fejler noget
fysisk...urinvejsinfektion eller lignende...
Eller måske forsøger hunkatten at afmærke sit territorium og vovsen (det troede
jeg ellers hørte hannernes verden til?)....i så fald ville kastration igen være
en mulig løsning vil jeg tro.
Måske Feliway-sprayen også ville kunne hjælpe på urinerings-problemet...men jeg
synes, når problemerne nu er så udtalte, at du skulle tage en snak med en
dyrlæge og høre deres mening først. Sprayen kan købes hos dyrlæger, og så er det
jo nærliggende at forklare dem, hvordan tingene ser ud, og høre deres vurdering
også. Hvis katten fx er syg, eller det hænger sammen med at den ikke er
neutraliseret, så nytter det jo i hvert fald ikke en dyt at skælde ud.
Mvh. Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-03-01 18:24

Hej Alex

Er du opdrætter må du bare skille kattene.

Er du ikke opdrætter skulle du få begge katte kastrerede omgående. Der er
dog ingen garanti for at en kastration løser problemet, men der er gode
chancer for det

Som jeg læser dit indlæg forsøger den unge at overtage førerrollen fra den
ganle. Dette går ikke stille af, slet ikke mellem fertile katte.

Måske kan den gamle mærke, den unge er syg, det opdager katte lang tid før
ejerne gør det. I den situation er det slet ikke unormalt at den/de raske
katte mobber den syge.

Den unge føler tryghed ved hunden og anser derfor dens kurv for sit
territorium som den gamle kat skal holde sig fra, derfor markerer hun
kurven.

Desuden er det normalt, at unge katte flytter hjemmefra når de bliver
kønsmodne.

Og måske passer kattenes kemi bare ikke sammen. Du ville jo heller ikke bo
sammen med hvem som helst.

Som du kan se, kan der være flere årsager til, at de ikke kan enes, og det
er ikke altid lige let at finde årsagen.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Alex Linaa

Dato : 09-03-01 10:39

"Nina El Falaki" <feca@edb.dk> skrev i en meddelelse
> Er du opdrætter må du bare skille kattene.

Nej. Det er bare 2 stuekatte.

> Er du ikke opdrætter skulle du få begge katte kastrerede omgående. Der er
> dog ingen garanti for at en kastration løser problemet, men der er gode
> chancer for det

Er det ikke lidt svært at kastrere 2 hunkatte?

> Som jeg læser dit indlæg forsøger den unge at overtage førerrollen fra den
> ganle. Dette går ikke stille af, slet ikke mellem fertile katte.

Det er ikke tilfældet. Den unge kat kryber rundt langs fodlisterne når den
gamle er i nærheden, og prøver absolut ikke at dominere.

> Måske kan den gamle mærke, den unge er syg, det opdager katte lang tid før
> ejerne gør det. I den situation er det slet ikke unormalt at den/de raske
> katte mobber den syge.

Det vil jeg da lade komme an på en prøve hos dyrlægen, men det har stået på
over en længere periode.

> Den unge føler tryghed ved hunden og anser derfor dens kurv for sit
> territorium som den gamle kat skal holde sig fra, derfor markerer hun
> kurven.

Det lyder som en rimelig forklaring. Så er problemet bare at få den til at
holde op igen, for det er noget f.... griseri på hundens tæpper. Men det
forklarer ikke hvorfor det først startede efter kattens første løbetid.

Jeg vil overveje at få begge katte steriliseret for at se om det løser
problemerne, men ellers må jeg nok nødtvungent skille mig af med den yngste
kat (

Tak for dit svar
Alex

Fra : Gidde

Dato : 09-03-01 12:06

Alex Linaa wrote:

> Er det ikke lidt svært at kastrere 2 hunkatte?

Nope, det hedder vist egentlig kastration i begge tilfælde hos katte. Men vi er
jo vant til fra mennesker at kvinder steriliseres mens mænd kastreres (?).

> [...]
> holde op igen, for det er noget f.... griseri på hundens tæpper. Men det
> forklarer ikke hvorfor det først startede efter kattens første løbetid.

Der sker ting og sager når en kat bliver fertil, så det lyder da meget rimeligt
at problemerne ang. tisseriet er begyndt efter første løbetid. Ingen ville fx
undre sig over at en fertil hankat begyndte på den slags når den ikke er
kastreret

> Jeg vil overveje at få begge katte steriliseret for at se om det løser
> problemerne, men ellers må jeg nok nødtvungent skille mig af med den yngste
> kat (

Snak med dyrlægen om det. Så dyrt er det heller ikke, og ofte løser det
problemerne. Når kattene er neutraliseret falder de nok mere til ro, eftersom de
ikke længere skal slås med hormonerne....at overveje at skille sig af med en af
kattene virker ret drastisk, du har jo langt fra afprøvet alle muligheder endnu,
og der findes endvidere adfærdsterapeuter, som måske kan give gode tips om
løsningen af den slags problemer. Måske er det ganske simple praktiske ændringer
der skal til for at løse problemerne, udover neutralisering, og det kan bare
være svært at få øje på HVAD der skal ændres.
Håber du finder en løsning, hvor også yngstekatten får lov at blive i sit hjem.
Mvh. Gitte

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-03-01 00:48

Gidde <gjlo98@hum.auc.dk> skrev...
> Nope, det hedder vist egentlig kastration i begge tilfælde hos katte. Men
vi er
> jo vant til fra mennesker at kvinder steriliseres mens mænd kastreres (?).

Hej Gitte

Nej, hankøn af menneskeracen får lov til at beholde kønsdriften (og
testiklerne), så det hedder - hos mennesker - sterilisation i begge
tilfælde...
Men hos katte og hunde, og sikkert også alle mulige andre dyr, er den
korrekte betegnelse kastration.

Mvh. Camilla

Fra : Helle Andersen

Dato : 09-03-01 21:31

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse news:98a8bd$lfq$1@news.inet.tele.dk...
> "Nina El Falaki" <feca@edb.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke lidt svært at kastrere 2 hunkatte?

Nix Når man fjerner kønsdriften, som man gør hos både hunkatte og hankatte hedder det
kasteration. Når man, som hos mennesker, ikke
fjerner kønsdriften, men blot gør ufrugtbar, hedder
det sterilisation.

> Det er ikke tilfældet. Den unge kat kryber rundt langs fodlisterne når den
> gamle er i nærheden, og prøver absolut ikke at dominere.

Alt tyder dog på, at problemerne skyldes, at de
ikke er i harmoni med den etablerede rangfølge
eller mangel på samme.

> [...]
> holde op igen, for det er noget f.... griseri på hundens tæpper. Men det
> forklarer ikke hvorfor det først startede efter kattens første løbetid.

Jo, det gør det absolut Alle fertile katte er
territoriale - uanset om det en hankatte eller
hunkatte. Selvom den har været domesticerede i
mange år, har katten stadig sine instinkter i
behold, der bl.a. gør, at katte med kønsdrift vil
forsøge at etablere rangorden og territorier.
Denne trang udvikles først rigtigt, når katten er
kønsmoden og vil gerne mindskes kraftigt, når den
kastreres. De vil dog beholde en del af trangen -
nogle mere end andre, alt afhængigt af race og
temperament.

> Jeg vil overveje at få begge katte steriliseret for at se om det løser
> problemerne, men ellers må jeg nok nødtvungent skille mig af med den yngste
> kat (

Jeg synes, at du skal forsøge en kasteration. Det
vil sjældent blive den store succés at holde mere
end en enkelt fertil kat - det kræver i hvert fald lidt
held.

--
Hilsen Helle
I have studied many philosophers and many cats.

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 23-03-01 22:13

> [...]
>
> Efter første løbetid er killingen desuden begyndt at overstrinte hundens
> tæpper og kurv. Hverken skældud eller en velrettet kop vand har kunnet

Hvad med at få katten neutraliseret. Der er forresten også rigeligt med hel-
og halvvilde katte, "affaldsmisser" m.v., der lever et elendigt katteliv, så
der er vel ikke lige frem nogen grund til at skabe flere.
Du kunne jo tage dig af nogle "affaldsmisser", i stedet for at lade din kat
få flere killinger.

M.v.h.
P.E:H.