Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
aftenbillede
Fra : Bo

Dato : 17-12-02 21:32

Hejsa!

Tog et aftenbillede for en times tid siden - og kom til at tænke på om man
ikke kan få månen til at fremstå mere klar og tydelig, som den faktisk
gjorde.

Se billedet her:

http://bo.yaboo.dk/aftenbillede.jpg

Billede data:
File: CRW_2757.CRW
File size: 2208KB
Image Serial Number: 127-2757
Camera Model: Canon PowerShot G2
Firmware: Firmware Version 1.10
Date/Time: 2002.12.17 19:21:34
Shutter speed: 8 sec
Aperture: 2,2
Exposure mode: Manual
Flash: Off
Metering mode: Evaluative
Drive mode: Single frame shooting
Self-timer: 10 secs
ISO: 50
Lens: 7,0 to 21,0 mm
Focal length: 7,0 mm
Subject distance: 3,60 m
AF mode: Continuous AF
Focus point: [Center]
Image size: 2272 x 1704
Image quality: Raw
White balance: Auto
Saturation: Normal
Sharpness: Normal
Contrast: Normal

Hilsen Bo

Fra : max

Dato : 17-12-02 17:37

> Tog et aftenbillede for en times tid siden - og kom til at tænke på om man
> ikke kan få månen til at fremstå mere klar og tydelig, som den faktisk
> [...]

Det er et flot flot flot billed Bo..
En metode til at få månen til at stå rund og fin er at lave
2 exponeringer, går ud fra du bruger stativ ..
Et billed exponeret efter månen og et billed exponeret
efter vejen, rediger dem sammen i photoshop eller hva
du har.. En anden metode er at bruge et grad filter, det er
lettere.. mvh max

Fra : max

Dato : 17-12-02 21:58

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> efter vejen, rediger dem sammen i photoshop eller hva
> du har.. En anden metode er at bruge et grad filter, det er

ups - det smuttede med tiden.. sorry..

Fra : Bo

Dato : 18-12-02 17:14

Tak skal du ha` - det vil jeg prøve i aften. Hvad er et grad filter ?

Min server kører igen - vrøvl med IP opsætningen......

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-12-02 18:11

In article <atq6sg$e7t$1@sunsite.dk>, Bo wrote:

> Tak skal du ha` - det vil jeg prøve i aften. Hvad er et grad filter ?
>
> Min server kører igen - vrøvl med IP opsætningen......
> http://bo.yaboo.dk/aftenbillede.jpg

Der er mange hvide pletter / hotpixels / sne / skidt på dit billede

Den effekt månen giver er fordi lyset spredes i skyen + den
anden fugtighed der er i tågen.

Hvis du vil have en måne du kan klistre ind, så må du godt
låne denne her: http://home1.stofanet.dk/pope/IMG_3737.JPG

Taget med et håndholdt Canon Powershot A20 gennem en
stjernekikkert der giver ca 31 gange forstørrelse, og drejet 180 grader
for at fjerne hovedvendingen.

Jeg venter stadig på montering til mit CP 4500, så kommer der
nok også billeder af pragtfulde saturn og dens ringe, samt
jupiter med måner.

Fra : Bo

Dato : 18-12-02 18:44

> Der er mange hvide pletter / hotpixels / sne / skidt på dit billede

Jeg tror de fleste pletter er stjerner.

Hilsen Bo

Fra : Klaus Madsen

Dato : 19-12-02 15:13

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
> [...]
>
> Taget med et håndholdt Canon Powershot A20 gennem en
> stjernekikkert der giver ca 31 gange forstørrelse, og drejet 180 grader

Hold k... det er flot Povl.
Perfekt eksponeret og meget skarpt.
Hvis det er håndholdt hat du været meget heldig, sådan en forstørrelse kan
man normalt ikke holde stille.

Klaus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-12-02 18:10

In article <3e01d6f2$0$2570$d40e179e@nntp04.dk.telia.net>, Klaus Madsen wrote:

> [...]
> Perfekt eksponeret og meget skarpt.
> Hvis det er håndholdt hat du været meget heldig, sådan en forstørrelse kan

Stjernekikkerten var fastmonteret. Og som du kan se på EXIF dataene,
så var lukketide 1/403 s, altså meget hurtigt. Når man har en
åbning på 90 mm, og komprimerer lyset ned på omkring 2 cm, så
giver månen MEGET lys.

Jeg har flere billeder taget i de samme minutter som er ca.
tilsvarende i kvalitet, nogle af dem dog lidt for lyse med
1/200 s lukketid.

Der er ikke rigtigt noget jeg kunne justere på på dette kamera,
og det er en af grundene til at jeg gerne anbefaler billige Canon
Powershot kameraer. De giver som regel gode billeder. Og dette har
er 1.5 år gammelt, og har fået de slag m.m. som ikke kan undgås når
det har været med mig rundt på 4 kontinenter, og på en del ture i
rygsækken/bukselommen.

Nu bliver det tåget i aften, men jeg vil da prøve med et webcam
i prime fokus (dvs uden objektiv, udover den forreste linse og
spejlene i kikkerten, for at se hvordan det bliver.

Forstørrelsesgraden vil dog være MEGET højere. Nok over 200 gange.
Men der går lige nogle timer inden månen er nået rundt til hvor jeg kan
se den hjemmefra.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-12-02 22:44

"Povl H. Pedersen" wrote:

> [...]
> så var lukketide 1/403 s, altså meget hurtigt. Når man har en
> åbning på 90 mm, og komprimerer lyset ned på omkring 2 cm, så

Det kunne være spændende at eksperimentere med en stjerne-
kikkert, hvilken prisklasse ligger den du har anvendt i.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-12-02 23:25

In article <3E023DA5.40313353@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen wrote:

> Det kunne være spændende at eksperimentere med en stjerne-
> kikkert, hvilken prisklasse ligger den du har anvendt i.

Jeg startede med at købe en i Føtex til 750 kr. Den var
kvalitetsmæssig under al kritik, specielt justeringen af
okkularet. De grove tandhjul kunne ikke holde okkularet, så
den gik hele tiden ud af fokus. Den strøg retur efter et
par dage (Bilka + Føtex kører med 14 dages returret).
Jeg har dog set på den tyske astronomigruppe, at man kan være
heldig. Det brugte også de små 0.956 tommer okkularer man skal
holde sig fra.

Stativet, som er meget vigtigt, er dog kvalitetsmæssigt
rimeligt OK. Kan ikke huske om det var en såkaldt EQ montering.
(German EQuatorial mount), som er nødvendig ved lange eksponeringer,
da man så kan sætte en motor på tidsstyringsaksen.

Efter at have set på priser herhjemme, så købte jeg i Tyskland.
Det blev til et Skywatcher TravelMax 90 = SkyMax Mak 90, som er en
lukket tube. Der er T2 gevind bagpå, så man kan anvende det med
en simpel konverter på almindelige SLR kamerahuse som et 900 mm tele.
Dette teleskop går for at være noget af det bedste på markedet
hvis man vil have et lille teleskop.

Teleskopet alene kan købes for 275 Euro uden stativ. Jeg købte
med et godt EQ-2 stativ + søger + 2 okkularer til 478 Euro
(+ 20 Euro porto med UPS).

Info her: http://www.teleskop-service.de/Astro/Mak/mak.htm#Mak90

Mit månebillede er taget gennem et ekstra 40 mm okkular.

Man skal ikke købe noget med GOTO funktion / computerstyring
med mange objekter. Dette duer IKKE til, da et sådant er udstyret
med AZ montering. Dvs for at følge et objekt over himlen, så
flytter det kikkerten i to akser. En EQ montering der er justeret
skal kun drejes i den ene retning for at følge objekter. Det er
reelt en AZ montering der er vippet så den peger mod stjernehimlens
omdrejningspunkt, som er meget tæt på nordstjernen.

PS: Man kan også tage gode billeder af galakser m.m. uden at
fotografere gennem en stjernekikkert. Andromeda galaksen er angiveligt
ret stor. Og plejaderne = syvstjernen dækker også ret meget af himlen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-12-02 23:58

"Povl H. Pedersen" wrote:

> [...]
>
> Info her: http://www.teleskop-service.de/Astro/Mak/mak.htm#Mak90
>
> Mit månebillede er taget gennem et ekstra 40 mm okkular.

Det lyder jo ikke afskrækkende dyrt, men jeg dog på fornemmelsen
at der hurtigt løber ekstraudgifter på til div. ekstraudstyr.

Jeg er dog håbløs når det handler om at læse og forstå tysk, så
jeg vil prøve at finde nogle engelsksprogede sites om emnet, for
jeg skal jo være ret sikker på, at jeg kan montere mit Fuji
FinePix 6900 zoom på teleskopet.

Mit andet problem er, at der er ret så lysforurenet der hvor jeg
bor, men jeg har nogle bekendte som bor et sted hvor der er
buller
sort om natten, jeg vil lige høre om jeg kan få lov til at
oprette
et obsavatorium hos dem...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-12-02 00:24

In article <3E024F0E.4E876586@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen wrote:

> Det lyder jo ikke afskrækkende dyrt, men jeg dog på fornemmelsen
> at der hurtigt løber ekstraudgifter på til div. ekstraudstyr.

Ja, monteringskit til digicam til afocal fotografering (altså
gennem okkularer, hvilket er nødvendigt da man ikke kan fjerne
optikken på de fleste digicams) koster omkring 100 euro
oveni. Jeg skulle bruge en 28 mm -> 37 mm + en 37 mm -> T2
adapterring = 33 Euro. Dertil rør/okkularholder der kan justeres
så dit digicam kan komme i fokus = 66 Euro oveni.

Andre anvender også bare en barlowlinse (en sådan mangler jeg at
købe. Pris omkring 70 euro for en af de bedre.). En sådan fordobler
forstørrelsen af okkularer, men kan også bruges som eneste "okkular"
ved afocal fotografering.

> [...]
> jeg vil prøve at finde nogle engelsksprogede sites om emnet, for
> jeg skal jo være ret sikker på, at jeg kan montere mit Fuji

Det kan du nok, Du skal bruge:
B 2458040 T-2 innen M 54 außen Grundadapter für nachfolgende
Adapterringe 25,-
B 2458044 M 54 innen M 55 außen Fuji Finepix 4900/6900Z 16,-

samt

B2458141 OPFA-1 zum Einstecken in alle 1,25" Okularklemmen mit
Sicherungsnut und Filtergewinde für 1,25" Filter 66,-

Alt fundet på
http://www.teleskop-service.de/baaderseiten/baadervorschau/t2sortiment.htm

Hvis du ikke forstår det, så kan du bruge balefisken på
Altavista: http://world.altavista.com - Den tillader dig at browse
websider på diverse sprog og få dem oversat til engelsk.

Generelt er Nikon Coolpix modellerne de foretrukne, da deres
lille 28 mm objektiv med invendig zoom er meget velegnet til
montering på andet udstyr. Derudover supporterer coolpix 9xx+4500
lukketider på op til 60 minutter via fjernbetjening, eller manuelt
udløsertryk.

Der er en Astrophoto gruppe på yahoo.

> [...]
> buller
> sort om natten, jeg vil lige høre om jeg kan få lov til at

Jeg bor i midtbyen i Århus, og den model kikkert jeg har valgt
kan jeg lige med stativ smide i en ryksæk, og så cykler jeg ud til
Den Permanente nedenfor Riisskov i Århus. Her er relativs langt til
lys, og kun Århusbugten mod øst hvor der er mange interessante
stjernebilleder.

Men der er meget at lære. Jeg genkender nogle af dem jeg lærte om som
spejder, og har nu købt nogle bøger om starhopping, som beskriver
nogle hundrede interessante objekter som galakser, clusters,
dobbeltstjerner, variable stjerner etc, samt hvorledes man finder
frem til dem.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-12-02 01:01

"Povl H. Pedersen" wrote:

> [...]
> nogle hundrede interessante objekter som galakser, clusters,
> dobbeltstjerner, variable stjerner etc, samt hvorledes man finder

Det er jo herligt at lære, den dag hvor det holder op, så
bliver tilværelsen nok kedelig...:)

Og jeg kan godt se, at sådan noget stjernefoto er noget der
hurtigt griber om sig, også økonomisk.

De fleste opfatter jo ikke nattehimlen som et motiv, men når
man indsnævrer billedvinklen til under 1 grad, så så bliver
universet meget stort.

Jeg har iøvrigt set nogle udsendelser på Discovery, hvor folk
selv byggede nogle temmelig store spejlteler, det kunne måske
gi' en bedre ydelse til samme pris.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-12-02 07:35

In article <3E025DC2.95824E39@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen wrote:

> [...]
>
> De fleste opfatter jo ikke nattehimlen som et motiv, men når
> man indsnævrer billedvinklen til under 1 grad, så så bliver

Ja. Men månen er meget stor. Og andromeda galaksen er vist næsten lige
så bred. De klareste "stjerner" på den østlige aftenhimmel er
saturn og jupiter, og disse fremstår meget tydelige i min
kikkert, inklusive saturns ringe og jupiters måner.

De farvede stjernetåger man ser er ofte taget uden at skyde gennem
kikkerten. Den bruges bare til at rette ind, og følge objektet,
og så laves piggyback foto.

Mange anvender også webcams i stedet for digicams etc.

> Jeg har iøvrigt set nogle udsendelser på Discovery, hvor folk
> selv byggede nogle temmelig store spejlteler, det kunne måske
> gi' en bedre ydelse til samme pris.

Problemet er, at 25 cm spejle er lidt dyre, og man finder hurtigt
store kikkerter man ikke kan slæbe med til ret mange penge.

Se eksempelvis www.2astro.dk - Der er her serier af stjerne-
kikkerter til hjemmebrug der starter ved 35000 kr, en anden
serie der starter ved 12000, og en ved 24000 etc.

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 19-12-02 20:11

Flot flot billede - hvor er The LRV (månebilen)

Hilsen Bo

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-12-02 21:39

In article <3e021a5e$0$35835$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Bo Jørgensen wrote:

> Flot flot billede - hvor er The LRV (månebilen)

Der går rygter om, at det teleskop (stjernekikkert) man p.t. er
ved at bygge vil kunne vise disse, og dermed be- eller afkræfte
sammensværgelsesteorierne om at USA aldrig har været på månen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-12-02 21:44

On Thu, 19 Dec 2002 20:38:38 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"

>Der går rygter om, at det teleskop (stjernekikkert) man p.t. er
>ved at bygge vil kunne vise disse, og dermed be- eller afkræfte
>sammensværgelsesteorierne om at USA aldrig har været på månen.

Det sidste tror jeg ikke er muligt. Konspirationsteorier lader sig
næppe falsificere hos tilhængerne. Det er vist nærmest det, der
kendetegner dem. Tilhængerne af disse sinistre forklaringer vil bare
se nye forfalskninger eller andre sofistikerede forklaringer.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : John

Dato : 19-12-02 23:23

meddelelse news:slrnb04bie.db.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Der går rygter om, at det teleskop (stjernekikkert) man p.t. er
> ved at bygge vil kunne vise disse, og dermed be- eller afkræfte
> sammensværgelsesteorierne om at USA aldrig har været på månen.

Det bli'r bevist næsten daglig. Apollo missionerne placrerede og efterlod et
spejl, der bruges til at reflektere en laserstråle, der bruges til at måle
den nøjagtige afstand til månen. I øvrigt fulgte tusinder af radio-amatører
over hele verden med i alle missionerne. Disse ville nok have undret sig,
hvis deres antenner skulle pege mod Nevada i stede for Månen
--
MVH
John K Hansen

Fra : John

Dato : 19-12-02 23:28

> [...]
> ved at bygge vil kunne vise disse, og dermed be- eller afkræfte
> sammensværgelsesteorierne om at USA aldrig har været på månen.

Der er iøvrigt næppe sandt, at det ville kunne opnå sådanne opløsninger. Se
hvorfor her:

http://www.redzero.demon.co.uk/moonhoax/radiation.html

Fra : max

Dato : 18-12-02 16:19

> Tak skal du ha` - det vil jeg prøve i aften. Hvad er et grad filter ?
>
> Min server kører igen - vrøvl med IP opsætningen......
> http://bo.yaboo.dk/aftenbillede.jpg
>
> Hilsen Bo

gradfilter - hva faen hedder det på dansk..
et filter der toner ud på den ene halvdel til minus1-2 bl
blir brugt i spillefilm med dramatisk himmel... Du har
garanteret set effekten.. i dette tilfælde vil det forhindre
månen i at blive blæst ud.. hvid tåge..

Glæder mig til at se resultatet -månen er rigtig flot her til aften
mvh max

Fra : max

Dato : 24-12-02 03:28

> Tog et aftenbillede for en times tid siden - og kom til at tænke på om man
> ikke kan få månen til at fremstå mere klar og tydelig, som den faktisk
> [...]

Faldt over dette program, måske er det noget du kan bruge..
http://www.imaging-resource.com/SOFT/OPT/OPT.HTM
mvh max