Opdatere via link...?
Fra : Kenneth Brøgger

Dato : 17-12-02 21:17

Hej nyhedgruppe...
Jeg søger et tag i retning af: <a href="javascript:history.back(1)"> men med
opdater i stedet for... er det muligt?!

Med venlig hilsen
Kenneth Brøgger

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-02 22:57

Kenneth Brøgger skrev:

> Jeg søger et tag i retning af: <a
> href="javascript:history.back(1)"> men med opdater i stedet
> for... er det muligt?!

document.navn-på-din-form.submit()

NB: Javascript hører hjemme i
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kenneth Brøgger

Dato : 18-12-02 01:42

?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-12-02 09:48

Kenneth Brøgger skrev:

> ?

Eksempel:

********
<form action="form.asp" id="minForm">
<input type="text" name="navn" id="navn" value="Skriv noget her"
size="20" />
</form>
tekstlink</a>
********

Se siden på <http://damu.dk/jc/usenet/form.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hintzmann

Dato : 18-12-02 09:58

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> [...]
>
> ********
> <form action="form.asp" id="minForm">
> <input type="text" name="navn" id="navn" value="Skriv noget her"

Fint eksempel

Men jeg har dog en lille tilføjelse ... Brugere uden javascript har ikke en
chance for at submit'e formen. Så jeg ville tilføje en noscript element med
en alm. submit knap.

Hintzmann

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-12-02 11:18

Hintzmann skrev:

> Men jeg har dog en lille tilføjelse ... Brugere uden
> javascript har ikke en chance for at submit'e formen. Så jeg
> ville tilføje en noscript element med en alm. submit knap.

Det er en god idé.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-12-02 11:45

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> <form action="form.asp" id="minForm">
> </form>

Hm - ovenstående er valid XHTML, men virker ikke i Mozilla.
Tilføjer man name="minForm" til <form> virker det i Mozilla - men
så er det ikke længere valid kode.

Hvordan kan det nu være?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hintzmann

Dato : 18-12-02 15:55

> Hm - ovenstående er valid XHTML, men virker ikke i Mozilla.
> Tilføjer man name="minForm" til <form> virker det i Mozilla - men
> så er det ikke længere valid kode.
>
> Hvordan kan det nu være?

Benyt document.forms[0].submit()
eller også er det
document.forms['minForm'].submit()

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-12-02 16:46

Hintzmann skrev:

> Benyt document.forms[0].submit()

Den virker - men så skal man holde styr på rækkefølgen og antallet
af sine forms.

> document.forms['minForm'].submit()

Den er o.k. - stadig ikke så pæn som document.minForm.submit() men
læsbar og til at vedligeholde.

Er javascriptsyntaksen document.<element>.<egenkab|metode> kun
gyldig hvis <element> er defineret med name?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-12-02 16:57

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Den er o.k. - stadig ikke så pæn som document.minForm.submit() men
> læsbar og til at vedligeholde.

Fra et objektorienteret synspunkt er document.minForm ikke pænt. Det
den faktisk befinder sig langt nede i dokumentstrukturen.

> Er javascriptsyntaksen document.<element>.<egenkab|metode> kun
> gyldig hvis <element> er defineret med name?

Personligt foretrækker jeg document.getElementById("minForm"),
men jeg ved at document.forms er lovligt. Jeg kan ikke finde noget
i ECMAScript-standarden eller HTML-DOM der tillader document.minForm.

I praksis ser det ud til at browserne accepterer document.<element>
hvis, og kun hvis, <element> er defineret med name.

/L

Fra : Hintzmann

Dato : 19-12-02 08:43

> Den virker - men så skal man holde styr på rækkefølgen og antallet
> af sine forms.

> Den er o.k. - stadig ikke så pæn som document.minForm.submit() men
> læsbar og til at vedligeholde.

document.forms[] er en property som referere til et array af alle form
elementer i et HTML-dokument. (NB. Det er ikke et almindeligt array, man kan
kun læse fra det)
Ligesom document.links[] referere til alle links på en side. Der findes
flere.
Som Lasse skriver er det måden at gøre det på.

> Er javascriptsyntaksen document.<element>.<egenkab|metode> kun
> gyldig hvis <element> er defineret med name?

Ja. Og da name er på vej ud i XHTML på de fleste elementer så prøv at brug
den anden kode. Det gør dine script en _lille_ smule mere fremtidssikre.

<indskydelse>
Radio-buttons har stadig et name ellers kunne de ikke grupperes. Men det
bliver jo helt anderledes i XHTML2.0
</indskydelse>

Hintzmann

Fra : [5000] Jesper Brunho~

Dato : 18-12-02 09:42

Kenneth Brøgger wrote:
> Hej nyhedgruppe...
> Jeg søger et tag i retning af: <a href="javascript:history.back(1)"> men med
> opdater i stedet for... er det muligt?!

Opdater = Refresh: <http://hjem.get2net.dk/ahome/> ->
<http://hjem.get2net.dk/ahome/koder/javascript_opdater_ved_link.htm>

Opdater = Submit: har du fået svar på allerede

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-12-02 09:51

[5000] Jesper Brunholm skrev:

> Opdater = Refresh:

Jeg havde slet ikke overvejet at det kunne være sådan en opdatering
der blev spurgt efter. Godt svar.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hintzmann

Dato : 18-12-02 10:01

"[5000] Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message

> Opdater = Refresh: <http://hjem.get2net.dk/ahome/> ->
> <http://hjem.get2net.dk/ahome/koder/javascript_opdater_ved_link.htm>

Også et fint eksempel

Men jeg har dog en lille tilføjelse ... brugere uden javascript får intet ud
af linket. Så jeg ville smide javascript i onclick handleren og sætte
href'en til den side som skal opdateres.

Opdater</a></p>

Hintzmann