Podning af nyt akvarie
Fra : Tom Manczak

Dato : 06-03-01 02:31

Hvis man poder et nyt akvarie med noget tørret bakteriekultur købt hos
pusheren, ca. hvor lang tid tager det før at akvariet er klar til at
sætte fisk i?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Søren Steffensen

Dato : 06-03-01 07:49

Har altid hørt ca en uge, men det er vist bedst at vente i 2-3 uger !
Men det kan jo være svært !

--
SOS - www.overclocking.dk/uk
icq: 102169245

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 06-03-01 08:24

> [...]
> Hvis man poder et nyt akvarie med noget tørret bakteriekultur købt hos
> pusheren, ca. hvor lang tid tager det før at akvariet er klar til at

Hvis vi forudsætter at der overhovedet er liv i den kultur du har købt,

kan du smide fisk i efter et par dage.

Men køb hellere nogle 'hardcore' fisk, altså fisk der kan holde til lidt af
hvert f.eks. guppy.

Og lad dem kører akvariet ind.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : ole larsen

Dato : 06-03-01 17:53

Tom Manczak skrev i meddelelsen ...
>Hvis man poder et nyt akvarie med noget tørret bakteriekultur købt hos
>pusheren, ca. hvor lang tid tager det før at akvariet er klar til at
> [...]

Den er "sjov" - en tørret bakteriekultur bliver ikke til levende bakterier
af at komme i vand ( nej Tom, den er ikke rettet mod dig, men mod branchen )
Nogle bakterier danner sporer, der kan overleve udtørring, men det gælder
nok ikke de bakterier, vi værdsætter i akvariet. Disse er ret sarte,
reagerer på et utal af de forhold, vi udsætter dem for. Så du skal nok ikke
regne med en væsentlig forkortelse af indkøringstiden selvom du køber en
gang snake-oil. DATZ testede for et par år siden og fandt ingen til et par
dages gevinst. Tag lidt slam fra et indkørt kørende filter, så kan du vist
ikke gøre det bedre.

Ole

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 06-03-01 18:11

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Den er "sjov" - en tørret bakteriekultur bliver ikke til levende
bakterier
> af at komme i vand ( nej Tom, den er ikke rettet mod dig, men mod
branchen )

Ja, som skrevet 1000 gange (omtrent) gavner de produkter kun tre ting:
omsætningen hos producenten, omsætningen hos importøren og omsætningen hos
forhandleren....

> [...]
par
> dages gevinst. Tag lidt slam fra et indkørt kørende filter, så kan du

Og selv det har efter min erfaring også meget begrænset effekt.

Et akvarium skulle gerne være noget, man har glæde af i årevis. Hvorfor
hulen så ikke starte det på den "rigtige" måde? Det indbefatter nu en gang
at det skal "cycles", og det tager tid for en bakteriekultur at vokse sig
stor og stærk
Jeg "synes" at det plejer at tage 2-3 uger for nitritten at toppe og dale
til et acceptabelt niveau (<1mg/l). Kan nogen fortælle mig hvorfor det er
så eftertragtet at spare en uge eller halvanden i denne sammenhæng? - for
det er vel det, vi taler om - ikk'?

Ærbødigst,
Jonas

Fra : ole larsen

Dato : 07-03-01 07:03

Jonas Jacobsen skrev i meddelelsen <9835pe$2j1c$1@news.cybercity.dk>...

>Og selv det har efter min erfaring også meget begrænset effekt.

Og det tror jeg er rigtigt netop fordi de froskellige baterier er så
føjsomme - de nitrosomas og nitrobacter der lever i tank no 1 lever ikke
lige så godt i tank no 2 ( der skal vokse op en delvist ny kultur af
bakterier passende til de små ændringer, der er i tank 2) selvom de to tanke
tilsyneladende er identiske. Men forsøg viser at en podning hjælper lidt på
opstart af et helt nyt akvarium.

> [...]
>så eftertragtet at spare en uge eller halvanden i denne sammenhæng? - for

Tænk hvis du skulle starte 52 akvarier - så kunne du spare et helt år

>Ærbødigst,
>Jonas

Allersomnådigst
Ole

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 07-03-01 07:40

> [...]
tanke
> tilsyneladende er identiske. Men forsøg viser at en podning hjælper lidt

Lyder som en ok teori - "der er ikke noget der er det samme..."

> Tænk hvis du skulle starte 52 akvarier - så kunne du spare et helt år

LOL
Mon ikke det første var blevet klar af sig selv inden man var nået raden
rundt ?

/Jonas

Fra : Tom Manczak

Dato : 07-03-01 01:37

> af at komme i vand ( nej Tom, den er ikke rettet mod dig, men mod
branchen )

Nej, sådan opfatter jeg det heller ikke. Mit formål med indlægget var
netop at frembringe disse aspekter, altså om det er salgsgas eller ej,
og hvis den er god nok, om det egentlig giver nogen signifikant
forskel. Jeg må indrømme, at jeg tvivler på, at der er hold i det. Ok,
det skal lige nævnes at jeg ikke selv har brugt penge på en kultur.
Det er noget jeg fik med da jeg sidste mandag købte et brugt akvarie
til spotpris. Imorgen (idag) vil jeg spørge "de kloge" inde på
Molekylærbiologisk institut om der er hold i en tørret bacteriekultur
med nitrosomonas og nitrobacter.

Jeg tror selv at hvis der podes, så skal man også sørge for at der er
nok næring til bakterierne, nemlig ved at have et par lidt svinende
fisk gående->mere næring->flere nyttige bakterier. Jeg tvivler på at
neonfisk har signifikant indflydelse. desuden er Det nitrat der er i
ledningsvandet er i så små mængder at det ikke har stor indflydelse.

Da jeg første gang podede med "bakteriekultur" (den portion arvede jeg
også så havde jeg købt fisk allerede efter en uge. og mange; ca.
20 malawier i et 200L. måske overkill, men de havde det fint, de
ynglede ikke, men døde heller ikke

Jeg er dog lidt bange for at pode fra gammelt filter materiale. Jeg
tror muligvis, at det er mine lavasten som giver fiskene kløe, ikke
stenene men stoffer i dem. Jeg ved ikke om stofferne også ville sætte
sig i filstermassen?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak