Mere om hundeæde
Fra : Jynis

Dato : 17-12-02 09:35

Hej alle
Det er helt fint at lave en top 10 liste over hundemad. For at kunne bedømme
disse produkters kvalitet , skal vi se på mange emner . Prisen er jo altid
beregnet på de omkostninger der er forbundet med varen. Er der brugt kødmel
fra frisk slagtede
dyr fra fisk og fjerkræ. Er der brugt kød og benmel fra blandet slagteri
affald, (med seldøde og aflivede dyr ,hunde og katte måske) Hvordan er
fordelingen af råprotein og grønsagerne? Hvor mange gram skal bruges.
Hvordan er hundens hud og pels. Mogle hunde får forkert kost og opbygger
allergier.
Tilbage til prisen.Jo flere led maden skal igennem jo dyrer. Tv reklamer er
meget dyre. Det er altså ikke altid det dyreste er det bedste.
Som forhandler af grovvarer også hunde og katte mad, vil jeg meget opfordre
jer alle til at kikke grundigt på varedeklerationerne. I vil også kunne se
der er flere produkter der er lavet på samme fabrik , men bare i forskellige
embalager.
Jeg synes det er et virkelig godt og spændende initiativ i har taget.Pøj pøj
..
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-12-02 09:53

Hej Jytte

Og hvad er det så man skal kigge efter på varedeklarationen?

Mvh
Kim

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 18-12-02 12:25

On Wed, 18 Dec 2002 09:52:56 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

>Hej Jytte
>
>Og hvad er det så man skal kigge efter på varedeklarationen?
>
>Mvh
>Kim

Jeg ville råde dig til at kigge på ingredienslisten , se hvilken vare
der er listet højst oppe , det skal være den der er mest af i varen ,
ligesom i menneskemad. Jo bedre varen der er mest af jo bedre er
fodret. Hvis der står majs eller andet billigt så er det et skodfodder
, og hvis der bare står frisk kyllingekød eller kyllingekød"eksempel"
så var det kun friskt da de tilsatte det i maden og alt vandet saften
der var i det friske er væk og i virkligheden er det så langt nede af
listen det kan være den 6 ller 7 ingrediens . Det skal være tøret kød
for så får du den reele vægt af kødet og den rigtige placering på
listen , istedet for friskt osv som i høj grad er misvisende, som i
Hills malet majs og forskellige malet mel står først malet majs har en
biologisk værdi"som jeg ved at passer" på 54 og tøret kyllingekød har
en på 98 % altså hvis man sætter sig ind i det så er Hills et billigt
skodfodder , men de har forstået at reklamere på en god måde så de
fleste tror at det er kvalitet . Håber jeg har gjort mig forståelig ,
jeg har citeret fra bla. Nutro-folder, jeg har givet Nutro hele tiden
og er uden tvivl sikker på at det er det bedste færdiglavede fodder
til hunde , Men undersøg det selv ,hvis du går nok op i hvad din hund
lever af .Men der er rigtig mange ting man kan prøve at undersøge der
skal jo helst heller ikke være konserveringsmidler eller kemiske
antioxidanter osv , intet fodder er perfekt men man kan da lige så
godt stræbe imod at finde det der er tættest på.

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 11-02-03 11:32

Jeg kan ikke være mere enig med dig! Har altid fået at vide at kød skulle
være det første der stod på ingredienslisten og det gør det jo på Nutro´s
produkter.
Overvejede på et tidspunkt at fodre med Hill´s, men eftersom jeg hverken har
hørt godt om det eller der står kød som det første, valgte jeg Nutro.
Min hund har det fint med det foder og der har ingen problemer været såsom
vokseværk eller dårlig mave osv.
Eftersom hoved bestanddelen i Hill´s er majs kan jeg, pga at min scæfer er
hvid, ikke fodre med det, for han ville blive gul i pelsen.

Hilsen Betina