DNS virkemåde
Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-12-02 06:36

Kan man have 2 DNS servere til at køre uden at de opdaterer hinanden ?
Man kan jo have flere DNSer sat op i sin søgerækkefølge. Vil man så
lave opslag på den første og hvis det ikke giver resultat så søge
vidre på de(n) anden/andre ?
/Hans

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-12-02 09:53

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> writes:

> Kan man have 2 DNS servere til at køre uden at de opdaterer hinanden ?

Opdaterer hinanden? Hvis de er autoritative for de samme domæner
skulle de da meget gerne indeholde konsistente data - altså opdatere
hinanden om du vil?

> Man kan jo have flere DNSer sat op i sin søgerækkefølge. Vil man så
> lave opslag på den første og hvis det ikke giver resultat så søge
> vidre på de(n) anden/andre ?

Ja.

/Rasmus

He has his own opinions
- just like the others.
- Burnin' Red Ivanhoe

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-12-02 10:43

On Tue, 17 Dec 2002 06:36:26 +0100, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> Kan man have 2 DNS servere til at køre uden at de opdaterer hinanden ?

Ja.

Hvorfor skulle man ikke kunne det?

> Man kan jo have flere DNSer sat op i sin søgerækkefølge. Vil man så
> lave opslag på den første og hvis det ikke giver resultat så søge
> vidre på de(n) anden/andre ?

Nej.

Når klienten har fået svaret 'findes ikke' fra en DNS, giver den
sig ikke til at spørge en anden DNS-server. Det gør den kun, hvis
den slet ikke får svar fra den første.

Hvad er det egentlig, du ønsker at opnå?

-A

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-12-02 00:24

On Tue, 17 Dec 2002 10:43:16 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Ja.
>
>Hvorfor skulle man ikke kunne det?
Jeg har måske formuleret mig lidt for kort/upræcist ?

>Nej.
>
>Når klienten har fået svaret 'findes ikke' fra en DNS, giver den
>sig ikke til at spørge en anden DNS-server. Det gør den kun, hvis
>den slet ikke får svar fra den første.
Det var også det jeg regnede med.

>Hvad er det egentlig, du ønsker at opnå?
Jeg har en DNS server på en maskine, Jeg har en anden maskine der er
DHCP server.
Det er ikke altid muligt for mig at opløse pcnavne til ipadresser (For
de maskiner der får IPadresser fra DHCP serveren, dem med faste IPer
er der ikke problemer med) Nslookup virker heller ikke.
Min DHCP har også en DNS indbygget som dog pt er frakoblet. Jeg tænkte
at jeg kunne koble denne til og så få denne til at opdatere den
opringelige DNS server. Men jeg er noget i tvivl om DNS virkemåde, her
tænker jeg på hvem/hvad opdaterer DNS når en pc får tildelt en IP pr
DHCP ? er det DHCPen eller den enkelte PC ?

/Hans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-12-02 08:25

On Wed, 18 Dec 2002 00:24:23 +0100, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> Min DHCP har også en DNS indbygget som dog pt er frakoblet. Jeg tænkte
> at jeg kunne koble denne til og så få denne til at opdatere den
> opringelige DNS server.

Det afhænger af din DHCP+DNS-server, men som udgangspunkt ja.

> Men jeg er noget i tvivl om DNS virkemåde, her tænker jeg på hvem/hvad
> opdaterer DNS når en pc får tildelt en IP pr DHCP ? er det DHCPen eller
> den enkelte PC ?

Det er forskelligt. Microsoft har lavet sine Windows-versioner,
så de selv forsøger at opdatere DNS. Nogle DHCP-server gør det
for klienterne. Og nogle steder er det konfigurérbart.

-A

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 19-12-02 12:38

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Det afhænger af din DHCP+DNS-server, men som udgangspunkt ja.

Det er muligt, ja - jeg har f. eks. ISC's dhcpd kørende, som opdaterer
en BIND DNS-server. Det fungerer ganske fint. Man skal dog op i dhcpd
version 3, før der er understøttelse af dynamiske DNS-opdateringer.

> Det er forskelligt. Microsoft har lavet sine Windows-versioner,
> så de selv forsøger at opdatere DNS. Nogle DHCP-server gør det
> for klienterne. Og nogle steder er det konfigurérbart.

Ja, Windows 2000 og XP kan opdatere DNS-serveren (måske også NT4?) -
95, 98 og ME kan vist ikke.

/Rasmus

Beware of programmers who carry screwdrivers

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 19-12-02 19:02

moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) wrote:

>Ja, Windows 2000 og XP kan opdatere DNS-serveren (måske også NT4?)

Om det er native eller kommet med en sp kan jeg ikke huske - men den
NT4 SP6a jeg kiggede på i dag havde den option.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/