Hvalp der ikke bliver renlig
Fra : Khoms

Dato : 17-12-02 01:31

Hej gruppe

Vi har en dværgpinscher "hvalp" på 5,5 mdr. Han er ikke blevet renlig endnu,
selvom vi virkelig prøver at lære ham det efter alle kunstens regler. Vi har
aldrig tidligere haft problemer men vores hunde, der allerede i 10 ugers
alderen var så godt som 100% renlige. Derfor er det ikke så meget gode råd
vi søger, men vi vil gerne vide om der virkelig er så stor forskel på racer?
(Det er første gang vi har dværgpinscher). - om nogle har nemmere ved at
lære det? Han viser ellers tegn på kloghed på alle mulige andre områder, men
lige netop det med renligheden kan han slet ikke forstå... (og så
alligevel.. -han bliver utrolig flov når han har gjort det, så han ved jo
godt det er galt!) -og ja! -han kommer ud rigtigt ofte!

Mvh de bekymrede.

Fra : Gjøl

Dato : 17-12-02 07:40

Khoms wrote:
> Hej gruppe
>
> Vi har en dværgpinscher "hvalp" på 5,5 mdr. Han er ikke blevet renlig
> endnu, selvom vi virkelig prøver at lære ham det efter alle kunstens
> regler
Jeg har haft noget lignende. Min Bjørnehund var 80% renlig, der var kun et
par småuheld på en gummiforligger i gangen om dagen, det var dengang også
min skyld, jeg kunne ikke få overtøj på hurtigt nok.

Men da det var i vores entre, kunne jeg afskærme hundens bevægelser til
stuen, her kunne jeg skarpt overvåge hunden i 14 dage, og hvergang hun bare
stod og fra at have sovet, leget, spist, kom hun udenfor, jeg fandt ud at
der blev med det samme tisset, hvis hun var trængende og stort var også
gjort inden (hvis hun skulle) vi havde æret ude i 5 minutter.
Men jeg kan koge det ned til meget lidt, meget tæt samvær med hunden, glem
resten af familien, og vær totalt fokuseret på hunden.

Fra : KT

Dato : 17-12-02 14:51

"Khoms" <hshlab@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> alligevel.. -han bliver utrolig flov når han har gjort det, så han ved jo
> godt det er galt!) -og ja! -han kommer ud rigtigt ofte!

Hejsa!

Fortvivl ikke, der _er_ lys for enden af tunnellen! Der er nemlig meget
stor forskel på, hvor hurtigt hvalpe bliver renlige. Vores ældste hund var
fx. tilnærmet renlig efter blot et par uger, mens det nyeste skud på stammen
var 7 (syv!) måneder, før hun var 100% renlig - og de er altså af samme
race. (og nej, hun er ellers ikke specielt fatsvag.... )
Så bare fortsæt som før med hyppige tisseture - specielt efter søvn, leg og
fodring, og så skal det nok komme efterhånden.
Er I i øvrigt sikre på, at han ikke har blærebetændelse eller andre
urinvejsproblemer?

Held og lykke med det!

Mvh. Line

Fra : BN

Dato : 18-12-02 20:00

> [...]
endnu,
> selvom vi virkelig prøver at lære ham det efter alle kunstens regler.

Hejsa

Min Springer spaniel Sandra var næsten et år. Det car lidt anderledes med
hende, da jeg først fik hende, da hun var 3,5 mdr. og hun havde været vant
til at besørge i baggangen... hvorfor ved jeg ikke, men det var stor besvær
for mig.
Nå, men Sandra blev først renlig, da vi flyttede til en anden lejlighed, da
var hun 1 år :---). Ikke fordi dette er løsning, men i det nye sted, havde
jeg mulighed for at afskærme hende til kun at være i gangen, og dette hjalp
fra den ene dag til den anden. Jeg har ikke nogen logisk forklaring, kun at
hun slappede mere af med ladningerne og der ikke længere lugtede af hendes
det ene og det andet, til trods for Rodalon, naturgrussten mv.
Snadra blev luftet meget tit, efter leg, sove og spisning, men lige meget
hjalp. I kan jo evt. prøve som jeg gjorde, at begrænse hundens plads, når
den er alene hjemme... Sandra stoppede i hvert fald med det samme.

Hilsen BN, som har en hund som idag kan tisse på kommando ;---)

Fra : Khoms

Dato : 19-12-02 12:00

Ok Tak for svarene...

Det lyder til at der kan være stor forskel på hvor hurtigt hunde bliver
renlige. Jeg er nu heller ikke så firkantet, at jeg ikke kunne have sagt mig
selv det, men det kunne jo godt være at nogle racer havde en "brist" på
dette område som jeg ikke lige kendte til..

God Jul!

Fra : Ann K.

Dato : 22-12-02 18:44

Hejsa.
En ting, som måske ville være godt, var at tage ham en tur til
dyrlægen... Han _kan_ have en blæreinfektion - og så er det jo lidt
vanskeligt at holde sig, selv om man gerne vil
Jeg har faktisk hele tre vidt forskellige erfaringer med renlighed hos
hvalpe/unghunde... En hund, der var 100 % renlig fra dag1 En, som
ikke var renlig som 6 måneder gammel ("problematisk" genbrugshund!) -
ved dyrlægetjekket for at få hende vaccineret, fortalte vi om hendes
problem. Diagnosen var blærebetændelse og en antibiotikakur gjorde hende
renlig Og så vores seneste hund, der først blev renlig 6 ½ måned
gammel - trods renlighedstræning "udført efter bogen" *suk* Til gengæld
blev hun det så også fra den ene dag til den anden - uden på noget
tidspunkt at have haft "tilbagefald"

Også en God jul til dig...

Mvh Ann