lyst i kuld og Kiilerich
Fra : Ulla Hilbert

Dato : 16-12-02 23:01

For nogle dage siden var der indlæg om børn der blev lyst i kuld. Hvor
konkret finder jeg det?
Det drejer sig om 3 børn en f. 1796 i Lynge v/Sorø og en f. ca. 1798 i Sorø
(mangler 1796-98) og en f. 1800 i Sorø. Der er ikke nævnt nogen fader, men
de får hans navn. Forældrene er landinspektør Axel (Peter?) Juul/Juel f. ca.
1750 hvor? og Kirstine Jørgensd/Andersd/ f. ca. 1766-1771 opgiver
Slangerup?. Hvor er parret g. ml. 1801-1802?
Jeg har før søgt efterkommere efter Johan Kiilerich stavet på forskellige
måder. Jeg fik oplysning om nogle hjemmesider, men der står kun årstal og
ikke hvor personerne er f. så det kan ikke rigtig bruges til noget. Jeg har
kendskab til en bog om slægt efter en af personerne, men mangler alle de
andre, også pigerne. Kan nogen hjælpe mig?
m.v.h.
Ulla Hilbert
puas@post2.tele.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 17-12-02 07:08

Nordisk Conversations Lexicon, bind 4 anno 1861:
Citat:

Lyst i Kuld og Kjøn:
er een af de Maader hvorpaa Legitimation af et uægte Barn, efter dansk Ret
kan skee, idet man derved forstaaer Faderens paa Thinge bekjendtgjorde
Erklæring om at det paagjeldende Barn er hans, og at han, navnlig ogsaa i
større eller mindre Udstrækning med Hensyn til Arveretten, vil have det
tillagt et ægte Barns Rettigheder.
Fuldkommen samme Retsstilling som et i lovligt Ægteskab avlet Barn opnaaer
Barnet imidlertid ikke paa denne Maade.

citat slut
Venligst
Flemming Svendsen, Korsør

Fra : Familien Kristensen

Dato : 17-12-02 07:35

> [...]
> 1750 hvor? og Kirstine Jørgensd/Andersd/ f. ca. 1766-1771 opgiver
> Slangerup?. Hvor er parret g. ml. 1801-1802?

Hej Ulla!
Er det måske din Axel Juel/Juul?
Samtlige personer i husstanden

Holbæk, Merløse, Undløse, Bemeldte Ondløse, , , 56. Familie, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Axel Juul, 37, Gift, Mand, Huusm: (Husmand) Captein og Land Inspecteur,
Elisabeth Christian Cavlin?? Fød Friis, 36, Gift, Hans Huustrue, ,
---
Samtlige personer i husstanden

Sorø, Alsted, Sorø Købstad, Sorøe Kiøbstad, , Søegaden No 43, 52de familie,
FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Capitain Axel Juel, 49, Enkemand, Hosbonde, Land Inspecteiør,
Kirstine Jørgensdatter, 30, Ugift, Huusholderske [Capitain Axel Juel], ,
Niels, 5, Ugift, Hendes søn [Kirstine Jørgensdatter], ,
Anne Sophie, 3, Ugift, Hendes datter [Kirstine Jørgensdatter], ,
Kristiane, 1, Ugift, Hendes datter [Kirstine Jørgensdatter], ,
Catrine Jacobsdatter, 15, Ugift, Tienestepige [Capitain Axel Juel], ,

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Ulla Hilbert

Dato : 17-12-02 20:43

> [...]
>

> Axel Juul, 37, Gift, Mand, Huusm: (Husmand) Captein og Land Inspecteur,
> Elisabeth Christian Cavlin?? Fød Friis, 36, Gift, Hans Huustrue, ,

Hej Jeannie
Tusind tak for din oplysninger
Jeg vidste ikke hvor han var i 1787. Men Sorø1801 havde jeg.
Hilsen Ulla Hilbert

Fra : Carlslund

Dato : 19-12-02 08:23

"Ulla Hilbert" skrev d. 17-12-02 20:43 dette indlæg :

> [...]
>
> Hej Jeannie
> Tusind tak for din oplysninger
> Jeg vidste ikke hvor han var i 1787. Men Sorø1801 havde jeg.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg for svaret tilbage på dit
spørgsmål, så måske står dette her forkert, men hva´ ... når men
Kiilerich navnet kender jeg da. Min underviser eller delvis underviser i
Roskilde hedder Kiilerich og skulle vist være bosiddende i Svogerslev
ved Roskilde. Jeg ved hans slægt kommer fra Jylland og at efternavnet
skulle komme fra en i slægten der kom til Danmark fra Kiel og der af
navnet....Hvis du er interesseret i flere oplysninger vedrørende dette
så skriv til mig på andersen@tanke.dk.

mvh.

Sanne B. Andersen

http://www.kandu.dk/