div og marginer?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 16-12-02 20:37

Hejsa

Jeg sad og kunne ikke få mine marginer til at passe i mozilla, så jeg har
lige et spørgsmål:

Hvis man har en div inde i en div, og der på den inderste div er sat en
margin, skulle den yderste div så ikke omslutte margin også?

Det ser sådan ud i IE, men ikke i mozilla.

mvh Frank
(der er ved at få spat over de elendige browsere, hvor med der menes alle
:-/)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-02 12:00

Frank K. Jensen skrev:

> Hvis man har en div inde i en div, og der på den inderste div
> er sat en margin, skulle den yderste div så ikke omslutte
> margin også?
>
> Det ser sådan ud i IE, men ikke i mozilla.

Hvilken doctype bruger du.

Visningen i IE6 (og Mozilla) skifter afhængigt af din doctype-
erklæring.

Se (for MS):
http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp

(for Mozilla):
<http://www.mozilla.org/docs/web-developer/quirks/doctypes.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 17-12-02 12:15

> Hvilken doctype bruger du.

Jeg bruger:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

altså transitional html 4,01 uden URL

> Visningen i IE6 (og Mozilla) skifter afhængigt af din doctype-
> erklæring.
>
> Se (for MS):
> http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp

Ja, så jeg brurde vel sætte en URL på eller droppe transitional, men det
havde jeg ikke gjort da de skriver at det kun gælder for IE 6+ Hvad vil der
så skal med IE 5.x?

> (for Mozilla):
> <http://www.mozilla.org/docs/web-developer/quirks/doctypes.html>

Hmmm...

Jeg havde tænkt på at gå over til xhtml, vil det hjælpe? Og hvad med gamle
browsere?

mvh Frank

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-02 13:16

Frank K. Jensen skrev:

> Ja, så jeg brurde vel sætte en URL på eller droppe
> transitional, men det havde jeg ikke gjort da de skriver at
> det kun gælder for IE 6+ Hvad vil der så skal med IE 5.x?

I quirks mode viser IE6 siden (ca) som den ville se ud i tidligere
IE-versioner. Sætter man en side i standard-mode vil der derfor
være forskel på visningen i IE6 og IE5.*

> Jeg havde tænkt på at gå over til xhtml, vil det hjælpe? Og
> hvad med gamle browsere?

Xhtml sætter altid standardmode i IE (og vist også Mozilla). Nyere
browsere må formodes at holde sig nogenlunde til standardmode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen