Doctype
Fra : tobias

Dato : 16-12-02 20:27

Hej,

Jeg prøver at forstå begrebet doctype, men er nybegynder på det felt - så er
i advaret

Når DR bruger:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

og KRAK bruger:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> ,

hvad er så lige forskellen ?

Det er samme standard, men KRAK henviser til DTDén. Hvorfor det ? Det er da
vel ikke sandsynligt, at browseren ikke kender netop dén eller hu´??

Kan man rent faktisk ikke risikere, at brugeren af ens website kommer ud for
"ventetid" alt imens at browseren leder efter
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd" ?

Det var mine hovedspørgsmål (- og undskyld til evt. hovedrystende nørder,
men jeg _kan_ rent faktisk ikke forstå det)

Et andet spørgsmål:

Hvad er forskellen på:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

og

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"

?

tobias

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-12-02 21:16

tobias wrote in <hIpL9.2160$Hl6.179519@news010.worldonline.dk>:
> [...]
> og KRAK bruger:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

At Krak har en url i deres doctype. :)

Du har nok ret i at det vel er de færreste browsere der ikke kender den DTD.
På den anden side, så skader den heller ikke.

Nogle browser-udviklere er vågnet lidt op, og er kommet i tanker om at
browsere gerne skulle følg w3c's standarder. Problemet er, at så vil sider
lavet til gamle versioner af browseren se forkerte ud.

Derfor har fx. Internet Explorer to tilstande: "Standard compliance" hvor
den forsøger at overholde standarderne, og "quirks mode" hvor den beholder
alle de gamle fejl.
Spørgsmålet er så, hvordan den finder ud af hvilken den vil bruge. IE
beslutter der udelukkende ud fra doctypen. Og i nogle doctypes er den
afgørende forskel, om der er url på.

> Kan man rent faktisk ikke risikere, at brugeren af ens website kommer ud
> for "ventetid" alt imens at browseren leder efter
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd" ?

Jeg har aldrig set en browser hente den fil. :)

> Hvad er forskellen på:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> og
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"

Versionsnummeret. Du kan se forskellene her:
http://www.w3.org/TR/html401/appendix/changes.html#h-A.1

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-02 12:04

Niels Andersen skrev:

> [...]

> bruge. IE beslutter der udelukkende ud fra doctypen. Og i
> nogle doctypes er den afgørende forskel, om der er url på.

Det samme gælder for Mozilla.

Se <http://www.mozilla.org/docs/web-developer/quirks/doctypes.html>
(Mozilla) og
<http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp>
(IE)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : tobias

Dato : 18-12-02 23:21

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev

> [...]
> Spørgsmålet er så, hvordan den finder ud af hvilken den vil bruge. IE
> beslutter der udelukkende ud fra doctypen. Og i nogle doctypes er den

Jeg siger tak for hjælpen.

tobias