Netværk mellem 2 PC via Zyxel Zywall
Fra : Jimmy

Dato : 16-12-02 20:04

Hej

Jeg har en Win2000 maskine og en Win XP Home maskine. De har begge to
forbindelse til internettet via en Zywall 1. Denne Zywall har inbygget
switch, men uanset hvad jeg gør kan jeg ikke få nogen af computerne til at
finde hinanden. Jeg har endda prøvet at pinge IP-adresserne, men det kan de
ikke engang. De kan ikke engang pinge deres egen ip adresse. Jeg bruger DHCP
serveren i Zywallen, men det burde vel ikke betyde noget?

Hvorfor kan jeg ikke finde den anden computer på netværket?

Please help...

--

Jimmy

Fra : jens

Dato : 16-12-02 20:20

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> serveren i Zywallen, men det burde vel ikke betyde noget?
>
> Hvorfor kan jeg ikke finde den anden computer på netværket?
måske dropper din zywall icmp pakker på lan siden ?

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-12-02 22:10

> måske dropper din zywall icmp pakker på lan siden ?

Nej Switchen er en ganske simpel 4 port switch, med invertermulighed på den
ene port. Du kan fint pinge (icmp'e) igennem den.

Men mon ikke sætningen "Jeg har endda prøvet at pinge IP-adresserne, men
det kan de ikke engang." beskriver problemet.

Til Jimmy: du skal have dine netkort til at makke ret før du kommer ud af
computeren.
Tjek devicemanegeren om netkortene har de rigtige driver og hvis det er
tilfældet start end CMD (dos box) og Ping 127.0.0.1 det er computeren selv
og skulle MEGET gerne give et positivt resultat.

I samme Dos box, skriv: IPconfig /all og se diverse oplysninger, der skal
være en IP, en Fysisk (MAC) adresse, gerne en DNS men der behøver ikke at
være ret meget mere.

Hvis det gør så prøv at forbinde PC1 -> Switch port 1 og Switch port 4 ->
PC2 med ikke krydset kabler.
Tjek om du kan pinge den anden PC, og hvis ikke så brug Inverteren på port 4
og prøv igen.

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale Statiske IP adresser, fx
192.169.1.2 og do.3 Subnet 255.255.255.0
Firewallen vil give dig adresser fra 192.168.1.33 til do.64 og det burde
virke, men det er nemmere at pinge en adresse man kender!

Når det virker så kobbel switchen til nettet igen og så burde det hele
virke!

Hvis du har Tiscali som IPS så skal routeren omprogrammeres.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 17-12-02 00:23

Damd!!!

> Under alle omstændigheder vil jeg anbefale Statiske IP adresser, fx
> 192.169.1.2 og do.3 Subnet 255.255.255.0

Der skulle stå 192.168.1.2 og do.3 Subnet 255.255.255.0

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : jens

Dato : 17-12-02 00:34

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> skrev i en
meddelelse news:rftL9.2299$Hl6.228426@news010.worldonline.dk...
> Damd!!!

> Der skulle stå 192.168.1.2 og do.3 Subnet 255.255.255.0

ja jeg så det godt, men turde ikke sige det højt hehe

Fra : Jimmy

Dato : 17-12-02 09:12

--

Jimmy

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> skrev i en
meddelelse news:MirL9.2241$Hl6.199942@news010.worldonline.dk...

> [...]
> tilfældet start end CMD (dos box) og Ping 127.0.0.1 det er computeren selv
> og skulle MEGET gerne give et positivt resultat.

Det virker fint og jeg kan sagtens pinge 127.0.0.1.

> I samme Dos box, skriv: IPconfig /all og se diverse oplysninger, der skal
> være en IP, en Fysisk (MAC) adresse, gerne en DNS men der behøver ikke at
> være ret meget mere.

Det er også i orden!

> [...]
> PC2 med ikke krydset kabler.
> Tjek om du kan pinge den anden PC, og hvis ikke så brug Inverteren på port

Jeg har gjort som du skriver, men de kan stadig ikke pinge hinanden. En
anden sjov ting jeg lige har opdaget er at de kan ikke engang pinge
Zywallen. Men jeg kan sagtens komme ind på den via dens web interface, og
jeg kan sagtens komme på internettet.

> [...]
> Firewallen vil give dig adresser fra 192.168.1.33 til do.64 og det burde
> virke, men det er nemmere at pinge en adresse man kender!

Hvorfor jeg vil bruge DHCP server, er fordi at PC'en med XP er en bærbar,
som jeg tit har brug for at komme på nettet med andre steder, hvor de også
kører med DHCP server, så det er vigtigt for mig at det bliver med DHCP.

> Når det virker så kobbel switchen til nettet igen og så burde det hele
> virke!

Desværre ikke. Har du nogen ideer til hvad problemet ellers kan være?

> Hvis du har Tiscali som IPS så skal routeren omprogrammeres.

Jeg bruger TDC.

Hvis jeg sætter computeren igennem en alm. switch (altså en uden router og
firewall), så virker alt perfekt. Dvs. de kan finde hinanden.

Jeg forstår simpelthen ikke hvad der kan være galt. Det er som om at alt
virker ud ad til, men intet virker indad til?

Kan det være Zywallen den er gal med?

Håber du hjælper mig videre, men indtil videre tak for hjælpen :)

Jimmy

Fra : jens

Dato : 17-12-02 09:58

> --
>

> Jimmy
>
> "Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> skrev i en
> meddelelse news:MirL9.2241$Hl6.199942@news010.worldonline.dk...

hvad er ipèn på hver af de to ifølge ipconfig /all ?

klip
> Jeg bruger TDC.
med en eller to ipèr fra dem ?
> Hvis jeg sætter computeren igennem en alm. switch (altså en uden router og
> firewall), så virker alt perfekt. Dvs. de kan finde hinanden.

og derfor er fejlen i zywallen

> Jeg forstår simpelthen ikke hvad der kan være galt. Det er som om at alt
> virker ud ad til, men intet virker indad til?
>
> Kan det være Zywallen den er gal med?

jeps næsten kun den

> Håber du hjælper mig videre, men indtil videre tak for hjælpen :)

undskyld jeg balnder mig men jeg er her lige he he
ipèn på hver af maskinerne, bare de to første xxx.xxx
ipèn på lan siden af zywallen, bare .............
og ipèn på wan siden, bare...........

?

Fra : Jimmy

Dato : 17-12-02 11:19

--

Jimmy

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> "Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> skal
> at
> hvad er ipèn på hver af de to ifølge ipconfig /all ?

Den er hhv. 192.168.1.34 (Win2000) og 192.168.1.33 (XP Home/Bærbar)
undernetmaske er 255.255.255.0 på begge maskiner og på Zywallen
Standardgateway, DHCP-server og DNS-server er 192.168.1.1 (Zywallen)

> klip
> med en eller to ipèr fra dem ?

Zywallen får automatisk tildelt en IP på WAN siden fra TDC. Den kan godt
være forskellig fra gang til gang. TDCs DHCP server tildeler Zywallen en IP
på WANet, og Zywall har 192.168.1.1 på LANet og tildeler mine to PC'ere en
ip via Zywallens LAN DHCP server.

> og derfor er fejlen i zywallen

Ja, det anede mig.

> jeps næsten kun den

Det anede mig, men hvad går galt???

> undskyld jeg balnder mig men jeg er her lige he he
> ipèn på hver af maskinerne, bare de to første xxx.xxx
> ipèn på lan siden af zywallen, bare .............
> og ipèn på wan siden, bare...........

Alle har 192.168, men på WAN siden har den forskellige adresser

Det gør bestemt ikke noget at du blander dig ;)

Tak
Jimmy

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 17-12-02 16:37

> [...]
> anden sjov ting jeg lige har opdaget er at de kan ikke engang pinge
> Zywallen. Men jeg kan sagtens komme ind på den via dens web interface, og

Det virker som en fejl på Zywallen, men jeg kan ikke udelukke kablerne.

> [...]
> kører med DHCP server, så det er vigtigt for mig at det bliver med DHCP.

Fint nok, men mens du fejlsøger bør du kende IP adresserne og det er min
erfaring at det går bedst med statiske IP'er og en kendt Gateway og DNS.
[cuttet].

> Hvis jeg sætter computeren igennem en alm. switch (altså en uden router og
> firewall), så virker alt perfekt. Dvs. de kan finde hinanden.

I dag har en 'alm.' sitch ofte auto crossover og er ligeglad med om du
bruger krydset kabel eller ej. Det gælder ikke Zywallen. Den har inverteren
på den ene port og vil derudover gerne have non-kydset kabler.

> Jeg forstår simpelthen ikke hvad der kan være galt. Det er som om at alt
> virker ud ad til, men intet virker indad til?

Krydset kabler eller Zywallen, I guess!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Jimmy

Dato : 18-12-02 19:17

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> skrev i en
meddelelse news:%wHL9.3083$Hl6.299483@news010.worldonline.dk...

> 4 ->
> port

> Det virker som en fejl på Zywallen, men jeg kan ikke udelukke kablerne.

Jeg har byttet kablerne om på kryds og tværs nu, og lige meget hvad jeg gør
så virker det hele som det skal med statiske ip adresser på den alm. switch.
Uanset om jeg kobler kablerne til på den alm. switch eller på zywallen så
registreres det på hver PC som om der er en 100Mbps forbindelse. Jeg er
næsten sikker på at kablerne er ok.

> Fint nok, men mens du fejlsøger bør du kende IP adresserne og det er min
> erfaring at det går bedst med statiske IP'er og en kendt Gateway og DNS.
> [cuttet].

Det virker fint med statiske ip-adresser på den anden switch, men stadig
ikke på Zywallen.

> [...]
inverteren
> på den ene port og vil derudover gerne have non-kydset kabler.

Jeg kører med ikke krydsede helt alm. patch kabler. Desuden kan jeg jo
sagtens komme på internettet gennem zywallen. Det ville jeg jo heller ikke
kunne, hvis det var kablerne den var gal med.

> Krydset kabler eller Zywallen, I guess!

Så må det være zywallen, men hvad kan det være. Har det noget med Netbios at
gøre?

Jeg er ydermere begyndt at tænke om det mon kan være PC'erne.

PC1 får tildelt ip adresse 192.168.1.34, men PC1 kan ikke engang pinge
netkortet. Hvis jeg på PC1 skriver ping 192.168.1.34 får jeg blot beskeden:
ping: sending mislykkedes, fejlkode 65.
Hvad betyder dette?

PC 1 kan sagtens pinge localhost. Ydermere kan den nogen gang godt pinge
netkortet. Det mest sjove er at firewallen har ip adresse 192.168.1.1, men
PC1 kan ikke pinge firewallen. Den kan dog sagtens gå på nettet, og hvis jeg
bruger browseren kan jeg også sagtens komme ind på firewallen, ved at skrive
adressen 192.168.1.1. Jeg forstår virkelig ikke hvad der kan være galt?

Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 18-12-02 19:13

Ok. Det her er næsten pinligt at skrive, men ser i inden jeg fik en firewall
på, der kørte jeg (selvfølgeligt) med en personlig firewall. Denne
personlige firewall havde jeg slået fra, men der kørte tilsyneladende et
eller andet i baggrunden der gjorde at man ikke kunne køre alle de der ting,
som ping m.m.

Nu har jeg afinstalleret det hele helt, og vupti. Alle mine problemer er
løst.

Jeg er utroligt ked af at have spildt jeres tid når det nu var mig selv der
var årsagen til problemet, og ikke et eller andet opsætningsmæssigt, eller
hvad man nu kan kalde det.

Jeg er dog taknemmelig for hjælpen. Uden jer var jeg nok ikke engang kommet
på sporet af det.

Jimmy

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-12-02 07:45

> måske dropper din zywall icmp pakker på lan siden ?

Jeg erindrer ikke at jeg har ændret det fra default. Jeg har også en xp
og win2k maskine på samme måde. Prøv evt at sætte de maskiner sammen
direkte med et krydskabel for at se at de så vil snakke sammen... Virker
det må det jo være filtrene på lan siden i zywallen det er galt med....

/A...

Fra : jens

Dato : 17-12-02 11:24

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> direkte med et krydskabel for at se at de så vil snakke sammen... Virker
> det må det jo være filtrene på lan siden i zywallen det er galt med....

hej Anders
jeg har lidt mistanke om , at de ikke får dhcp adressen fra zyèn,
men kører 169 , 192 er nævnt men ikke bekræftet.
din løsning med et krydskabel vil med sikkerhed give 169 adresser til
begge på dhcp indstillingen, da der ikke er dhcp server i nogen af de 2.

mvh jens

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-12-02 11:41

> jeg har lidt mistanke om , at de ikke får dhcp adressen fra zyèn,
> men kører 169 , 192 er nævnt men ikke bekræftet.

Prøve at skrive "ipconfig" i en prompt - så for du de aktuelle
indstillinger.

/A

Fra : Jimmy

Dato : 17-12-02 11:25

> [...]
> direkte med et krydskabel for at se at de så vil snakke sammen... Virker
> det må det jo være filtrene på lan siden i zywallen det er galt med....

Hey

De kan både snakke sammen direkte med krydskabel og gennem en anden helt
alm. switch.

Med hensyn til filtrene i Zywallen, så har jeg fundet noget der hed filters,
men det er noget med keyword blocking, således at jeg ikke kan komme ind på
web sider der indeholder de keywords jeg skriver.

Har du heller ikke ændret noget i Zywallen?

Jimmy

Fra : jens

Dato : 17-12-02 11:58

> [...]
> men det er noget med keyword blocking, således at jeg ikke kan komme ind

> web sider der indeholder de keywords jeg skriver.

efter den udmærkede beskrivelse hehe for meget jura igår .o)
så vil jeg stadig mene det er zyèn der dropper eller afviser ping
jeg kender ikke indmaden i en zy men i en D604, der var den igen
kan man slå ping fra på både wan og lan side, og det er også en såkaldt
simpel switch.
det er muligvis også en allow unspecified mac adresses der kan gøre
udfaldet.
d604 kan dele adresser ud pr dhcp og allivel nægte adgang, og da ingen af
dine kan komme på nettet, kommer de heller ikke igennem den. åben alt og
tillad alt i zyèn, så længe du ikke kan komme ud kommer der heller ikke så
mange ind hihi, derefter lukker du forskellige steder og checker resultatet
for hver stramning, det giver også lidt indblik i hvad de forskellige
indstillinger gør, en det er da rart at vide hvodan ens sytem er skruet
sammen, selvom konen er lidt sur indimellem.

mvh jens

Fra : Jimmy

Dato : 18-12-02 18:25

> [...]
> jeg kender ikke indmaden i en zy men i en D604, der var den igen
> kan man slå ping fra på både wan og lan side, og det er også en såkaldt

Under mine firewall settings der kan jeg tillade netbios. Det har jeg ikke
gjort. Kan det have noget med det at gøre?
Der er derunder også et faneblad der hedder services. Det skulle forhindre
computere på LANet at acesse nogle ting på WANet, men det er jo egentlig
ikke det der er tilfældet her, eller er det?
Under alle omstændigheder er det enabled, men jeg har ikke valgt nogen
services den skal blocke (som f.eks. ping, ftp m.m.)

> det er muligvis også en allow unspecified mac adresses der kan gøre
> udfaldet.

På WAN siden er der noget med at den kan spoofe MAC adressen, men det er vel
ikke det samme eller?

> d604 kan dele adresser ud pr dhcp og allivel nægte adgang, og da ingen af
> dine kan komme på nettet, kommer de heller ikke igennem den. åben alt og

Jeg kan sagtens komme på internettet, men jeg kan bare ikke lave noget
lokalt

> [...]
> indstillinger gør, en det er da rart at vide hvodan ens sytem er skruet
> sammen, selvom konen er lidt sur indimellem.

Ja, det kender jeg godt ;) Nå, men det er en god ide, og jeg har prøvet,
men lige meget hjalp det.

Du får lige et brudstykke som jeg også lige har skrevet til Michael:
[...]

Håber vi snart finder en løsning. Har du andre ideer?

Jimmy?

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-12-02 19:32

> PC1 får tildelt ip adresse 192.168.1.34, men PC1 kan ikke engang pinge
> netkortet. Hvis jeg på PC1 skriver ping 192.168.1.34 får jeg blot
beskeden:
> ping: sending mislykkedes, fejlkode 65.

Det var jeg også ude for med et splinternyt 3com netkort - jeg skiftede
det bare til et gammel fra hylden og har egenligt ikke spekuleret mere
på det. Men det tyder på at det er et problem med forhandling af
hastighed på "eller noget" mellem netkortet og zywall'en

/A

Fra : jens

Dato : 17-12-02 12:26

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hey
>
> De kan både snakke sammen direkte med krydskabel og gennem en anden helt
> alm. switch.

hovhov fik lige øje på det her.

det er i såfald enten med fast indtastede adreseer i ip, eller over
ipx/netbui, der er ikke dhcp server i nogen af de to wèr, derfor vil den ene
få en 169 adresse og det vil den anden så også (der er en indbygget
linklokal adress dhcp) alt efter hvilken af de 2 der er hurtigst.

169 adresser er linklokal og kan ikke kontaktes af andre maskiner,
men ipx og netbui virker uafhængigt af ip protocollen.

det kan være de har været tilsluttet zyèn og fået ip adressen derfra, men i
såfald bliver den fornyet efter et givet tidsrum, hvorefter de bliver 169
adresser. (og det vil ikke længere virke over tcpip)

mvh jens

Fra : jens

Dato : 18-12-02 19:39

> [...]
ting,
> som ping m.m.
>
> Nu har jeg afinstalleret det hele helt, og vupti. Alle mine problemer er

hvad har du afinstaleret, som du mener har haft den effekt.
det kan måske være nyttig viden for andre en anden gang.

> [...]
der
> var årsagen til problemet, og ikke et eller andet opsætningsmæssigt, eller

det skal du ikke være ked af. hvis du deler din viden med os

Fra : Jimmy

Dato : 19-12-02 08:44

> hvad har du afinstaleret, som du mener har haft den effekt.
> det kan måske være nyttig viden for andre en anden gang.
>
> det skal du ikke være ked af. hvis du deler din viden med os

Jeg afinstallerede simpelthen ZoneAlarm. Den personlige firewall fra Zone
Labs.

Så det man kan konkludere er, at man skal sikre sig at der ikke også kører
en personlig firewall på nogen af klienterne, for den vil typisk blocke
forskellige services.

God jul og godt nytår :)
Jimmy

Fra : jens

Dato : 19-12-02 09:07

> [...]
> en personlig firewall på nogen af klienterne, for den vil typisk blocke

det kan den gøre ja, men det er ikke za`s skyld, du bestemmer jo selv hvad
der skal igennem den elle ikke skal., jeg ville ikke undvære za, så hellere
msn men sådan er vi jo forskellige.

> God jul og godt nytår :)

i lige måde da
mvh jens