Mathcad
Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 16-12-02 18:14

ER det muligt at få mathcad til at komme med mellemregninger ?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-12-02 18:46

"Søren Gørtz Olesen" wrote:

> ER det muligt at få mathcad til at komme med mellemregninger ?

Det afhænger vel af sammenhængen? Har du læst følgende:

http://integrals.wolfram.com/about/faq/#faq1

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 16-12-02 19:26

> Det afhænger vel af sammenhængen? Har du læst følgende:
>
> http://integrals.wolfram.com/about/faq/#faq1
Mener bare at have læst at det kunne lade sig gøre

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-12-02 20:00

"Søren Gørtz Olesen" wrote:

> Mener bare at have læst at det kunne lade sig gøre

Jamen: Mellemregninger til *hvad*?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-12-02 20:12

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> Jamen: Mellemregninger til *hvad*?

Måske noget i retning af

(ax + by)²
= (ax + by)*(ax + by)
= ax+(ax+by) + by*(ax+by)
= ((ax)(ax)+(ax)(by)) + ((by)(ax)+(by)(by))
= (a(x(ax))+a(x(by))) + (b(y(ax))+b(y(by)))
= (a((xa)x)+a((xb)y)) + (b((ya)x)+b((yb)y))
= (a((ax)x)+a((bx)y)) + (b((ay)x)+b((by)y))
= (a(a(xx))+a(b(xy))) + (b(a(yx))+b(b(yy)))
= ((aa)(xx)+(ab)(xy)) + ((ba)(yx)+(bb)(yy))
= (a²x²+(ab)(xy)) + ((ab)(xy)+b²y²)
= a²x² + ((ab)(xy) + ((ab)(xy)+b²y²))
= a²x² + (((ab)(xy)+(ab)(xy)) + b²y²)
= a²x² + (2((ab)(xy)) + b²y²)
= a²x² + ((2(ab))(xy)) + b²y²)

--
Henning Makholm "They have a word for people our age.
They call us children and treat us like mice."

Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 16-12-02 21:41

Jep

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-12-02 23:07

Scripsit "Søren Gørtz Olesen" <news@sark.dk>

[snip 14 linjers omhyggelig udledning af (ax+by)²=(a²x²+2abxy+b²y²)

> Jep

Men hvis du vil have så detaljerede udledninger af noget
ikke-trivielt, drukner du i udskrifter, og det kan du ihvertfald
ikke bruge til noget.

Hvordan havde du forestillet dig at specificere hvor detaljerede
"mellemregninger" du vil have?

[Du vil kunne gøre dine indlæg meget lettere at læse og svare på ved
at klippe citatet ned så der kun er det nødvendigste tilbage, og så
svarer under det tilbagestående citat].

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 16-12-02 23:14

> Hvordan havde du forestillet dig at specificere hvor detaljerede
> "mellemregninger" du vil have?

Bare metoderne.. sådan man har lidtm ere at gå ud fra.. men selvfølgelig,
hvis computeren ikke rengner sådan er det nok svært

Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 16-12-02 21:42

For at se hvad jeg har gjordt galt, og hvor jeg gjorde det glat

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-12-02 08:18

"Søren Gørtz Olesen" wrote:

> For at se hvad jeg har gjordt galt, og hvor jeg gjorde det glat

Du kan jo prøve at sætte nogle af dine egne mellemregninger ind i
programmet og se hvor langt den er enig i at det du har fået, er det
samme som det du startede med.

Hvis du endelig fandt et program der angav mellemregninger, ville du
bare risikere at det valgte en anden »vej« at udføre udregningerne
end du havde valgt, og så bliver det alligevel svært at se hvor din
fejl var.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 17-12-02 08:47

In <3DFECFB2.6F494168@jeppesn.dk> Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> [...]

>Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

>"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that

Der skal næsten ingenting til. Prøv fx at tage en tredjegradsligning,
hvor man nemt kan gætte en rod. Divider den ud og løs på sædvanlig
vis den andengradsligning, der kommer frem.
Start nu forfra med tredjegradsligningen og divider i stedet en
af de to rødder, du fandt fra andengradsligningen ud.
Det er typisk et hestearbejde at få reduceret det, der så kommer frem,
så man får rødderne på samme form som først.
Og det er bare med en fredelig tredjegradsligning. Integraler og
hvad nu ellers mathematica og mathcad kan, er værre.

Ofte regner man endda "fra begge ender". Fx skulle jeg vise
en bekendt at ln(tan(b/2 + pi/4)) er en stamfunktion til 1/cos(b)
Det er nemmest at differentiere og vise at man får 1/cos(b), men
undervejs har man valget mellem et par forskellige formler for
tangens differentieret og her er det en klar fordel at vide hvad
man siden skal have det til at gå ud med.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 17-12-02 11:15

Kan man så få mathcad tila t løse polynimisk devision ?