Sneboldparabelbaneberegning
Fra : Leif Neland

Dato : 16-12-02 16:57

www.xtreme-xmas.dk er der et sneboldskydespil.
Man vælger vinkel (fra lodret) og hastighed for at ramme modparten med en
snebold.

Jeg ville gerne kunne beregne de nødvendige værdier: Vælg en vinkel (for at
komme udenom træer m.m.), og
få den nødvendige starthastighed.

Antagelse:

x = t sin(a) v0
y = t cos(a) v0 - ½gt^2

Men g skal "kalibreres"; enhederne er jo ikke SI-enheder, men pixels.

Jeg skyder så et antal gange med varierende vinkel og taster nedslagspunktet
ind i et regneark.
(Nedslagspunktet er ikke nødvendigvis i samme højde som startpunktet, men
ovenstående formler gælder jo på hele banen)

A2 = a (Vinkel)
B2 = V0 (Startastighed)
C2 = y (Højde)
D2 = x (Længde)

Af første ligning isolerer jeg t = x / sin(a) v0 : F2 =
+D2/(SIN(RADIANER(A2))*B2)
Den beregnede t sætter jeg ind i anden ligning,
+(F2*COS(RADIANER(A2))*B2)-($G$2*F2*F2)-C2
og beder Excel finde den værdi af g ($G$2) , der giver
den mindste kvadratsum af afvigelser fra beregnet og faktisk y
Men det giver ikke noget brugbart resultat.

Den bedste værdi af g giver afvigelser på flere hundrede pixels på hver
side.

Så er mine formler forkerte?

Eller hva?

Leif
Skal musik- og edb-industrien have ret til fratage forbrugerne deres
rettigheder i henhold til Ophavsretloven, begrænse konkurrencen og
fremme monopoldannelse ved hjælp af tekniske midler? Sig nej! Nu!
Støt underskriftsindsamlingen på http://www.digitalforbruger.dk

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 16-12-02 17:28

Leif Neland wrote:
> Den bedste værdi af g giver afvigelser på flere hundrede pixels på hver
> side. Så er mine formler forkerte?

Måske er de lumske og addere et tilfældigt tal til hastigheden?
Hvis du gentager samme vinkel+hastighed er det samme resultat?

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk