Forskellig rækkevidde for PCI WLAN of USB ~
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 16-12-02 16:35

Er der nogen der har praktisk erfaring med de to forskellige måder at
forbinde sin WLAN (802.11b) adapter på. PCI-udgaven er i sagens natur ret
"jordbunden" (antennen sidder jo typisk 20-40 cm over jorden), mens
USB-udgaven jo kan placeres lige under loftet i stedet.

Jeg har købt et 3Com sæt bestående af en Wireless Cable / DSL gateway og en
PCI adapter, og kan akkurat få de to til at "se hinanden" (PCI adapter kan
ind i mellem se AP channel-valg, og AP kan til tider se PCI-adapterens MAC
adresse.) For mig at se er det meget tæt på der kan etableres en
forbindelse, men lige nu kan ikke engang en 1 Mbit forbindelse etableres
mellem de to enheder, bare der er ca. 35 m og 3 murstensvægge (samt diverse
alm "skrammel" placeret i jordhøjde) imellem (skuffende).

Jeg drømmer lidt om at udskifte PCI adapteren med en USB ditto, så jeg kan
løfte begge enheder op under loftet og dermed undgå al jordhøjde "skrammel"
(og måske en murstensvæg). Men inden jeg investerer yderligere 600 bananer i
noget der "måske" kommer til at virke, kunne jeg godt tænke mig at høre fra
nogen med praktisk erfaring med opsætning af WLAN's.

Mvh
Michael

Fra : Mads Bahrt

Dato : 18-12-02 13:33

Michael Jørgensen wrote:
> [...]
> noget der "måske" kommer til at virke, kunne jeg godt tænke mig at høre fra
> nogen med praktisk erfaring med opsætning af WLAN's.

Jeg har ikke selv prøvet det (bruger kun PC-card til trådløst), men har
mange steder læst USB anbefalet frem for PCI-kort - netop på grund af
rækkevidde.
Til gengæld er der den ulempe at supporten under linux i hvert fald
tidligere var fraværende for usb-enhedernes vedkommende. Driversupport
kan imidlertid omgås 100% ved at købe en enhed som linksys WET11 der
tilkobles computeren gennem almindeligt ethernet. Denne koster dog
(stadig) en del mere end et trådløst USB-netkort.
Prøv at finde ud af hvad sendestyrken er på de forskellige USB-kort som
du kigger på, da dette også kan gøre en del.

MVH
Mads

Fra : Erland Eckerberg

Dato : 21-12-02 19:18

"Michael Jørgensen" <antispam@fjernmig.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fra
> nogen med praktisk erfaring med opsætning af WLAN's.

Hej Michael !

Du kunne jo prøve at hæve både gateway og pc op i en rimelig højde ( højere
end "diverse
alm "skrammel" placeret i jordhøjde"). En lavteknologisk fremgangsmåde, men
den vil da vise dig, om det er "sendehøjden" der er problemet.

Venlig hilsen Erland