Sølvpapir og Saltsyre 30%. Hvilken reaktio~
Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-12-02 16:25

Nogen der ved hvordan sølvpapir reagere med saltsyre?

Mvh Thomas

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-12-02 16:46

Thomas Hjort wrote:
> Nogen der ved hvordan sølvpapir reagere med saltsyre?

Så bliver det spændende at finde ud af om du med
"sølvpapir" mener udvalset amalgam, tin eller aluminium?
Før i tiden var "sølvpapir" nemlig lavet af tin (stannum).

De 3 metaller vil nok reagere på hver deres måde med
saltsyre, som du sikkert snart får svar på.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-12-02 17:02

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> amalgam, tin eller aluminium?
Øv, jeg troede ellers at jeg kunne stoppe afsendelsen
af dette sludder. Der skulle ikke have stået "amalgam",
men "argentum" (sølv).
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 16-12-02 17:19

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Øv, jeg troede ellers at jeg kunne stoppe afsendelsen
> af dette sludder. Der skulle ikke have stået "amalgam",
> men "argentum" (sølv).

Sølv vil under alle omstændigheder aldrig blive opløst af saltsyre.

/Claus

Fra : Zaffa

Dato : 10-01-03 22:55

He he - det er et sjovt forsøg det der - jeg arbejdede ret meget i det en
årgang - da der går gemmensintlig set et par min før syren kommer igemmen
oxid laget har du god tid til at komme væk - man kan evt spære det inde i en
½L flaske -eller lave et lilel hul i den - har lavet mange raketter/bomber
osv ved hjælp af den reaktion - pas dog på med at få syre ud over dig + det
sviner en del med sølvpapir - og sprøg for at du ahr retnings bestemte
raketter hvis du vil lave det

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 16-12-02 16:46

Thomas Hjort wrote:
> Nogen der ved hvordan sølvpapir reagere med saltsyre?

Sølvpapir er vist aluminiumsfolie, så du får Aluminiums klorid
og brint + varme.

Det er dog en lumsk reaktion, fordi Al har et oxid lag,
som det kan tage syren lidt tid at komme igennem. For et folie
er dette ikke ret lang tid, men tager du noget mere solidt
Al gods, så sker der intet indtil syren har ædt sig igennem
oxid laget, hvilket kan tage flere minutter uden en tilsyneladende
reaktion (ingen bobler), og når det er ætset igennem, så sker
der pludseligt en hel del. (har prøvet fry og er ikke spor sjovt,
specielt ikke når man lavet eksperimentet indendørs, og uden et
stinkskab.)

Reaktionen danner en hel del varme, SPECIELT for et tyndt folie
hvor reaktionen sker særligt hurtig, så hælder du for meget i,
vil syren hurtigt begynde at koge, og udsprede mængder af
saltsyre dampe, der

1) lugter forfærdeligt grimt
2) angriber metal objekter
3) angiber biologiske subjekter.

Det er med andre ord et "tænk sig godt først" om eksperiment.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-12-02 18:40

Carsten Svaneborg wrote:

> Sølvpapir er vist aluminiumsfolie, så du får Aluminiums klorid
> og brint + varme.

Det lyder rigtigt. Måske:

2 Al + 6 HCl --> 2 AlCl3 + 3 H2

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 16-12-02 18:45

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder rigtigt. Måske:
>
> 2 Al + 6 HCl --> 2 AlCl3 + 3 H2

Det ser rigtigt ud, men personligt ville jeg helt udelade chloridionen,
eftersom den forefindes som Cl-(aq) på begge sider af reaktionspilen (AlCl3
er letopløseligt i vand).

/Claus