Naturligt ægteskab?
Fra : Ib J

Dato : 16-12-02 15:46

I F. Dyrlunds bog fra 1872 om Tatere og Natmandsfolk i Danmark nævnes et
sted at et par lever i "naturligt ægteskab" - hvad betyder det?

Venlig hilsen
Ib Jørgensen
Aalborg

Fra : Krabsen

Dato : 16-12-02 18:35

Så vidt jeg husker, at de lever sammen som ægtefolk, men uden at være
kirkelig viet..

mvh

Krabsen

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 16-12-02 21:02

Mon, 16 Dec 2002 18:34:44 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote:

>Så vidt jeg husker, at de lever sammen som ægtefolk, men uden at være
>kirkelig viet..

eldre versjon av dagens samboere ;=)

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-12-02 01:43

"Ib J" <ibj@mail1.stofanet.dk> skrev Mon, 16 Dec 2002 15:46:23 +0100

>I F. Dyrlunds bog fra 1872 om Tatere og Natmandsfolk i Danmark nævnes et
>sted at et par lever i "naturligt ægteskab" - hvad betyder det?

I Dyrlunds teminologi betyder det at de levede sammen i et fast forhold
uden at være kirkeligt viede.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Leif Rasmussen

Dato : 17-12-02 19:27

> I Dyrlunds teminologi betyder det at de levede sammen i et fast forhold
> uden at være kirkeligt viede.

Så vidt jeg husker at have læst et eller andet sted, så er det lidt mere end
det!

I ældre tid blev samlevende mand og kvinde anset for at være ægteviede i
juridisk forstand (eller i naturligt ægteskab!), hvis de havde delt hus,
bord og seng i (så vidt jeg husker) mindst tre år uden at være kirkeligt
viet.

Hvornår denne regel blev ophævet husker jeg desværre heller ikke, men mon
ikke reglen stammer tilbage fra Danske og/eller Jyske Lov.

Mvh
Leif Rasmussen

Fra : Hanne Christensen

Dato : 17-12-02 20:17

"Leif Rasmussen" <leifrasmussen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
delt hus,
> bord og seng i (så vidt jeg husker) mindst tre år uden at være

Jyske Lov:
"Hvis en Mand har Slegfred i Huset hos sig og aabenbart gaar for
at sove med hende, og hun har Laas og Lukke og søger Mad og
Drikke aabenbart med ham i tre Vintre, da skal hun være Adelkone
og ret Hustru"

Alle betingelser skulle være opfyldt. Hvis parret f.eks. delte
seng og kvinden vartede op ved bordet uden at deltage i
måltiderne på lige fod med manden, kunne kvinden ikke opnå status
som hustru.

Et eksempel er Tyge Brahes og Kirstine Barberas samliv. Børnene
blev anset som ægtebørn med deraf følgende arveret, da parret
havde overholdt reglen i Jyske Lov.

> Hvornår denne regel blev ophævet husker jeg desværre heller
ikke, men mon
> ikke reglen stammer tilbage fra Danske og/eller Jyske Lov.

Efter reformationen kom Ægteskabsordinansen af 1582. Denne
bestemte, at ægtefæller ikke må dele seng før en kirkelig vielse.
Med Danske Lov fra 1683 blev kirkelig vielse en betingelse for
ægteskabets gyldighed.

Venlig hilsen
Hanne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-12-02 01:58

"Leif Rasmussen" <leifrasmussen@tiscali.dk> skrev Tue, 17 Dec 2002
19:27:10 +0100

> [...]
>juridisk forstand (eller i naturligt ægteskab!), hvis de havde delt hus,
>bord og seng i (så vidt jeg husker) mindst tre år uden at være kirkeligt

Det er muligt du har ret. Det er også muligt at vi bare snakker forbi
hinanden.

Dyrlund gjorde jo et stort mummer ud af at beskrive natmandsfolket som
en særlig race - som et 'naturfolk' der havde eksisteret i hundredvis af
år, og som dybest set nedstammede fra Zigeunerne.

Herunder også den (påståede) skik med "at kaste kæp" som besegling på et
ægteskab. Og jeg kunne forestille mig at det er i den sidste betydning
han bruger betegnelsen "naturligt ægteskab".

Men begge dele er noget romatisk sludder. Natmandsfolket var lige så
danske som du og jeg - de var blot født i det der i dag kaldes "de
lavere sociale lag", og på den tid uden nogen mulighed for at arbejde
sig ud af denne situation.

At nogen af dem så mere eller mindre åbenlyst levede sammen "på Polsk",
og at mange af dem (af mangel på andre muligheder) vitterligt var
platenslagere og småkriminelle er der vel heller iøvrigt ingen grund
til at skjule.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Hugh Watkins

Dato : 19-12-02 07:09

"Leif Rasmussen" <leifrasmussen@tiscali.dk> wrote in message news:HYJL9.3778$Hl6.323975@news010.worldonline.dk...

> [...]
>
> Hvornår denne regel blev ophævet husker jeg desværre heller ikke, men mon
> ikke reglen stammer tilbage fra Danske og/eller Jyske Lov.

Also in Shakespeare's England
we call it a Common Law Marriage

the common law being that type of Germanic tribal law still the basis of UK and USA jurisprudence - but much modified by
parliamentay laws.

In DK you have a Napoleonic Code kind of system

Hugh W

Fra : Ib J

Dato : 17-12-02 10:39

Jeg takker for svarene som er helt i overensstemmelse med min umiddelbare
opfattelse.

Venlig hilsen

Ib Jørgensen