Jod i saltet ?????
Fra : Miv

Dato : 15-12-02 22:28

hejsa ....

Da jeg ved at der er en del forskellige meninger ang. jod i det salt der
bruges i akvarier. Vil jeg gerne høre om
folks erfaringer med dette, på forhånd tak .

M.v.h
Michael

miv@tdcadsl.dk
www.cichlids.subnet.dk

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 16-12-02 09:16

"Miv" <miv@tdcadsl.dk> writes:

> Da jeg ved at der er en del forskellige meninger ang. jod i det salt der
> bruges i akvarier. Vil jeg gerne høre om
> folks erfaringer med dette, på forhånd tak .

Er der forskellige meninger til det ? Hvad godt skulle det dog gøre i
vores akvarievand ?

/Esben
--
I hate the country, all those animals walking around un-cooked.

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 16-12-02 10:37

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> /Esben
> --
> I hate the country, all those animals walking around un-cooked.

Hej Esben
Jeg har haft akvarium mere eller mindre i ca. 50 år.
Tidligere var det endnu mere almindeligt at bruge almindeligt salt til
"helbredelse" af fiskene.
Om det er jod'en, der er meddelagtig er ikke nemt at sige, men den kan næppe
være skadelig,
så ville det have vist sig for længe siden.
Jeg tror der er større chance for kedelige bivirkninger i alle de
kemikalier, man ser på hylderne idag.
Hilsen
Jørgen

Fra : Bjark Bo Christensen

Dato : 16-12-02 12:38

Jeg tror Miv tænker på at der idag tilsættes jod i alm bordsalt for at højne
Danskernes indtagelse og spørgsmålet går på om det er skadeligt for fiskene.

Jeg har hørt at det (salt tilsat jod) ikke er anvendeligt i forbindelse med
klækning af artemia, da det skummer for meget, men ved ikke om fiskene tager
skade såfremt saltet bruges i akvariet.

Mvh

Bjark

Fra : Tobester

Dato : 16-12-02 15:06

"Bjark Bo Christensen" <Bjark(fjernmig)@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> klækning af artemia, da det skummer for meget, men ved ikke om fiskene

Hallo? Jod tilsættes til bordsalt for at forebygge en mangelsygdom hos
mennesker, der resulterer i udvikling af struma i skjoldbruskkirtlen. Vær
blot glad for det. Jod er samtidigt i høje doser et desinfektionsmiddel, og
derfor er der en reel frygt for, at det også vil "desinficere" akvariet for
dets indbyggere. Men det afhænger af dosis. Man kan jo prøve sig frem

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-12-02 16:28

"Bjark Bo Christensen" <Bjark(fjernmig)@pc.dk> wrote in message

> [...]
med
> klækning af artemia, da det skummer for meget, men ved ikke om fiskene

Øv - nu har jeg i 30 år klækket artemia - uden at vide at det ikke kunne
lade sig gøre. Surt

vh
Jan

Fra : Bjark Bo Christensen

Dato : 17-12-02 16:55

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
> med
> tager
>
> Øv - nu har jeg i 30 år klækket artemia - uden at vide at det ikke kunne

Hvem sagde det ikke kunne lade sig gøre

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-12-02 18:58

> Hvem sagde det ikke kunne lade sig gøre

'ikke anvendeligt' = 'ikke kan lade sig gøre'

vh
Jan

Fra : Bjark Bo Christensen

Dato : 17-12-02 22:24

> "Bjark Bo Christensen" <Bjark(fjernmig)@pc.dk> wrote in message

> forbindelse

> 'ikke anvendeligt' = 'ikke kan lade sig gøre'

Tja, alt kan lade sig gøre med lidt øvelse, men for at vende tilbage til
spørgsmålet så har jeg som sagt hørt fra andre at salt tilsat jod skulle
skumme når det anvendes til Artemiaklækning, men den erfaring har du
åbenbart ikke? Om der er noget om det ved jeg ikke.
Så vidt jeg ved er det et ret nyt fænomen at tilsætte jod, så hovedparten af
de 30 år måtte det jo gå godt...

Bjark

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-02 19:34

> Så vidt jeg ved er det et ret nyt fænomen at tilsætte jod, så hovedparten
af
> de 30 år måtte det jo gå godt...

Man har tilsat salt i masser år. Det nye er, at der i de senere år er kommet
et krav fra fødevaremyndighederne.

vh
Jan

Fra : Bjark Bo Christensen

Dato : 18-12-02 20:09

> Man har tilsat salt i masser år. Det nye er, at der i de senere år er
kommet
> et krav fra fødevaremyndighederne.
>
> vh
> Jan

Jamen det er jo heller ikke tilsætningen af salt spørgsmålet går på, men det
at tilsætte salt med JOD i.

Mvh

Bjark (som selv har anvendt salt i akvariet fra tid til anden)

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 18-12-02 21:58

> kommet

> Jamen det er jo heller ikke tilsætningen af salt spørgsmålet går på, men
det
> at tilsætte salt med JOD i.
>
> Mvh

Tilsætning af salt i salt???? Burde det ikke stå klart at han Jan mener
JOD???

mvh
Torben
http://home1stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Bjark Bo Christensen

Dato : 18-12-02 22:12

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> det

> Tilsætning af salt i salt???? Burde det ikke stå klart at han Jan mener
> [...]

øh, den forstod jeg ikke

Bjark

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-12-02 09:44

> øh, den forstod jeg ikke
>
> Bjark

Hvis du læse nedenstående igen, gør du måske:

Jan sagde:
Man har tilsat salt i masser år. Det nye er, at der i de senere år er kommet
et krav fra fødevaremyndighederne.

Så langt snakker I om jod i saltet, men i nedenstående springer du til at
snakke om tilsætning af salt kontra jod i akvariet. Det giver jo ikke rigtig
mening, så derfor burde det være logisk for enhver, at Jan stadig snakker om
jod i saltet og ikke salt i akvariet.

http://http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-12-02 18:03

> kommet

> Jamen det er jo heller ikke tilsætningen af salt spørgsmålet går på, men
det
> at tilsætte salt med JOD i.

Ak - jeg vrøvler. Første sætning skulle have været: "Man har tilsat jod til
salt i masser år"
Jeg kan godt forstå forvirringen - men det er altså mig, der vrøvler. Sorry!

vh
jan

Fra : Nette

Dato : 16-12-02 18:41

"Jørgen Jørgensen" wrote in message
> Jeg har haft akvarium mere eller mindre i ca. 50 år.
> Tidligere var det endnu mere almindeligt at bruge almindeligt salt til
> "helbredelse" af fiskene.

Bare af nysgerrighed, hvor meget salt bruger du?

Nette

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 16-12-02 22:24

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jørgen Jørgensen" wrote in message
>
> Bare af nysgerrighed, hvor meget salt bruger du?
>
> Nette

Hej Nette
Jeg har ikke selv brugt salt, eller i det hele taget medicin de seneste ca.
12 år.(bank under bordet).
Hilsen
Jørgen