Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål til redigering af billede.
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 15-12-02 21:40

Jeg sidder og leger lidt med min scanner og Corel Photo Paint.

Jeg vil gerne have lavet det sådan at et portræt "fader" ind fra baggrunden.
Jeg vil gerne have dette lavet som jpg da jeg så kan lave baggrunden
usynlig.

Nu har jeg rodet med corel i 3 timer uden at finde funktionen - det kan godt
skyldes mit elendige engelsk, men jeg er stadig rimelig sikker på at man kan
gøre det i corel.

Jeg har desuden prøvet i microsoft photo editor, men der tror jeg ikke den
findes.....

Hjælp..... (piv)........

På forhånd tak for hjælpen

Lars Christoffersen

Fra : emj

Dato : 15-12-02 23:17

On Sun, 15 Dec 2002 21:39:58 +0100, "Lars Christoffersen"
<Lars.Christoffersen@mail.dk> wrote:

> Corel Photo Paint.
>
>Jeg vil gerne have lavet det sådan at et portræt "fader" ind fra baggrunden.
>Jeg vil gerne have dette lavet som jpg da jeg så kan lave baggrunden
>usynlig.

Du kan ikke lave baggrunden usynlig i *.JPG
Så længe, du har billedet i Corel Photo Paint (som jeg ikke kender)
eller i et andet billedbehandlingsprogrm arbejder du i dette programs
arbejdsformat og der kan du sagtens få gennemsigtig baggrund.
Du kan dog bestemme, hvilken baggrund(sfarve) dit billede skal fades
ud i. Bestemmer du ikke noget, vil baggrunden blive hvid.
Hilsen emj

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 15-12-02 23:57

> [...]
> Du kan dog bestemme, hvilken baggrund(sfarve) dit billede skal fades
> ud i. Bestemmer du ikke noget, vil baggrunden blive hvid.

OK, hvordan gør jeg så det. Hvilken menu og hvilken kommando skal jeg bruge
i corel for at det sker. Jeg synes snart jeg har prøvet det hele.....

Lars Christoffersen

Fra : Madsen

Dato : 16-12-02 03:10

Lars Christoffersen skrev:

[Udtoning til en given farve i Corel PhotoPaint]

> Hvilken menu og hvilken kommando skal jeg bruge i corel for at det
> sker. Jeg synes snart jeg har prøvet det hele.....

Hvis du vælger det værktøj som hedder Ellipse Mask Tool (tryk på
J-tasten), så kan du lave en maske på dit billede.
Lav så en cirkel i billedet. Hvis du holder Ctrl-tasten nede når
du laver den, så bliver cirklen helt rund.
Giv masken en Feather (udtoning) på et vist antal pixels. Hvor
mange er svært at sige, da det kommer an på hvor stort et billede
du sidder med og hvor bred du vil have udtoningen til at være,
men Feather indstiller du i menuen Mask > Mask Outline > Feather.
Prøv f.eks. med 50. Vend derefter masken med Ctrl + Shift + i.

Dobbeltklik på baggrundsfarven i bunden af værktøjspaletten ovre i
venstre side. Vælg den farve du vil udtone til, klik på OK og tryk
på Delete-tasten. (Fjern evt. maske igen med Ctrl + R).

Det skal lige siges at jeg har meget lidt kendskab til Corel Photo-
Paint så der er temmelig sikkert bedre måder at gøre det på. Prøv
evt. i <news:dk.edb.grafik> hvis du ikke får et brugbart svar her.

Madsen.