hvalpe
Fra : Jens Peter Nielsen

Dato : 15-12-02 21:38

Vi har en Cavaler King Charles Spaniel, der bliver 4 år her i januar 2003.

Hvis vi skal have hvalpe på hende, er det så nu eller kan hun vente et par
år.

Hun er med stambog så som jeg ser det, skal vi i givet fald bruge en lign.
hanhund, hvor finder man en sådan?

Med venlig hilsen

Jens Peter Nielsen

Fra : x Vuf x

Dato : 15-12-02 21:56

Sun, 15 Dec 2002 21:37:43 +0100, Jens Peter Nielsen wrote:

>Vi har en Cavaler King Charles Spaniel, der bliver 4 år her i januar 2003.
>Hvis vi skal have hvalpe på hende, er det så nu eller kan hun vente et par
>år.

NU er ABSOLUT sidste udkald, hvis I vil ha' hvalpe!

>Hun er med stambog så som jeg ser det, skal vi i givet fald bruge en lign.
>hanhund, hvor finder man en sådan?

Henvend dig i den klub, hvor din hund har stambog fra. De burde kunne
vejlede dig. Både i valget af hanhund, og om der skulle være specielle
ting, så som øjenlysning og andet, der skal være i orden først.
Det begynder altså at haste!

--
Mvh Sonja http//:www.sonpet.com nospam@sonpet.com

Papillon. 9 piger og 3 drenge. Tricolour, hvid/zobel og hvid/rød.
De er fra 3 kuld. Bare dejlige og yndige alle til hobe!

Fra : Elin

Dato : 15-12-02 23:27

Jens Peter Nielsen <jpn@besked.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dfce86f$0$269$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> år.
>
> Hun er med stambog så som jeg ser det, skal vi i givet fald bruge en lign.

Hej Jens Peter
Hvis hvalpene skal registreres i Dansk Kennel Klub, kræves det, at begge
forældredyrene er registreret samme sted, samt at de er avlsgodkendt, før
parring finder sted. Avlsgodkendelsen går dels ud på, at hundene har fået
mindst 2.pr. i kvalitetsbedømmelsen på en udstilling, dels at de er
undersøgt for hjertesygdommen endokardiose og resultatet kan godkendes af
Henrik Duelund Petersen, Landbohøjskolen. Du kan læse mere herom på
www.cavalierklubben.dk og
www.netdyredoktor.dk/hund/hund_sygdomsleksikon/hund_syg_endokardiose.html .

Venlig hilsen
Elin

Fra : Mari

Dato : 16-12-02 19:40

"Jens Peter Nielsen" <jpn@besked.com> skrev i en meddelelse
> Vi har en Cavaler King Charles Spaniel, der bliver 4 år her i januar 2003.

Der er hjerteproblemer i din race - og Landbohøjskolen har kørt et
forskningsprojekt gennem flere år.
For at være sikker på at din hund ikke er blandt bærerne af hjertefejl,
så derfor bør du få undersøgt din hund - og sikre dig at hanhunden
også er undersøgt - og at begge er testet fri for hjertefejl - INDEN
du tænker på at få hvalpe.

Ellers er jeg enig i, at 4 år for en førstegangsfødende er "på høje tid".
Hvis du venter udsætter du din hund for en nødvendig risiko - og det
vil under alle omstændigheder være billigere at købe dig en hvalp end
at producere den selv.

Mari