Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Adope photoshop
Fra : michael christensen

Dato : 15-12-02 21:26

Hej alle!
Jeg har lige erhvervet mig A.P 6.0 og det skal siges at jeg intet ved om den
endnu. Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer med dette program
(eller nyere versioner). Er det til at lære at bruge for en 27 årig mand med
et normalt fungerende intellekt eller er det kun for de tunge drenge? Jeg
har set at der findes flere manualer på dansk og jeg må jo nok hellere kigge
på en enkelt eller to. Nå er det så godt som jeg har læst eller kan mindre
gøre det?
Venlig hilsen eatstatic

Fra : michael christensen

Dato : 15-12-02 21:36

"michael christensen" <micchr@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kigge
> på en enkelt eller to. Nå er det så godt som jeg har læst eller kan mindre

Hov gammel vane med underskriften....
Vi prøver igen Venlig hilsem MC

Fra : KNL DtP

Dato : 15-12-02 21:37

"michael christensen" <micchr@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Er det til at lære at bruge for en 27 årig mand

Naturligvis kan du lære at bruge Photoshop! I staten er du sikkert ved at fare vild i
alle menuerne og værktøjerne, men efter kort tid bli'r det din bedste ven.

Til at begynde med kan du jo blot åbne et par billeder, og køre et par filtre på dem,
for at se hvad de forskellige gør ved billedet. Desuden er det en god idé at blive
dus med at indstille billeder - altså gøre dem mørkere eller lysere, tilføje farve og
lave det om til sort/hvid.

.... efterhånden som du kommer igennem programmets funktioner, lærer du også hvordan
du hurtigst muligt løser en opgave. Når du har de grundlæggende ting på plads, så kan
du jo udforske lag (layers), masker (mask) og kanaler (chanels). I starten virker det
hele nok lidt langhåret, men især lag-funktionen er super.

Jeg kan anbefale det store PhotoShop Bible fra IDG (1000 siders moppedreng - 500
kr.). Der er faktisk alt hvad der er værd at vide om PS, men du kan jo også blot se
dig om efter et af disse her små hæfter med en 50-60 kr. Mange af dem findes på
dansk, og giver en hurtig og fin gennemgang af programmets funktioner, så du hurtigt
bli'r dus den.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-12-02 11:14

KNL DtP wrote:

> Naturligvis kan du lære at bruge Photoshop! I staten er du
> sikkert ved at fare vild i alle menuerne og værktøjerne, men
> efter kort tid bli'r det din bedste ven.

Jeg synes dit svar kræver en graduering, for selv om de fleste
rimmeligt hurtigt kan lære at bruge PhotoShop til husbehov, så
kræver det et fagligt fundament at udnytte programmet fuldt ud.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Digit

Dato : 16-12-02 19:21

"Niels Ebbesen" ræsonnerede, og skrev d. 16 dec 2002:

> Jeg synes dit svar kræver en graduering, for selv om de fleste
> rimmeligt hurtigt kan lære at bruge PhotoShop til husbehov, så
> kræver det et fagligt fundament at udnytte programmet fuldt ud.

Nej, du tager (generelt) fejl. Alle kan lære at bruge photoshop ved at
låne en bog eller benytte sig af tutorials på nettet (eks. Bible, men jeg
har selv haft mere glæde af Wow! serien), og ellers kaste sig ud i plain
and simple: Play, fiddle, learn(!).
Jeg tror næppe det kan betvivles at man lærer mest ved trial & error.

Photoshop har et enormt potentiale, og derfor kan du ikke blot plædere
for at fotografen der tweaker niveauerne, knalder lidt sharpen på eller
fedter lidt med rubberstamp udnytter programmet fuldt ud. Hvad med alle
de mennesker der bruger programmet til at generere det mest faschinerende
grafik? Disse har måske aldrig prøvet at justere et billede til tryk, men
alligevel benyttes der samme værktøjer og teknik (og på et noget højere
niveau IMO).

Jeg er stort set selvlært i Photoshop, og tiltrods for at jeg ikke har
haft kendskab til det mere end godt 4-5 år vil jeg vove at påstå at jeg
har pixel "anatomien" på plads (og det er med eller uden PS).
De "photoshop eksperter" jeg har haft på skolen (grafiker udd.) har ikke
nået mig til sokkeholderne, og disse er vel hvad du vil betegne som
mennesker med "et fagligt fundament"? Jeg har på skolen bl.a. lært hvad
det vil sige at justere skygge, midt- og højlys.. men teknikkerne bag
(her levels/curves) er nogle jeg læste mig frem til via tutorials og
bøger for flere år siden.
I øvrigt indoktrinerer de fleste grafisk-tekniske uddannelses
institutioner stadig den gamle remse: 72 DPI til skærm og 300 til tryk
(og det tager ikke lang tid at støve en artikel op på nettet der
modargumenterer dette). Blot lige for at give et eksempel på hvorfor det
er bedre selv at kaste sig ud i det..

Eneste forudsætning er selvfølgelig lysten til at lære (og tid).
Folk der klipper deres katte ud med viskelæderet for derefter at indsætte
dem på en side via Frontpage (og i øvrigt har det fint med dette), er
hvad jeg betegner som et "husmandsbehov".. typer der ønsker at vide mere
skal nok få det lært --med eller uden 72 dpi til skærm.

--
/Digit

Elev
enVision Reklamebureau

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-12-02 21:00

Digit wrote:

> [...]
> and simple: Play, fiddle, learn(!).
> Jeg tror næppe det kan betvivles at man lærer mest ved trial & error.

Nej det er netop dig der generelliserer ud fra dine egne
forudsætninger, det at blive dygtig til billedbehandling i
PhotoShop, er li'som spille musik, det kræver noget grund-
læggende viden og derpå mange års øvelse.

Dermed har jeg ikke sagt, at PhotoShop er forbeholdt specia-
lister, de fleste kan sagtens lære at udnytte alle de grund-
læggende funktioner, men der mange funktioner i PhotoShop
som forudsætter en reproteknisk viden, og de er kun noget
værd, hvis man hele tiden kan evaluere resultaterne.

Og der er altså ikke den store præstation i at redigere fotos
på 2 til 4 Megapixel, det bliver først svært, når man arbejder
med billedefiler på 50 til 200 Megabyte.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Digit

Dato : 16-12-02 21:22

> Nej det er netop dig der generelliserer ud fra dine egne
> forudsætninger, det at blive dygtig til billedbehandling i
> PhotoShop, er li'som spille musik, det kræver noget grund-
> læggende viden og derpå mange års øvelse.

Ja, det kræver øvelse.. denne kan du lige så godt få derhjemme med
inkjet'en end oppe i bureauet med en 3/4 million printer. Men jeg er da
helt enig i at det ikke er noget der sker fra den ene dag til den anden
(det har jeg heller ikke postulereret).

Hvad du ikke kan læse dig til i artikler og tutorials fra nettet kan du
låne dig frem til igennem de tekniske og almene biblioteker.
Det hjælper selvfølgelig at have forskellige output/input enheder at
eksperimentere med, men grundlæggende kan du kan med et lånerkort, en
internet opkobling og et kvikt hoved lære principperne og teorierne bag
det hele.

> [...]
> som forudsætter en reproteknisk viden, og de er kun noget
> værd, hvis man hele tiden kan evaluere resultaterne.

Ja, mange output eksperimenter giver først mening i det man afprøver
teorierne i praksis, men er det kun deciderede output relaterede
værktøjer/kommandoer du betegner som "advanced"?

> Og der er altså ikke den store præstation i at redigere fotos
> på 2 til 4 Megapixel, det bliver først svært, når man arbejder
> med billedefiler på 50 til 200 Megabyte.

Eh, ikke forstået.
At billedbehandle et 200 MB photo foregår teknisk set præcis på samme
måde som med et på 500 KB --den eneste forskel er behovet for
investeringer i større data kapaciteter.

--
/Digit

»Vejret skifter. Skygger falder.
Ny duft i blæsten - forfald.
Kokain, Uzier, , kør forbi og
skyd løs.
Døden er kasserer. Alle betaler«
Sørgesangene

Fra : Kenneth

Dato : 16-12-02 21:54

> PhotoShop, er li'som spille musik, det kræver noget grund-
> læggende viden og derpå mange års øvelse.

Hmmmm..... Jeg lavede musik i 1 år, og fik pladekontrakt. Og det er blevet
til 16 CDer. Det handler vel også om, om man har et talent/flair for det,
man laver.

Just my 2 cents.

Kenneth

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-12-02 22:53

Kenneth wrote:

> Hmmmm..... Jeg lavede musik i 1 år, og fik pladekontrakt. Og det er blevet
> til 16 CDer. Det handler vel også om, om man har et talent/flair for det,
> man laver.

Talent og flair skader ikke, men øvelsen gir' rutine og en
ballast af erfaringer, der også vejer tungt.

Og som du sikkert selv har erfaret, så kommer man ingen vejne
med et talent, hvis der ikke arbejdes seriøst på projektet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kenneth

Dato : 17-12-02 08:11

> [...]
>
> Og som du sikkert selv har erfaret, så kommer man ingen vejne
> med et talent, hvis der ikke arbejdes seriøst på projektet.

Jeg kan kun give dig ret. Absolut. Og jeg vil da også gerne indrømme, at
øvelsen/"det professionelle" touch kommer efter mange års øvelse. Jeg brugte
et musik-program, der hedder Cubase, og det tog mig ret mange år, før jeg
kendte alle funktionerne, og kunne bruge dem rigtigt.

Kenneth

Fra : Klaus Madsen

Dato : 19-12-02 14:56

> Jeg brugte et musik-program, der hedder Cubase, og det tog mig ret mange
år, før jeg
> kendte alle funktionerne, og kunne bruge dem rigtigt.
>
> Kenneth

Hvilket instrument spiller du?

Klaus

Fra : ha

Dato : 15-12-02 22:08

Jeg kan varmt anbefale Danmarks Netskole, de har et
kanon Photoshop kursus.
http://www.netskole.dk/
kig under "digital billedbehandling med photoshop"

mvh
ha

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 16-12-02 08:14

Nå er det så godt som jeg har læst eller kan mindre
> gøre det?
> Venlig hilsen eatstatic

Der ligger 1000'vis af toturial's på nettet.

Et link kunne være fra Adobes egen side

http://www.adobe.com/products/tips/photoshop.html

....ellers er det bare at søge efter dem. Held og lykke.

Mvh. Glenn

Fra : michael christensen

Dato : 16-12-02 15:27

> [...]
kigge
> på en enkelt eller to. Nå er det så godt som jeg har læst eller kan mindre

Tak for svar. Det er rart at der i denne gruppe er så meget hjælp at hente
indenfor en overskuelig tid

Fra : Kai E.

Dato : 16-12-02 16:49

Jeg vil også tilslutte mig ideén med at benytte fjernundervisning, f.eks.
www.netskole.dk. Mange har sikkert prøvet at redigere i et billede og er
kørt lidt surt i det, da programmet virker anderledes end man umiddelbart
tror. Photo Shop 6, eller 7 som er den nyeste vertion, kræver ikke den store
kædestrammerprøve, men det rummer temmelig mange muligheder og har mange
værktøjer og det er derfor en rigtig god idé at få begyndt rigtigt.
Fjernundervisning hos netskole, som er den eneste jeg har erfaring med, er
gratis og varer 2 måneder. Du sidder derhjemme og er på når du har tid og
lyst. Næmmere kan det ikke blive.

Mvh. Kai E.

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-12-02 16:58

On Mon, 16 Dec 2002 16:49:29 +0100, "Kai E." <kem@ishoejby.dk> wrote:

>[...]
>www.netskole.dk. [...] er gratis [...]

Ja, det bliver I ved at påstå. Men iflg.

ovetående URL -> Digital billed/animation -> Digital billedbehandling
med Photoshop -> pris/varighed

koster kurset kr 400,- , forduden materialer.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Pico

Dato : 16-12-02 17:17

Peter Loumann wrote:

> Ja, det bliver I ved at påstå. Men iflg.
>
> ovetående URL -> Digital billed/animation -> Digital billedbehandling
> med Photoshop -> pris/varighed
>
> koster kurset kr 400,- , forduden materialer.

Det er fordi der er skåret ned på bevilingerne til undervisning fra regeringshold.
Netskolen skrev allerde om det for et par mdr. siden.
Matrialer skal du ikke bruge nogen af, det forudsætter bare at du er på nettet
og har Photoshop.
Pico

Fra : U. Pedersen

Dato : 16-12-02 17:58

Peter Loumann skrev:

>Ja, det bliver I ved at påstå. Men iflg.
>
>ovetående URL -> Digital billed/animation -> Digital billedbehandling
>med Photoshop -> pris/varighed
>
>koster kurset kr 400,- , forduden materialer.

Hej Peter

JA, det stod der også da jeg tog kurset, og hvad har jeg betalt ?

Men der er vist dem på øen der skal betale for kurset

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Svejk

Dato : 16-12-02 21:47

Kurset er gratis hvis man tilmelder sig i år, derefter koster det kr. 400.-,
men det skal gøres pr. tlf.

Mvh
Bjarne

Fra : Svejk