Ang. 8 Mile og Eminem
Fra : Andrew

Dato : 15-12-02 20:44

Hej I gruppen

Jeg så 8 Mile for et par uger siden til præmiere surprise og jeg må sige at
jeg blev MEGET positivt overrasket over filmen. Jeg regnede med at det ville
blive det sædvanelige gangster rappa' selvforherligelses-pis som man kan
hører i rap-sange, etc., men det var faktisk en film der virkelig VILLE
noget. Der lå noget i den andet end bare noget overfladisk braller.

Jeg vil ikke gå ind på filmens nærmere indhold (jf. ingen "spoiler" i
emne-linien) men bare opfordre folk til at se denne film osse selvom de ikke
normalt ser "den slags film". Jeg ville med garanti ALDRIG have set denne
film af min egen fri vilje pga. diverse fordomme og forudbestemte holdninger
om at alle rappere er selvglade og dumme i nakken , men jeg har sgu fået
respekt for ham Eminem, han kan sgu andet end rappe!

Prøv at se den!

Mvh Anders

Fra : zcully

Dato : 15-12-02 22:38

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
fået
> respekt for ham Eminem, han kan sgu andet end rappe!

Jeg syntes faktisk også det er en ret fed film. Eminem spiller formidabelt.
Men jeg syntes alligevel at det er en film man kun skal se hvis man er lidt
til miljøet eller kan lide Eminem. Jeg er ikke selv den store hip hop fan,
men kan da lide noget af det. Det kan godt blive lidt belastende hele tiden
at høre på det der gangster slang.
Men alt ialt en fed film.

/Zcully

P.s.: Da jeg var inde og se den var den ikke tekstet. Det gjorde faktisk
(vil jeg tro) filmen mere seværdig, da det sprogbrug de har deri nærmest er
umuligt at oversætte Hvis der havde været tekster på begynder man jo at læse
dem også!!! Det tror jeg godt kan ødelægge lidt.

Fra : Jan Richardy

Dato : 16-12-02 13:04

> [...]
læse
> dem også!!! Det tror jeg godt kan ødelægge lidt.

Det undrer mig dog stadig, at der ikke var tekster på. Lidt underligt
"valg", da der jo reelt ikke tales engelsk i filmen. Men ja, det var
faktisk fedt ... Der er måske noget om, at man bedre koncentrerer sig om
filmen/billederne, når man ikke læser undertekster.

Og igen vil jeg da sige, at jeg synes filmen holder helt ok ...

---

Jan Richardy

Online portfolio & CV
http://www.richardy.dk

Fra : Tenzel Kim

Dato : 16-12-02 22:56

Jan Richardy wrote:

> Det undrer mig dog stadig, at der ikke var tekster på.

Det hænger sammen med at i modsætning til de fleste andre film så skulle
oversættelsen af sangene sendes tilbage til moderselskabet hvor de så
skulle "tilbageoversættes" til Engelsk for at se om oversætteren havde
fået fat i de vigtige ting i sangene eller om noget af dette var gået
tabt for at han kunne få det til at rime. Desværre er det så vidt jeg
ved en enkelt person der skal chekke alle de forskellige oversættelser
igennem og det gør at det tager en masse tid da mange af oversættelserne
ryger en hel del gange frem og tilbage.

Tenz.

Fra : Jan Richardy

Dato : 17-12-02 00:19

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ved en enkelt person der skal chekke alle de forskellige oversættelser
> igennem og det gør at det tager en masse tid da mange af oversættelserne

Burde de så ikke have valgt en anden film? Reelt set, står der vel ingen
steder, at man kan risikere at miste danske undertekster på
surpriseforestillinger?. Der findes vel folk derude, som ikke er ret gode
til engelsk og dermed ikke har kunnet få noget ud af filmen?

---

Jan Richardy

Online portfolio & CV
http://www.richardy.dk

Fra : Mikkel Winther

Dato : 17-12-02 05:34

Tenzel Kim was trolling as usual:

> [...]
> de forskellige oversættelser igennem og det gør at det tager en masse
> tid da mange af oversættelserne ryger en hel del gange frem og

*LOL*

Jeg er glad for at jeg ikke skal se den film med undertekster. Jeg
forestiller mig at oversættelser af de tekster må være ret så tamme (no
offence hvis det er dig som har oversat dem).

Men endnu værre... Hvordan tror i det er i f.eks. tyskland hvor de dubber
filmene? Hiver de så nogle tyske rappere ind for at rappe?

m.
--
Little field mice
Living under the house

Fra : Tenzel Kim

Dato : 17-12-02 13:56

Mikkel Winther wrote:

> Jeg er glad for at jeg ikke skal se den film med undertekster. Jeg
> forestiller mig at oversættelser af de tekster må være ret så tamme (no
> offence hvis det er dig som har oversat dem).

Bare rolig. Det er ikke mig der oversætter den for så var den sku nok
aldrig blevet godkendt

Har endnu ikke selv set oversættelsen så jeg skal ikke kunne udtale mig
om kvaliteten men ved bare at det har taget en fandens masse tid.

> Men endnu værre... Hvordan tror i det er i f.eks. tyskland hvor de dubber
> filmene? Hiver de så nogle tyske rappere ind for at rappe?

Well, det kan da vel ikke blive meget værre end at skulle høre på Eminem

Tenz.

Fra : René Jensen

Dato : 16-12-02 00:09

Andrew wrote:
> ... Eminem, han kan sgu andet end rappe!

Alene det navn for mig til at vige langt uden om den film. Kald mig
fordomsfuld, men den mand er ikke en jeg har respekt for, og formentligt
aldrig vil få respekt for.

Med venlig hilsen,
René Jensen

P.S. Manden kan _ikke_ rappe!

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-12-02 00:30

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> skrev i en meddelelse

> P.S. Manden kan _ikke_ rappe!

Undskyld, dette er ikke for at forsvare manden (selvom jeg godt kan lide
ham), men hvis det ikke er rap, hvad pokker er det så? Soul?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : René Jensen

Dato : 17-12-02 02:52

Anders Houmark wrote:
> Undskyld, dette er ikke for at forsvare manden (selvom jeg godt kan lide
> ham), men hvis det ikke er rap, hvad pokker er det så? Soul?

Næh, det er da Rap/Hiphop, men jeg sagde bare at han ikke kunne rappe.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Karsten Strandgaard ~

Dato : 16-12-02 15:11

René Jensen wrote:

> P.S. [Eminem] kan _ikke_ rappe!

Aha. Kan vi så få nogle navne på folk, du mener, der kan? Bare som
baggrundsinfo til din tåbelige påstand.

FUT: dk.kultur.musik

--
mvh. Karsten Strandgaard Jørgensen
http://www.hammerich.cjb.net

Fra : Rikke & Brian

Dato : 16-12-02 16:02

> [...]

> Alene det navn for mig til at vige langt uden om den film. Kald mig
> fordomsfuld, men den mand er ikke en jeg har respekt for, og formentligt

Det er da så helt i orden. Men han gør det nu ret godt i denne her film.

> Med venlig hilsen,
> René Jensen
>
> P.S. Manden kan _ikke_ rappe!

Det er så en påstand der ikke holder nogen steder. Han er faktisk en meget
dygtig rapper, og en af de eneste hvide rappere der har respekt i hiphop
miljøet. Han har sin egen stil, og har efterhånden vist at han kan skrive
mange forskellige slags tekster og melodier. At du ikke kan lide ham er en
ting, men han er dygtig, en dygtig rapper og vel også en dygtig
selviscenesætter (hvis det er et ord).

Fra : René Jensen

Dato : 17-12-02 02:49

Rikke & Brian wrote:
> [...]
> mange forskellige slags tekster og melodier. At du ikke kan lide ham er en
> ting, men han er dygtig, en dygtig rapper og vel også en dygtig

Det er meget muligt at folk anser ham for dygtig ... og bevarres, manden
kan tale bull, og det kan mange andre da også, men at gøre det til et
levevej, det er måske ikke så mange der kan (dog er komikere undtaget,
da det jo næsten går ud på at være sådan).
Han er langt fra den eneste, som har fået respekt i Hiphop-kredse.
F.eks. Everlast (House of Pain), et bundt af europæiske rappere
heriblandt Per V (Sund Fornuft), Jokeren (DGP), Petter osv.
Eninem kan sikkert rime bedre end gennemsnittet, men er langt fra de
bedste ... lad mig nævne i flæng Tim Dog, Ice Cube, KRS-ONE, Q-Tip,
Channel Live.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Rikke & Brian

Dato : 17-12-02 17:21

> [...]
> F.eks. Everlast (House of Pain), et bundt af europæiske rappere
> heriblandt Per V (Sund Fornuft), Jokeren (DGP), Petter osv.

Det er vel på den europæiske hiphop scene, disse har respekt (bortset fra
Everlast). Jeg tænkte på hiphoppens hjemland. Ja og det er rigtigt at
Everlast nok har en del respekt, og nok også folk som Cypres Hill, men så er
der nok heller ikke så mange flere.

> Eninem kan sikkert rime bedre end gennemsnittet, men er langt fra de
> bedste ... lad mig nævne i flæng Tim Dog, Ice Cube, KRS-ONE, Q-Tip,
> Channel Live.

Se dette skal du helt klart have lov at mene Men du lagde ud med at sige
at han ikke kan rappe, og det holder altså ingen steder. Jeg synes så
personligt at han har en god stil, og at han er dygtig, men jeg har ikke
specielt meget forstand på genren, andet end jeg lytter til det jeg synes
lyder godt. Kender de fleste af dem du nævner, og ja de er også dygtige,
kender dog ikke Tim Dog, men det kunne være jeg skulle kigge efter noget med
ham.

Fra : ML-78

Dato : 28-12-02 15:04

> [...]
> lyder godt. Kender de fleste af dem du nævner, og ja de er også dygtige,
> kender dog ikke Tim Dog, men det kunne være jeg skulle kigge efter noget

Tim Dog er bestemt ikke en af de bedste rappere. Når man hører ham, sidder
man og undrer sig over, om han er smådum eller om han er dybt ironisk. Hvis
man kan leve med det, så er hans to albums ganske gode pga. beats'ene og
musikken, der er i den tunge New York stil. Hans bedste er efter min mening
den første, 'Penicillin on Wax', hvor folkene fra Ultramagnetic MC's står
bag musikken.

ML-78

Fra : Mikkel Winther

Dato : 16-12-02 02:15

Andrew was trolling as usual:
> [...]
> var faktisk en film der virkelig VILLE noget. Der lå noget i den
> andet end bare noget overfladisk braller.

Inspireret af de mange positive anmeldelser der har været gik jeg også ind
og så den. Jeg blev positivt overrasket over at være blevet mindre skuffet
end jeg havde regnet med, men det er altså ikke en god film IMO. Eminem
spiller nogenlunde, dvs. han falder ikke 100% til jorden, men heller ikke
mere end det. Og filmens plot er ekstremt forudsigeligt og gennemskueligt.
Men der er da noget fed musik med.

m.
--
"That's what the Internet is for, slandering others anonymously."
from "Jay and Silent Bob Strike Back", 2001

Fra : Rikke & Brian

Dato : 16-12-02 16:05

"Mikkel Winther" <mikkel.wintherNOSPAM@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og så den. Jeg blev positivt overrasket over at være blevet mindre skuffet
> end jeg havde regnet med, men det er altså ikke en god film >IMO.

Jeg synes det er god film, og kan man lide hiphop, så er det en bliver den
endnu bedre film.

> Eminem
> spiller nogenlunde, dvs. han falder ikke 100% til jorden, men heller ikke
> mere end det.

Han gør det faktisk rigtig godt synes jeg . Nok ingen Oscar at hente, men
heller ikke noget at sætte fingeren på.

> Og filmens plot er ekstremt forudsigeligt og gennemskueligt.

Ja der giver jeg dig ret.

> Men der er da noget fed musik med.

Helt sikkert. Igen hvis man kan lide hiphop musik, så får filmen lige en
ekstra stjerne.

Fra : Andrew

Dato : 16-12-02 16:43

> [...]

> mere end det. Og filmens plot er ekstremt forudsigeligt og gennemskueligt.

Hvordan kunne du "gå ind og se den", har den ikke først premiære i januar?

mvh Anders

Fra : Kristoffer Møller

Dato : 16-12-02 18:45

> Hvordan kunne du "gå ind og se den", har den ikke først premiære i januar?

Snigpremiere i Århus + Kbh i slutningen af forrige uge. (som biozone-medlem fik jeg disse oplysniger via email)

mvh
Kristoffer