Thola vs. Venustus ?
Fra : Miv

Dato : 15-12-02 20:39

Hej

Jeg er den "heldige" ejer af bl.a en Thola og en Venustus han .... Tholaen
er nyindkøbt, ja det er de alle faktisk men Tholaen er nyest. Det virker
somom at min Thola har set sig gal på min Venustus, og da jeg kender
akvariet den kom fra, som osse indeholdt Venustus den opførte sig ligeledes
overfor, vil jeg høre om nogle har samme erfaring eller det bare er et
tilfælde ?
Tholaen har ingen hunner, ka' det være det ? Og by the way, jeg søger Thola
hunner !!!!!

M.v.h
Michael
miv@tdcadsl.dk
www.cichlids.subnet.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-12-02 16:30

"Miv" <miv@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
ligeledes
> overfor, vil jeg høre om nogle har samme erfaring eller det bare er et

Jeg har tidligere konstateret at netop venustus er en fisk, de andre
indvånere ofte ser sig gal på. Jeg tror vi på et eller andet tidspunkt havde
en tråd, hvor forklaringen var at de andre fisk med fordel kunne jage
venustus væk, da denne nok vil gå på rov i f.eks. mbunaernes yngel.

vh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-12-02 16:54

Jan Bøgh <jan@boegh._X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:atnfnk$d3d$1@sunsite.dk...
> "Miv" <miv@tdcadsl.dk> wrote in message

Tholaen

Jeg kender ganske mange Malawi ciklider, men har ikke hørt om en
"thola"
hvad hedder kræet i virkeligheden?

Carsten

Fra : Miv

Dato : 17-12-02 17:16

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nyhedsmeddelelse:atnfnk$d3d$1@sunsite.dk...

> Tholaen
>
> Jeg kender ganske mange Malawi ciklider, men har ikke hørt om en

Den hedder Champsochromis caeruleus ..... Det er en Rovciklide der bli'r
omkring 35 cm.

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-12-02 19:18

Miv <miv@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dff4d42$0$256$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Den hedder Champsochromis caeruleus ..... Det er en Rovciklide der bli'r
> omkring 35 cm.

En af de sild, som er lige så dyre som de er grimme.
Men det forklarer ikke hvorfor de kaldes "thola"

Jeg har selv set dem oppe hos Carsten, og har hørt om alle hans historier
men tag dem alle lige med et gran salt.

Carsten

Fra : Miv

Dato : 17-12-02 19:34

Si' mig li', hva' H..... er der med dig og Carsten ??? Misundelse ?
Hvorfor hedder en Taeniolatus Red Empress??? Vel li´så dumt et ?
Og så er den foriøvrigt ik' grim ........
Hvad holder du enli' ........Guppy'er ?

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-12-02 00:13

Miv <miv@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dff6db3$0$250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Si' mig li', hva' H..... er der med dig og Carsten ??? Misundelse ?
> Hvorfor hedder en Taeniolatus Red Empress??? Vel li´så dumt et ?
> Og så er den foriøvrigt ik' grim ........
> Hvad holder du enli' ........Guppy'er ?

Jeg har som sådan intet i mod Carsten, ud over at han fylder folk med en
hel masse
varm luft, for efter hans udsagn, så er han jo en af de største aftagere
af fisk fra Stuart Grant.
Hvis det skulle være rigtigt, så ser det sgu noget sløjt ud.
Og så er hans opfattelse af begrebet F1 ikke helt korrekt. Men det skal
vi ikke komme ind på her.

En "Red Empress" hedder faktisk Protomelas taeniolatus "Red Empress",
fordi der er flere
varianter af den samme fisk. Salgsnavnet har en eller anden
exportør/importør fundet ud af.
Den kunne lige så godt hedder alt muligt andet med ordet rød i.

Når du nu spørger så pænt hvad jeg har af fisk, så kan jeg for tælle dig
at jeg har
blandt andet Pseudochromis paccaganella, Centropyge loriculus, C.
acanthurus,
Paracanthurus hepatus. Og at jeg i øvrigt har en hel del levende sten og
læder koraller.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-02 19:41

> Si' mig li', hva' H..... er der med dig og Carsten ??? Misundelse ?

Carstens dyrehandel er ikke uden kvaliteter, men Carsten er bestemt ikke
alvidende. Man skal passe meget på ikke at forveksle sund, velbegrundet
skepsis som misundelse. Men det er selvfølgeligt lettere at skelne, hvis man
selv har en vis baggrund. Og den gode Carsten /er/ altså IMHO tilbøjelig til
at fyre nogle røverhistorier af.

> Hvorfor hedder en Taeniolatus Red Empress??? Vel li´så dumt et ?

Ja, det ville være lettere hvis man ikke udstyrede fiskene med smarte
handelsnavne.

> Og så er den foriøvrigt ik' grim ........

Nej Red Empres? Den er bragende flot - i modsætning til de kedelige rovsild,
søen er befolket med.

vh
Jan

PS - miv, ku' du ikke lige bruge et minut eller to på
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html ?