Hvis månen forsvandt
Fra : Per Tolbøll

Dato : 15-12-02 20:28

Hej

TV2 Zulu har lige vist et forskræp for go' gamle "Månebase Alpha", som
åbenbart bliver genudsendt engang i 2003.
I den anledning fik jeg et spørgsmål fra junior om - ja, hvad ville der
egentlig ske på jorden, hvis månen strøg bort, ud i rummet. Vi fik styr på
tidevandet, måneskin, meen - er der noget, vi ikke lige har tænkt på ?

Jeg mener, et lignende spørgsmål hat været oppe at vende for et stykke tid
siden, men google gav umiddelbart ikke bid - husker jeg galt

---
Mange Hilsener
/Per

Fra : Christian Vinter

Dato : 15-12-02 20:54

Hej Per og Per Junior.

Sol- og måneformørkelser ville i hvertfald også være fortid.

Og så er der nogen (jeg har slet ingen kilder), der påstår, at kvinders
menstruationscyklus er koblet til månefaserne - i givet fald ville den måske
ændres.

-vinter

--
Christian Vinter
Student of astrophysics.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-12-02 21:26

Christian Vinter <vinter@SLET.fys.ku.dk> skrev i en
> [...]
>
> Og så er der nogen (jeg har slet ingen kilder), der påstår, at kvinders
> menstruationscyklus er koblet til månefaserne - i givet fald ville den

I så fald ophøre? Det ville nok bekymre diverse vatpatronfabrikker...Eller
at alle kvinder skulle forbløde?

Tidevand ville (næsten) ophøre, og det ville blive en forbandelse at befinde
sig nær Polerne, idet det ville blive en meget mørk vinter.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Christian Vinter

Dato : 16-12-02 16:40

> Tidevand ville (næsten) ophøre,

Det ville blive reduceret, ja. Men det ville langt fra ophøre, da Solen
bevirker 1/3 (som jeg lige husker det) af vores tidevand. Solen er godt nok
pokkers langt væk, men den vejer også godt til...

-vinter

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 15-12-02 21:34

> Og så er der nogen (jeg har slet ingen kilder), der påstår, at kvinders
> menstruationscyklus er koblet til månefaserne - i givet fald ville den
måske
> ændres.

Ja der findes jo en del "urban legends" omkring fuldmåne, f.eks. at mange
synes de ikke sover så godt ved fuldmåne... min personlige mening om den er
dog at det må være fordi der er mere lyst uden for, for jeg sover da os
bedst i total mørke (eller i tog/bus, men det er nok bare mig.....

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 15-12-02 21:45

Per Tolbøll skrev:

> [...]
> der egentlig ske på jorden, hvis månen strøg bort, ud i rummet. Vi
> fik styr på tidevandet, måneskin, meen - er der noget, vi ikke lige

Konsekvenserne ville kunne blive uoverskuelige idet det næppe er klart
hvor stor indflydelse månen har på livet og klimaet.

Alle dyrearter som lever i kraft af tidevandet, eller som influeres i
væsentlig grad af månecyklen, ville være i fare. Det vil i givet fald i
større eller mindre grad også gå ud over de dyr der er højere oppe i
fødekæden.

Endvidere ved vi ikke hvad der ville ske med havstrømmene hvis
tidevandet forsvandt. Ville havstrømmene gå i andre retninger? I givet
fald vil det formodentlig betyde alvorlige klimaforandringer mange
steder på jorden.

TT

Fra : Noureldina

Dato : 15-12-02 21:48

Månen er bl.a. medvirkende til, at jordens akse holder en nogenlunde ens
vinkel, hvis månen forsvandt ville jorden blive en del mere som mars, der
ikke rigtig har noget til at holde planeten "oprejst".

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-12-02 22:56

On Sun, 15 Dec 2002 21:48:05 +0100, "Noureldina" <Noureldina@mail.dk>
wrote:

>Månen er bl.a. medvirkende til, at jordens akse holder en nogenlunde ens
>vinkel, hvis månen forsvandt ville jorden blive en del mere som mars, der
>ikke rigtig har noget til at holde planeten "oprejst".

Det fortstår jeg ikke. De snakker da jævnligt om polerne på Mars ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Filip Larsen

Dato : 16-12-02 09:01

"Noureldina" skrev

> Månen er bl.a. medvirkende til, at jordens akse holder en nogenlunde ens
> vinkel, hvis månen forsvandt ville jorden blive en del mere som mars, der
> ikke rigtig har noget til at holde planeten "oprejst".

Hvor i alverden har du det fra? Jeg ville umiddelbart gætte på det
omvendte, nemlig at rotationsaksen bliver *mere* stabil uden månen.
Månens baneplan ligger lidt uden for jordens ækvatorplan hvilket
betyder, at månen sammen med solen skaber et moment på rotationsaksen,
således at, dennes retning i rummet beskriver en lille cirkel i løbet
at ca. 26000 år. Dette fænomen kaldes luni-solar præcession. Desuden
bevirker månen også en lille kort-periodisk ændring af rotationsaksen
kaldet nutation.

Uden månen vil luni-solar præcessionen "miste" det største
momentbidrag og perioden vil derfor forlænges betragteligt. Nutation
vil helt ophøre.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Andreas Andersen

Dato : 16-12-02 10:25

"Filip Larsen" <filip.larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at ca. 26000 år. Dette fænomen kaldes luni-solar præcession. Desuden
> bevirker månen også en lille kort-periodisk ændring af rotationsaksen

Der var et program om det på Discovery for et stykke siden, hvor de også
mente at rotationsaksen ville blive meget ustabil. Nedenstående hjemmeside
synes også at bakke det op:

http://sci.esa.int/content/doc/15/2325_.htm

/Andreas

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 16-12-02 14:30

Filip Larsen wrote:

> "Noureldina" skrev

> Hvor i alverden har du det fra?

Jeg synes også, at det lyder skørt. Men ikke desto mindre har jeg læst
det mange steder - også hvor der ikke har være journalister indblandet.

Jeg mener Venus var holdt frem som eksempel på konsekvensen af en mang-
lende måne: Den skulle på et tidspunkt være tippet rundt og det skulle
være årsagen til den langsomme retrograde rotation.

Jeg vil nødigt ind i en diskussion om meritterne for teorien, men jeg
ville meget gerne, om der var nogen, der kunne supplere med links eller
en bedre forklaring.

-Claus

Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-12-02 17:45

> [...]
> at ca. 26000 år. Dette fænomen kaldes luni-solar præcession. Desuden
> bevirker månen også en lille kort-periodisk ændring af rotationsaksen

Jeg har set et program hvor forskere udtalte sig om emnet på Discovery. Hvis
månen blev ramt af et meteor og blev blæst væk, ville jorden begynde at
rotere meget ustabilt og det ville udslette alt liv på jorden.

Mvh Thomas

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-12-02 23:20

Per Tolbøll <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i en
> [...]
> egentlig ske på jorden, hvis månen strøg bort, ud i rummet. Vi fik styr på
> tidevandet, måneskin, meen - er der noget, vi ikke lige har tænkt på ?

Tidevandseffekten ville forsvinde - og med den det liv, der er tilpasset
det vekslende miljø ved effekten ebbe - flod.
Månen spiller en meget stor rolle for vor miljø og klima, som det er
nævt tidligere.
Jordens rotation bliver bremset en lille smule pga Månens og de
tidevandskræfter den forårsager. De spiller også en rolle for de
strømninger, der skere i Jordens indre , der måske igen har
indflydelse på Jordens magnetfelt.

( Så heldigvis kan jeg ikke se Zulu - de sender kun digitalt)

Per A. Hansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 17-12-02 01:41

"Per Tolbøll" wrote:

> [...]
> egentlig ske på jorden, hvis månen strøg bort, ud i rummet. Vi fik styr på
> tidevandet, måneskin, meen - er der noget, vi ikke lige har tænkt på ?

Ja, jordskælvene vil blive sjældnere og dermed voldsommere
da månen også giver et tidevand i jordskorpen.

Fra : Uffe Holst

Dato : 16-12-02 12:31

In an article of 15 Dec 2002 Per Tolbøll wrote:

> [...]
> egentlig ske på jorden, hvis månen strøg bort, ud i rummet. Vi fik styr på
> tidevandet, måneskin, meen - er der noget, vi ikke lige har tænkt på ?

Der vil aldrig være fuldmåne, og derved vil vi slippe af med problemet med
varulve.

--
Uffe Holst

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-12-02 14:09

Uffe Holst wrote:

> Der vil aldrig være fuldmåne, og derved vil vi slippe af med problemet med
> varulve.

Hvilket vil få sølvprisen til at falde markant. Men ellers syntes jeg,
den største fare ligger i sammenhængen mellem månens faser og kvindens
menstruationscyklus. Tænk hvis månen forsvandt på det værst tænkelige
tidspunkt, så PMS blev en kronisk tilstand, gyyys!

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-12-02 14:45

Scripsit Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk>

> Hvilket vil få sølvprisen til at falde markant. Men ellers syntes jeg,
> den største fare ligger i sammenhængen mellem månens faser og kvindens
> menstruationscyklus.

Overensstemmelsen mellem månens omløbstid og længden af en
gennemsnitlig menstruationscyklus er nok mest en tilfældighed.
Chimpanser har en noget længere cyklus, hvilket tyder på at
sammenfaldet for vores vedkommende ikke er noget evolutionært
arvestykke. Og jeg synes det er svært at forestille sig et specifikt
selektionspres i retning af kvinder der menstruerer i takt med
månen.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Torben Frandsen

Dato : 16-12-02 15:36

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

> Og jeg synes det er svært at forestille sig et specifikt
> selektionspres i retning af kvinder der menstruerer i takt med
> månen.

.... s faser.

Mener du formodentlig?

Torben

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-12-02 15:46

Scripsit "Torben Frandsen" <tf@belman.tryremovingthis.dk>
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

> ... s faser.

> Mener du formodentlig?

Næh. Har du aldrig hørt om musikere som spiller i takt med dirigenten?

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : Torben Frandsen

Dato : 16-12-02 15:51

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

> Næh. Har du aldrig hørt om musikere som spiller i takt med dirigenten?

Nej.

(Og jeg vil overhovedet ikke høre tale om Johannes Åbenbaring 6,12 i denne
forbindelse!)

FUT: dk.kultur.sprog

Torben

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-12-02 18:30

Henning Makholm wrote:

> [...]
> arvestykke. Og jeg synes det er svært at forestille sig et specifikt
> selektionspres i retning af kvinder der menstruerer i takt med

Jeg er fuldkommen enig. Det er vist en gammel skrøne at månen skulle
have noget at gøre med perioden for kvindens cyklus.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-12-02 19:01

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Jeg er fuldkommen enig. Det er vist en gammel skrøne at månen skulle
> have noget at gøre med perioden for kvindens cyklus.

Ja ja, så længe I ikke påstår, at varulvene også er en gammel skrøne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-12-02 20:04

Kim Ludvigsen wrote:

> Ja ja, så længe I ikke påstår, at varulvene også er en gammel skrøne.

Jeg tror at også sædvanlige ulve bliver påvirket af lysheden af de
nætter der forekommer ved fuldmånetid.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : USH

Dato : 18-12-02 01:27

> Jeg er fuldkommen enig. Det er vist en gammel skrøne at månen skulle
> have noget at gøre med perioden for kvindens cyklus.

Jeg ved ikke noget om chimpanser, men synes at have hørt noget om kvinder.
Bl.a. at menstruationscyklus kan kobles sammen med den gang vi boede i huler
og mænd var ude for at jage i længere perioder, og ved at lægge disse
perioder samtidig med fuldmånen kunne de også jage om natten. Når der ikke
var nogen fuldmåne måtte de jo blive hjemme og fordrive nattetimerne på
andre måder.
... har jeg hørt.

#USH#

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-12-02 12:54

"USH" <tidsrejse@yahoo.dk> writes:

> [...]
> var nogen fuldmåne måtte de jo blive hjemme og fordrive nattetimerne på

Man kan høre så meget.

Jeg har hørt, at grunden til at der er jordskælv er, at Loke vrider
sig i smerte under jorden, når han får gift i hovedet.

Hverken det eller eventyret ovenfor om kvindens cyklus understøttes af
de forhåndenværende data.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Thomas Hjort

Dato : 18-12-02 13:32

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan høre så meget.
>
> Jeg har hørt, at grunden til at der er jordskælv er, at Loke vrider
> sig i smerte under jorden, når han får gift i hovedet.

Usandsynligt ! Hvorfor skulle Loke få gift i hovedet?

Mvh Thomas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-12-02 14:06

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> writes:

> Usandsynligt ! Hvorfor skulle Loke få gift i hovedet?

Fordi han jo var skyld i at Balder døde og som straf blev han bundet
fast under Jorden med en slange over sig, der hænger der og drypper
gift. Ganske vist står hans kone der og holder en skål under slangens
mund, så den ikke rammer ham, men når hun lige flytter skålen for at
tømme den, får Loke det jo i hovedet. Det er ganske oplagt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Hver gang jeg har åbnet for DR, stod
The RockBear. ((^)) Flemming Leth og smurte et eller andet

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-12-02 15:59

> [...]
> sig i smerte under jorden, når han får gift i hovedet.
>
> Hverken det eller eventyret ovenfor om kvindens cyklus understøttes af

Hvilke data taler du om?

Mvh
Martin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-12-02 16:08

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Hvilke data taler du om?

Præcis.

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-12-02 18:28

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse news:m3k7i74b7l.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Præcis.

Hrm, no brain, no data.

Mvh
Martin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-12-02 20:06

> Hrm, no brain, no data.

Que?

Der _er_ jo ingen data.

Jo, faktisk er data for Loke-historien bedre, for jordskælv forekommer
jo, men kvinders cyklus er almindeligvis ikke synkron med Månens.
--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our

Fra : USH

Dato : 19-12-02 01:18

> Que?
>
> Der _er_ jo ingen data.
>
> Jo, faktisk er data for Loke-historien bedre, for jordskælv forekommer
> jo, men kvinders cyklus er almindeligvis ikke synkron med Månens.

Jeg ved ikke om kvindens cyklus har været synkron med månens i de gamle dage
eller ej, men lad os for sjov skyld antage at den var. Efterhånden som vi
gik hen og lavede landbrug og andet der ikke indeholdt månebelyst
midnatsjagt kan det jo være at kvinden har holdt fast i cyklussen, men ikke
synkroniseringen.
Rent videnskabeligt vil jeg nok påstå at kvindecyklushistorien er mere
sansynlig end Loke-historien.

#USH#

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-12-02 23:42

Scripsit "USH" <tidsrejse@yahoo.dk>

> Efterhånden som vi gik hen og lavede landbrug og andet der ikke
> indeholdt månebelyst midnatsjagt kan det jo være at kvinden har
> holdt fast i cyklussen, men ikke synkroniseringen.

Så vidt de arkæologiske vidnesbyrd viser, blev landbruget ikke
opfundet for mere end 2-300 generationer siden. Det virker som
temmelig kort tid til at et evolutionært træk, som ikke kan have nogen
væsentlige ulemper, sådan forsvinder fra hele menneskeheden.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 22-12-02 11:18

USH wrote:

> [...]
> som vi gik hen og lavede landbrug og andet der ikke indeholdt månebelyst
> midnatsjagt kan det jo være at kvinden har holdt fast i cyklussen, men

Kvinders menstruation er vel mest af alt synkroniseret med mulighederne
for at opfostre børn. Hvis den var kortere, ville der være flere chancer
for befrugtning pr. år, hvorved man ville løbe en risiko for, at man stod
med flere munde at mætte, end man kunne skaffe føde til.

-Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-12-02 17:29

Scripsit Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk>

> [...]
> for befrugtning pr. år, hvorved man ville løbe en risiko for, at man stod
> med flere munde at mætte, end man kunne skaffe føde til.

Det lyder ikke overbevisende. Menstruationsperioden er så meget
kortere end en graviditet, at forplantningsdygtige og seksuelt aktive
kvinder i samfund uden prevention er "gravide hele tiden" - eller
ihvertfald i en stor del af tiden. Menstruationsrytmen kan ikke have
stor indflydelse på dette forhold.

--
Henning Makholm "Jeg forstår mig på at anvende sådanne midler på
folks legemer, at jeg kan varme eller afkøle dem,

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 22-12-02 18:29

Henning Makholm wrote:

> [...]
> kvinder i samfund uden prevention er "gravide hele tiden" - eller
> ihvertfald i en stor del af tiden. Menstruationsrytmen kan ikke have

Huh ? Mennesker har forholdvist svært ved at få børn i forhold til
mange dyrearter, da man skal ramme ægløsningen ret præcist.

Hvis vi f.eks antager, at en kvinde bliver kønsmoden, når hun er
20; kan føde børn til hun bliver 50; og at hun kan blive gravid
igen tre måneder efter fødslen, så vil "gravid hele tiden" betyde,
at hun måtte føde 30 unger !! Det holder ikke. Når det går højt,
taler man om 10-15 unger. Altså højst det halve.

-Claus

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-12-02 20:20

On Sun, 22 Dec 2002 18:28:35 +0100, Claus Rasmussen
<clr@cc-consult.dk> wrote:

>Hvis vi f.eks antager, at en kvinde bliver kønsmoden, når hun er
>20; kan føde børn til hun bliver 50; og at hun kan blive gravid
>igen tre måneder efter fødslen

Det kan hun næppe. Amning har vist en præventiv virkning ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 22-12-02 20:41

Peter Loumann wrote:

> Det kan hun næppe. Amning har vist en præventiv virkning ...

Nej. Amning har en "vis" præventiv virkning. Men ikke nok til, at
det er en garanti mod graviditet. Og google giver mig ret: Søg på
"amning" + "prævention" og snup første link (linken er i et noget
underligt tegnsæt, der forvirrer min newsreader).

-Claus