Fagudtryk indenfor musikverdenen.
Fra : - A

Dato : 15-12-02 19:48

God Aften, d'herrer og damer musikelskere.

Jeg lurer på om ikke der et eller andet sted, findes en side hvor man
kan læse om fagudtryk indenfor musikverdenen.

Der må være nogle begreber og udtryk der alene, relaterer sig til den
måde man håndterer sit instrument på, eller de forskellige dele af en
sang - der er jo både vers, omkvæd og bridges? Det indbefatter
formodentlig også sangstemmen - er den ikke også at betragte som et
instrument?

Et link ville være fint men hvis nogen har en god ide til en bog, der
indeholder lige præcis den information jeg efterspørger, så hører jeg
naturligvis også gerne om det.

Hvis det er nødvendigt at vide hvad jeg skal bruge den information
til, for at finde den helt rette kilde, så sig lige til, ikk´?

På forhånd tak for hjælpen.

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 16-12-02 02:16

> Jeg lurer på om ikke der et eller andet sted, findes en side hvor man
> kan læse om fagudtryk indenfor musikverdenen.
Hej -A

Hmmm nu er det jo lidt bredt du spørger, men for at tage det fra begyndesen
En god ting er altid at starte med almindelig musikteori.
( brug musikteori som søgeord på google, masser af hits

Et mindre kendskab til noder og værdier giver dig også fagudtrykkene for
tempo, følsomhed o.s.v.
Er det på plads så er det nemt at gå direkte til feks stemmelære, eller
bøger/undervisning rettet specielt mod det intrument du vil lære mere om.
( Jo sangstemmen er også et instrument, og den er lige så svær at lære at
kende/mestre som alle andre instrumenter- næsten uanset hvor meget
naturtalent der ligger til grund)

Den suverænt bedste hjælp du kan få til at lære alt om at synge o.s.v. er
Cathrine Sadolins bog "Komplet sangteknik" www.sadolin.net ( = den
sangpædagog der trænede Popstars
Bogen er dyr og en smule "langhåret" , men den er GULD når man har lært
teknikken.
Så er det nemlig helt slut med at være hæs selvom spillejobbet dagen før
varede 4-5 timer og kørte i lidt for råt et tempo ))

Håber det kan bruges...ellers kom med lidt mere info
--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik