Dæk og fri
Fra : Therese

Dato : 15-12-02 19:25

Bernhard er ikke særlig god til at blive liggende på en dæk-kommando, så det
skal vi have trænet her i vinterperioden. Hvordan træner vi det bedst?

1) Efter dæk-kommandoen giver jeg ham jævnligt ros og guffere indtil jeg
giver en fri-kommando.

eller
2) Jeg giver en dæk-kommando, venter lidt, giver fri-kommando og ros og
guffere og øger tiden mellem dæk og fri.

eller
3) ?

Mange hilsner
Therese

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 15-12-02 19:38

Jeg vil sige at din 2'er er bedst.
Dæk øvelsen er også en form for underkastelses øvelse, og derfor er det ikke
så smart at rose når den ligger der. Meget bedre efter øvelsen evt. at give
en sit komando(eller fri?) og så rose.

(jeg bruger kun "fri" når jeg er færdig med at træne, men det er jo
forskelligt hvordan man bruger den)

Mvh. Mette

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 15-12-02 20:40

"Mette Mejdahl" <mette_jimmy@yahoo.com> wrote in message
> [...]
ikke
> så smart at rose når den ligger der. Meget bedre efter øvelsen evt. at

Jeg er ikke helt enig her.... (men det er vel heller ikke meningen . Den
måde vi indlærer dæk på i DKK, gør absolut ikke øvelsen til en
underkastelsesøvelse, hvilket heller ikke er meningen. Hvorfor man ikke
skulle kunne rose og belønne hunden mens den ligger i dæk, kan jeg absolut
ikke se... jeg bruger selv "godbids-automat-metoden", hvor jeg jævnligt går
tilbage til hunden og giver den en godbid og lidt dæmpet ros. På den måde
forstærker jeg jo hunden i at blive liggende i dæk, og ikke i at være "fri"
som man gør ved kun at belønne bagefter. Det kan langt de fleste hunde altså
finde ud af uden nogen form for indlæring.

Desuden mener jeg det er vigtigt at skelne mellem dæk og f.eks. læg dig, som
jeg bruger derhjemme, hvor hunden gerne må rejse sig når den har lyst. Brug
aldrig dæk, hvis du ved hunden ikke vil blive liggende til du siger fri.

-Trine

Fra : Therese

Dato : 15-12-02 20:41

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Brug
> aldrig dæk, hvis du ved hunden ikke vil blive liggende til du siger fri.

Jeg tror du har ret i, at jeg får hunden til at fokusere på fri (rejs dig)
ved at bruge 2)eren, så jeg vil fremover bruge din foderautomat-øvelse,
Trine. (Som vi også har snakket lidt om til træning).
Jeg har også forskel på dæk og læg-dig, og Bernhard har også forstået, at
han selv må bestemme, hvordan han ligger ved den sidste.

Tak for rådene
Therese

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 16-12-02 09:01

Hej Trine og Therese

Jeg mener bestemt dækøvelsen er en underkastelsesøvelse. Det er de fleste
øvelser, men nok dækøvelsen i særdeleshed. At hunden skal lægge sig fladt ned
på jorden mens hundeføreren går rundt som han/hun lyster er da underkastelse så
det klodser, er det ikke?

Jeg mener at valget mellem model 1 og 2 i nogen grad bør afhænge af den hund
som man skal træne. Er hunden selvsikker og viljestærk er der ingen grund til
at rose og belønne den under dækøvelsen, mens man nok med fordel kan rose en
usikker hund under dækøvelsen så den ikke ”kløjes” i underkastelsen.

Mvh
Kim

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 16-12-02 12:29

On Mon, 16 Dec 2002 09:00:45 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>på jorden mens hundeføreren går rundt som han/hun lyster er da underkastelse så

,,,,,,,,,,,,,,,,da ikke hvis hunden igennem sin erfaring med øvelsen
har fundet ud af at den får en godbid for det , så mener den sikkert
at det er den der er den smarte ved blot at ligge ned og få mad for
det ? hvis den lå på ryggen ville det være noget andet der er stor
forskel efter min mening .

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 16-12-02 14:18

Hej PDNB

Naturligvis ville underkastelsesgraden være væsentlig anderledes hvis hunden skulle
om på ryggen, men lydighed bunder jo et eller andet sted i underkastelse ....

Mvh
Kim

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 16-12-02 12:29

On Sun, 15 Dec 2002 20:40:02 +0100, "Trine Dyrgaard"
<trine@startnettet.dk> wrotd:

> [...]
>som man gør ved kun at belønne bagefter. Det kan langt de fleste hunde altså
>finde ud af uden nogen form for indlæring.

,,,,,,,,,jeg har altid givet godbidden når jeg har sagt fri, jeg
fornemmer at hunden så ligger og venter på at der bliver sagt fri for
så at få godbidden , det har da virket perfekt for mig .

> [...]
>aldrig dæk, hvis du ved hunden ikke vil blive liggende til du siger fri.

,,,,,,,,,,,,jeg har altid brugt ordet dæk hvis hunden skal lægge sig
ned da ordet dæk er et enstavelsesord og hunden har nemmere ved at
fatte korte beskeder en længere som sæt dig ned , eller sæt dig , som
jeg har set rigtig mange gange at folk skal sige flere gange før
hunden fatter det og så fatter de måske slet ikke ordene med
kropssproget når folk er blevet ireteret over at sige det 2-3 gange
,men det ewr så bare min erfaring.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 16-12-02 08:48

Hej Mette

Af ren nysgerrighed, hvordan giver du hunden fri efter en øvelse, hvis du bruger
fri-kommandoen efter træning?

Mvh
Kim

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 16-12-02 15:49

Hej Kim!

Jeg giver ikke hunden "fri", fordi den har siddet eller lagt dæk. Jeg beder
den om at gå "hinter", og så er den jo ikke fri endnu.
For mig er "fri" kommandoen, noget man siger, når hunden har lov til at
rende løs/lege osv.

MVH. Mette

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-12-02 09:45

Hej Mette

Nu er jeg jo meget, meget nysgerrig så jeg tænkte på om ikke du kan fortælle
hvad du vil have hunden til at gøre når du kommanderer hinter?

Mvh
Kim

Fra : Sander

Dato : 18-12-02 10:00

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Mette
>
> Nu er jeg jo meget, meget nysgerrig så jeg tænkte på om ikke du kan
fortælle
> hvad du vil have hunden til at gøre når du kommanderer hinter?

Nu hedder jeg ikke Mette, men så vidt jeg ved er hinter, det samme som plads
på tysk.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 18-12-02 16:02

On Wed, 18 Dec 2002 10:00:18 +0100, "Sander" <sander@tjekmig.dk>
wrotd:

>"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

>fortælle
>

>Nu hedder jeg ikke Mette, men så vidt jeg ved er hinter, det samme som plads
>på tysk.

,,,,,,,,,,,,,,er det nu ikke smart/moderne at tale dansk mere når man
kalder på sin hund ??

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 18-12-02 17:04

> ,,,,,,,,,,,,,,er det nu ikke smart/moderne at tale dansk mere når man
> kalder på sin hund ??

Øhm... Det er nu noget min familie altid har brugt... Jeg har lært det af
min far, der er "gammel" jagthundemand...

(forøvrigt bruger jeg ikke "hinter" når jeg kalder, der bruger jeg fløjte
eller hundens navn & "kom på plads")

God Jul
MVH. Mette

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 19-12-02 14:42

On Wed, 18 Dec 2002 17:03:51 +0100, "Mette Mejdahl"
<mette_jimmy@yahoo.com> wrotd:

> [...]
>min far, der er "gammel" jagthundemand...
>
>(forøvrigt bruger jeg ikke "hinter" når jeg kalder, der bruger jeg fløjte

,,,,,,,,,,,det er helt ok med mig så , møder iøvrigt en med en
jagthund der siger "lose" når den er fri , der er godt nok mange der
småfniser over det , men det er åbenbart noget internt jagthaløj

Fra : Tom Wagner

Dato : 18-12-02 18:27

On Wed, 18 Dec 2002 16:02:05 +0100, Punish the deed not the breed
<nobody@home.com> wrote:

> [...]

>other.
>If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know

Der er endda nogle, der formulerer sig på engelsk

Tom

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 18-12-02 16:58

> [...]
fortælle
> hvad du vil have hunden til at gøre når du kommanderer hinter?

Hej Kim

Hinter er det samme som plads (tror jeg), hunden skal gå "pænt" på venstre
side af føreren.
Jeg bruger "Hinter", fordi jeg synes "plads" ligger for tæt op ad "På plads"
(kom hen og sit dig ved siden af mig . Så det er såmend for at gøre det
nemmere for mig og hunden...

God Jul
Mette

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 19-12-02 08:48

Hej Mette

Forstår jeg dig ret når du siger at du to forskellige kommandoer for at kalde
hunden om på din venstre side? En når du er i bevægelse og en når du står
stille? Jeg bruger 'plads' i begge tilfælde, og så må hunden selv finde ud af om
vi er i bevægelse!

Angående det ovenstående om det ikke er moderne at tale dansk til sin hund så
overvejer jeg da at tale tysk til den næste vi skal have fordi det er upraktisk
hvis to hunde forsøger at gå på plads på en gang!

Mvh
Kim

Fra : Rikke Andersen

Dato : 19-12-02 14:00

Hej Kim

Jeg fik lige vældig lyst til at forvirre endnu mere mht. mange kommandoer
til det samme eller næsten det samme.

Jeg har 2 forskellige kommandoer til dæk.

Dæk der betyder: Lig dig hurtigt og bliv liggende stille
Ned der betyder det samme men her skal hovedet ligge helt nede på jorden
mellem forpoterne og man må ikke flytte hovedet.

Det har jeg ikke indtryk af volder store forståelsesproblemer, men jeg har
en teori om, at min ned som jeg kun bruger i fællesdæk virker "stærkere".
Hvis Bobbe bliver usikker eller rastløs i "Ned", løfter han hovedet et par
sekunder og lægger det som regel ned igen. hvis han bliver rastløs i "Dæk"
drejer han hovedet og kommer derved til at ligge uroligt, hvilket jo betyder
at jeg mister point....

Bare for at blande mig og koge lidt mere suppe på dette udemærkede emne.

Juleknus fra Rikke

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 19-12-02 14:40

>Ned der betyder det samme men her skal hovedet ligge helt nede på jorden
>mellem forpoterne og man må ikke flytte hovedet.

,,,,,,,,,,,,,ok hvad er så meningen med at den ikke må flytte hovedet,
og at det skal være imellem poterne ?

> [...]
>drejer han hovedet og kommer derved til at ligge uroligt, hvilket jo betyder

,,,,,,,,,,,,,,,,,mister point på hvad ?

Fra : Rikke Andersen

Dato : 20-12-02 08:21

Hejsa Punish (ret vaks navn forresten)

"> ,,,,,,,,,,,,,ok hvad er så meningen med at den ikke må flytte hovedet,
> og at det skal være imellem poterne ?

At få en helt rolig fællesdæk. Når jeg (forhåbentlig) kommer i eliteklassen
er fællesdæk med forstyrelse og der trækker det point bare hunden bevæger
hovedet for at kigge på forstyrrelsen, og når den er er "beordret" (jeg
bryder mig ikke om ordets negative klang men jeg kan ikke lige finde et
bedre der dækker) til at have hovedet liggende på jorden, så kan den jo ikke
kigge på forstyreren uden at være "ulydig".

Jeg synes det giver en roligere og mere sikker fællesdæk

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,mister point på hvad ?

Lydighedskonkurrencer *S*

Rigtig glædelig jul

Knusere fra Rikke

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 19-12-02 14:56

Hmmm overordentlig interessant!!! Det er nok noget der er værd at huske på!
Kim

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 19-12-02 14:40

On Thu, 19 Dec 2002 08:48:29 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>overvejer jeg da at tale tysk til den næste vi skal have fordi det er upraktisk
>hvis to hunde forsøger at gå på plads på en gang!

,,,,,,,,,,,,det kan der være noget om ,men hvad så hvis du en dag
skulle få en 3 hund ? skal den så lære arabisk eller hvad ? eller
du kunne lære dem at komme på plads på hver sin side af dig og så håbe
at de ikke støder sammen når de går bagom dig

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 19-12-02 14:55

Interessant spørgsmål! Mon der er en arabisk hundeførerklub der kan være behjælpelig
med passende kommandoer? Dog vil jeg nok tye til engelsk før arabisk. Grunden til at
hund nummer to ikke skal gå på plads på højre side er at jeg vil tage BHP'er på ham.

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 19-12-02 15:52

Hejsa!

Øhm det er jo lidt svært at skrive, men jeg prøver

"På plads" bruger jeg til at få hunden til at sitte sig på min venstre side.
Og "Hinter" når jeg starter med at gå, og hunden skal følge mig.
Man feks. godt lave indkald; "på plads" (så skulle hunden gerne komme hen
til mig, gå en omgang omkring mig (med uret) og sitte sig på min venstre
side).
Derefter (når man starter med at gå) vil jeg give hunden komandoen "hinter",
som så betyder; Rejs dig og gå "pænt" på min venstre side.

Håber det er forståeligt

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 17-02-03 14:25

2'eren synes jeg ikke er så god. For ved at rose hunden når den HAR rejst
sig styrker man vel bare dens "ubehag" ved at lægge sig og får derved
problemer med det!!?
Bailey bryder sig for alt i verden ikke om at lægge sig ned på kommando!
Ørerne ligger helt nede og han ser nærmest bange ud. Men når han har lagt
sig og så får en masse ros ned over sig ændrer han udtryk og ser veltilpas
ud.
Så jeg synes bestemt at 1'eren er den bedste måde at træne det på.
Selv Bailey er ved at forstå at der vanker ros og masser af froliccer når
han dækker :0)

Hilsen Betina

http://medlem.jubii.dk/betina79

Fra : Sander

Dato : 15-12-02 21:03

"Therese" <8758@b.iha.dk> skrev i en meddelelse

> eller
> 2) Jeg giver en dæk-kommando, venter lidt, giver fri-kommando og ros og
> guffere og øger tiden mellem dæk og fri.

Ovenstående metode har vi også altid brugt, dog har vi også indført
kommandoen bliv.

Altså først sit / dæk, derefter ros og kommandoen bliv, (evt. med håndtegn
også ) og så kommandoen fri og ros.

Vi har så nogengange, gradvist øget afstanden til hunden, men det behøves
man jo ikke. Hvis hunden har rejst sig og fulgt efter os, er vi gået tilbage
til udgangspunktet og startet forfra.
Selvfølgelig skal man væbne sig med tålmodighed og ikke blive sur på hunden,
hvis den kikser det, et par gange under indlæringen. Denne metode har altid
virket fint på vores hunde.

Fri øvelsen brugte vi, ind imellem den almindelige træning. Altså træning,
fri, plads, fri igen osv. Nok mest af den grund, at inkald ikke skulle være
= snor på og ikke mere leg.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 16-12-02 09:07

Hej Sander

Jeg har altid lært at "bliv-kommandoen" er unødvendig. Hvis der bliver sagt
"sit" eller "dæk" il hunden skal den i princippet blive siddende eller liggende
til dommedag hvis ikke der bliver sagt "fri" inden. Derfor ved jeg ikke helt
hvad det er man opnår med "bliv-kommandoen"?!? Udover at man få udvidet
vokabularet, og dermed øget risikoen for at forvirre hunden? (og føreren?)

Mvh
Kim

Fra : Sander

Dato : 16-12-02 12:02

> [...]
> vokabularet, og dermed øget risikoen for at forvirre hunden? (og føreren?)

Nu har jeg aldrig gået til nogen "officiel" hundetræning, men bliv
kommandoen er IMO praktisk. F.eks også i forbindelse med, at hunden skal
lære, at den ikke må gå, i et bestemt rum.

Unødvendigt : Det kan da godt være. Vores hunde har dog aldrig været
forvirret over det og det har vi heller ikke. Men der findes jo mange måder,
at træne hunde på og jeg skal da ikke gøre mig til dommer over, hvad der er
den rigtigte eller forkerte metode, bare man træner hunden på en positiv (
ikke voldelig ) måde og man kan lære hunden de ting man ønsker, at den skal
lære, så man kan få en god og lydig hund.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 16-12-02 14:22

Hej Sander

Mit formål var ikke at banke dig oven i hovedet med en bestemt skoles lære. Min
pointe var blot at jo mere enkel man gør træningen jo hurtigere lærer hunden
meningen. Men hver sin smag ...

Mvh
Kim

Fra : Sander

Dato : 16-12-02 15:27

> [...]
lære. Min
> pointe var blot at jo mere enkel man gør træningen jo hurtigere lærer

Det er jo nok forskelligt, hvordan man definere enkelt. Jeg har altid fundet
vores metoder enkle nok og de har jo virket.

Ang. hundeskoler, så findes der vidst ikke ret mange herinde, som bare
træner hunde privat, hvilket jo også er fint nok, hvis man skal bruge hunden
i konkurrencer, jagt m.m. Trods det, så er træningsmetoderne, åbenbart vidt
forskellige fra sted til sted.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : BN

Dato : 16-12-02 20:16

> [...]
liggende
> til dommedag hvis ikke der bliver sagt "fri" inden.

Jeg har altid brugt bli', når hun har sat sig på plads, og jer derefter går.
Dette har jeg gjort, fordi det er meget rart, at når vi er hjemme og der
kommer gæster, siger jeg bli' til hende, hvor hun så bliver stående eller
siddende.
Det forvirrer ikke, men forstærker komandoen, hvis jeg nu har sagt at hun
skulle gå hen og lægge sig (hun betemmer selv hvor og i hvor lang tid,
ellers siger jeg dæk). Det vil lyde lidt mærkeligt (og meget forvirrende),
hvis jeg siger dæk, når der kommer nogle, hvis hun allerede ligger ned, kan
du se det?

Hilsen BN

Fra : bettina

Dato : 17-12-02 09:16

"BN" <bn@privat.mail.dk> wrote in message

> [...]
> hvis jeg siger dæk, når der kommer nogle, hvis hun allerede ligger ned,

hm. tjah hver sin metode.
Hos os har "bliv" altid kun været tilladt ved plads sidning. Hvis bliv
kommandoen ikke kommer, skal hunden jo følge med når man går videre, så
derfor giver den mening, hvis man vil have hunden til at blive siddende.
Ved almindelig dæk, sit og stå, er det indforstået, at hunden skal blive i
den stilling til den får besked på noget andet, og derfor er "bliv" ikke
nødvendig, men bare et ekstra ord der skulle ´kobles på en kommando der
virker fint uden.

Bettina

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-12-02 08:44

Hej BN

Jeg kan godt se din pointe med at man kan parkere sin hund et eller andet sted
med en hvis frihed til den, men jeg bruger nu sommetider dæk til hende selv om
hun allerede ligger ned. Ligesom jeg bruger stå selv om hun eller rede står
eller sit når hun allerede sidder. Hvilket hverken jeg eller hunden finder
mærkeligt

Mvh
Kim

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 16-12-02 20:50

> [...]
> vokabularet, og dermed øget risikoen for at forvirre hunden? (og føreren?)

Man hvis der bliver sagt plads under træningen, og hunden sætter sig,
hvordan får du den så til at blive siddende når du går (f.eks. til indkald)
du kan jo ikke bruge kommandoen sit, for hunden sidder forhåbentlig
allerede?
Jeg tror der skal en del kommandoer til at forvirre hunde, har lige læst i
det sidste nummer af HUNDEN at de service hunde der kommer ud til de nye
ejere, i praksis forstår ca. 50 kommandoer.

mvh
-Benedikte.

Fra : Ann K.

Dato : 16-12-02 21:29

Hejsa.
Er hverken Kim eller Sander, men denne her kan jeg vist godt klare
alligevel

Benedikte skrev:
> [...]
indkald)
du kan jo ikke bruge kommandoen sit, for hunden sidder forhåbentlig

<> Husk at der er tale om to i princippet vidt forskellige kommandoer...
Plads betyder "følg mig med din skulder ud for mit venstre ben - og sæt
dig tæt op ad mig, når jeg står stille - når jeg igen begynder at gå,
skal du følge mig osv".... Sit betyder "sæt dig ned på din bagdel til du
får en anden besked".
Derfor kan du sagtens kombinere de to kommandoer, selv om hunden
allerede sidder ved Plads... Og derfor bliver Bliv-kommandoen også til
en overflødig kommando - hvorfor dog pointere en selvfølge?
Og når selv min "bindegale" sheltie har fattet pointen er der altså håb
forude for alle andre *GGG*
Det må nok tilføjes at jeg har en Bliv-kommando... det er så let at
slynge ud i de situationer, hvor man er komplet ligeglad med om hunden
sitter, dækker, står eller hopper på tungen - hvis bare den _bliver_,
hvor den er Som regel bruger jeg dog Her i de tilfælde = en
kommando, der betyder "(kom hen til mig,) og se på mig - så skal du nok
få at vide, hvad du skal gøre"...

Selve indlæringen af alle "bliv"-øvelser (Sit, Dæk, Stå) har i store
træk fulgt den metode som Rikke Andersen beskriver længere nede i denne
tråd... Indrømmet, det tager tid, når man går så langsomt frem - men man
får en hund, som er helt sikker på øvelsens korrekte udførelse!

> [...]
det sidste nummer af HUNDEN at de service hunde der kommer ud til de nye
ejere, i praksis forstår ca. 50 kommandoer.

<> Jeps - hunde er ikke sååå "fat-svage" endda... men det er nu
alligevel de færreste almindelige familiehunde, der kan meget mere end
blot 5 - 10 kommandoer....

Mvh Ann

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 16-12-02 22:25

snip

> [...]
> en overflødig kommando - hvorfor dog pointere en selvfølge?
> Og når selv min "bindegale" sheltie har fattet pointen er der altså håb

snip

I mine øjne er Bliv netop ikke en overflødig kommando, men sådan er vi jo
forskellige. Som du selv siger så betyder sit "sæt dig ned på din bagdel til
du
får en anden besked." Jeg kan derfor ikke forstå at man beder hunden om
noget den allerede gør? det er altså ikke logisk for mig. Men hvis det
virker for jer så er det fint.
Jeg reagerede også mere på Kim's indlæg til Sander hvori han skriver, at han
ikke kan forstå hvorfor Sander bruger denne kommando.
Hvis det virker for Sander og han opnår de resultater med hunden som han
ønsker, så er det vel den rigtige måde at gøre det på for Sander, ikke sandt

mvh
-Benedikte

Fra : Ann K.

Dato : 16-12-02 22:59

Hejsa.
Benedikte skrev:
> [...]
om
noget den allerede gør? det er altså ikke logisk for mig. Men hvis

<> Okay... vil så prøve at forklare det igen.... Bare rolig - jeg er
ikke ude efter at "nedgøre" dig på nogen måde, men jeg skal være
"trænerføl" lige efter jul, og så er det jo fint at kunne forklare
noget, så det er forståeligt for andre
Plads-kommandoen betyder "følg mig osv... _også_ selv om du lige har
siddet ved siden af mig"... Ideelt set bør man kunne gennemføre et helt
program af forskellige øvelser (gang, løb, tre-skridt, vendinger osv)
fra start til slut - uden at skulle sige Plads mere end én gang, nemlig
ved hele øvelsesseriens start...
Sit derimod betyder at "du skal (blive) sidde(nde) på din bagdel_selvom_
jeg går fra dig - når jeg vil at du skal noget andet, skal du nok få
besked"....
Mange ynder at have hunden på Plads, når de går frem mod "sit"-punktet
(aner ikke hvad jeg ellers skal kalde det! ... i indlæringen vil de
fleste stoppe op... Ved stoppet, sætter hunden sig altså Plads - og hvis
hunden virkelig har fattet Pladskommandoen, vil den afgjort _ikke_ blive
siddende, når man går fra den... Derfor siger jeg Sit, der klart
fortæller at jeg ønsker at min hund skal "sidde på sin bagdel osv"...
*Tror* faktisk at hun ville blive smaskforviret, hvis jeg kaldte hende
op fra Plads (fx i en Stå) blot for at Sætte hende igen... hvorfor alle
disse udenomsøvelser?
Kan faktisk idag se hvordan hele hendes "attitude" forandrer sig... ved
Plads holder hun kontakten ved at se op på mig, mens hun ved Sit nu
begynder at kigge lige frem (for bedre at kunne holde øje med mig)...
Ved at bruge Sit på denne måde (eller Dæk/Stå der betyder "læg dig ned
på maven/stå på dine ben, til du får besked på noget andet"), så er
Bliv-kommandoen helt overflødig... det er en selvfølge for hunden at den
skal blive dér, hvor jeg har "anbragt" den

Var det en bedre forklaring??? *spørger nysgerrigt*

Mvh Ann

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 17-12-02 08:57

snip

> Var det en bedre forklaring??? *spørger nysgerrigt*
>
> Mvh Ann
>
>snip

jamen din forklaring fejler skam ikke noget, tror snaere det er mig
jeg prøver også igen.

De træningshold jeg har gået på har alle brugt Bliv-kommandoen, der hvor du
bruger Sit-kommandoen, jeg vil ikke sige at alle skal gøre som jeg (opfatter
heller ikke dine mails som om, at du mener alle skal gøre som dig) Det jeg
reagerer på er, at kommandoen bliver kaldt overflødig, hvis denne kommando
(en ekstra kommando i nogles øjne) fungerer i praksis for nogle hundeejere,
så lad da dem (og mig ) bruge den. Du vælger at bruge sit i stedet for,
og det fungerer for dig (og sikkert også flere andre) det synes jeg skam er
helt fint. Jeg mener bare, at der ofte er mere end én måde at gøre tingene
på, og den ene er ikke nødvendigvis mere rigtig end den anden. Tror ikke, at
jeg fik forklaret det godt nok i de første mails.

mvh
-Benedikte

Fra : Is

Dato : 17-12-02 21:17

> [...]
> ikke ude efter at "nedgøre" dig på nogen måde, men jeg skal være
> "trænerføl" lige efter jul, og så er det jo fint at kunne forklare
---
God fornøjelse !! det er en rar fornemmelse når kursusdeltagerne kommer og
efter træningen og siger: også idag har vi lært noget !
Og husk det er hundeføreren der laver de fleste fejl, hunden gør hvad den
har lært

---
> [...]
> program af forskellige øvelser (gang, løb, tre-skridt, vendinger osv)
> fra start til slut - uden at skulle sige Plads mere end én gang, nemlig

"Plads" = du skal være ved min venster side ! står jeg stille, sidder du
ved min venster side, går jeg, går du ved min venster side, løber jeg ...
du kan også bruge samme kommande "plads" hvis du cykler med hunde selv om
hunden så er på din højre side, så lærer du den at så snart du står af
cyklen, så er det igen ved din ventre side !!

---
> [...]
> siddende, når man går fra den... Derfor siger jeg Sit, der klart
> fortæller at jeg ønsker at min hund skal "sidde på sin bagdel osv"...
Ved stoppet, sætter hunden sig altså Plads ??? det kommer vel an på hvilken
kommando du gir ??? Det er jo kun under indøvelse at du stoppe op!! når
hunden bliver lidt bedre, så går du jo bare videre medens du gir kommandoen

"Sit" = sæt dig/bliv siddende uanset hvad jeg gør

---
> *Tror* faktisk at hun ville blive smaskforviret, hvis jeg kaldte hende
> op fra Plads (fx i en Stå) blot for at Sætte hende igen... hvorfor alle
> disse udenomsøvelser?
---
Hvad er udenomsøvelser ??? Hvorfor gå ud af bilen når jeg kommer til
træning, jeg skal jo aligevel ligger der når vi kører hjem ??

Din hund skal jo udføre den kommando du gir ??
Fremsendelse !!! Du sender hunden fremad et stykke ude kommandere du dæk,
lidt efter kalder du den hjem ??? "der kom jeg jo fra" ???

Hvis du går med din hund ved din side, gir kommandoen "stå / sit / eller
dæk", går 20 skridt fra den, gør front mod hunden, kalder på din hund, når
den så er ½ henne ved dig gir du den en anden "stå / sit / eller dæk"
kommando, øg derefter afstande til 20 skridt igen, og kalder på din hund,
når den så er ½ henne ved dig gir du den en 3. "stå / sit / eller dæk"
kommando. Skift lidt imellem hvilken der er den første . Men du kan se om
hunden har lært kommandoernes betydning !

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Sander

Dato : 17-12-02 22:05

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse1@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Fremsendelse !!! Du sender hunden fremad et stykke ude kommandere du dæk,
> lidt efter kalder du den hjem ??? "der kom jeg jo fra" ???

Meget nysgerrig, da jeg aldrig har anvendt fremsendelse. Hvordan lærer man
hunden denne øvelse ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Is

Dato : 17-12-02 23:56

> Meget nysgerrig, da jeg aldrig har anvendt fremsendelse. Hvordan lærer man
> hunden denne øvelse ?
---

Kommandoer: " Fremad " " Dæk " " Her " & " Plads "

Øvelsen gå ud på at hunden skal på kommando "Fremad" løbe ud i den ønskede
retning til den får en anden kommando, jo længere jo bedre !! med begynde
med 5 -10 - 15 meter

Ha et stykke legetøj som din hund er glad for med

ha din hund ved din side, og få den så til at blive ved hjælp af en sit
eller dæk kommando, gå så 10 m lige frem og læg så legetøjet ned på jorden,
sørg for at hunden ser at du lægger det, men den skal blive ! gå ind og
stil dig ved hundens side igen.

nu skal hunden side ved din side, sæt dig ned på hug, peg i den retning du
lagde legetøjet, når hunden så kigger i den retning du peger, så gir du
kommandoen "fremad" ros hunden når den samler legetøjet op, og kald den så
hjem til dig, når hunden er hjemme, ros igen og leg så lidt "ruske leg" så
synes hunden det er mægtigt !!

Dæk kommandoen kan din hunde sikkert i forvejen ?? så er det bare at bruge
dækkommandoen når den skal til at samle legetøjet op, ( hvis den ikke er så
stærk i dæk, så når hunden har lagt sig, går du ud til hunden og roser den
fordi den ligger der, og går så stille tilbage igen ) efter et øjeblik
kalder du den så til dig , når hunden er hjemme, ros igen og leg så lidt
"ruske leg"

Når det begynder at ligne noget, så skal vi til at lære den at gør det uden
legetøj, det vil sige at når du går ud for at lægge legetøjet, så lader du
som om du lægger legetøjet (men sørg alligevel for at hunden ser på at du
lader som om ) og tilbage til hunde, og så ellers lige som før.

Nu kan du så begynde at lægge legetøjet længere ud, 20 m så kan du første
gang du sender hunden fremad, dække den af på 10-15 m, og så hjem , og så
afsted igen, og så ud til legetøjet denne gang.

Efter hånden som du øger afstanden(>30m) kan det være en fordel at lægge
legetøjet på en spand med bunden i vejret (eller lignende) Når du når op på
50-60 meter kan du begynde at gemme spanden bag noget naturligt, et træ , en
busk, et gærde, eller ???

Når du sender hunden "fremad" peger du (med hele armen) i den retning hunden
skal løbe, og bliv ved med lige så lænde du vil ha hunden til at løbe
længere ud, først ved dæk eller hjemkald kan du sænke armen !

Vigtigt !! Ros hunden når den gør det rigtige, også når den løber udad
siger du "dygtig, dygtig" vender den sig om og kigger på dig, så sig
"længere ud" og når den så løber længere ud "dygtig..."
Ved start !Sørg for at hunde kigger den retning du vil ha den til at løbe,
Hvis du kan se at den løber efter noget andet i det du sender den afsted, så
kald den straks hejm, og forfra !
Husk ! når hunden er hjemme, ros og leg så lidt "ruske leg"
Gør ikke øvelsen for svær, jo flere gange det lykkes at udføre øvelsen som
du ønsker jo bedre !
Og gør den så langsomt sværere !

( har du en "hjælper" har du jo ikke selv nøde at gå ud for at lægge
legetøjet, bare hunden ser/tror der bliver lagt noget )

Er der andre der har gode råd, vi jeg da også gerne høre dem ?

God fornøjelse !

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Sander

Dato : 18-12-02 10:19

> ---
>
> Kommandoer: " Fremad " " Dæk " " Her " & " Plads "

Tusind tak for forklaringen.

Vi har ikke hund lige pt, men jeg vil da afprøve øvelsen, hvis vi en gang,
får en hund igen.

Er det hovedsaligt jagthunde, man lærer øvelsen, eller er fremsendelse brugt
i konkurrencer eller andet ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Is

Dato : 18-12-02 21:04

> [...]
> får en hund igen.
>
> Er det hovedsaligt jagthunde, man lærer øvelsen, eller er fremsendelse
---
det er et punkt i DcH's konkurrence program , se evt deres hjemmeside !
http://www.dch-danmark.dk/ og så menu konkurrencer ! der kan du se hvad
andet der er på¨programmet !!

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Is

Dato : 18-12-02 21:04

> [...]
> får en hund igen.
>
> Er det hovedsaligt jagthunde, man lærer øvelsen, eller er fremsendelse
---

Fra : Ann K.

Dato : 22-12-02 18:28

Hejsa.
Har lige været igennem nogle hektiske dage, hvor jeg mellem arbejde,
julefrokoster, juleindkøb, syning af nytårskjolen osv har måttet
prioritere gåture med vovserne fremfor nyhedsgruppelæsning ....så jeg
ser først nu Is' indlæg Men nu har jeg tid - storetåen er forstuvet
(*av*)

>Og husk det er hundeføreren der laver de fleste fejl, hunden gør hvad
den
har lært
<> Åh ja! Har en sheltie, som lægger forpoterne op på min skulder, når
jeg siger Kys - fik belønnet i det forkerte øjeblik
Men jeg glæder mig til at skulle starte - er sikker på, at det også for
mig selv, vil være utroligt lærerigt!....

Ang Plads og Sit....
Selve definitionen af de to forskellige kommandoer er vi helt enige om!
Repeterer lige Is', så han (og andre) kan huske dem - det er også
kortere end mine egne

> [...]
>"Sit" = sæt dig/bliv siddende uanset hvad jeg gør

>Ved stoppet, sætter hunden sig altså Plads ??? det kommer vel an på

<> Ja og nej ;)
Min hund ved tydelig hvad Plads betyder... og sætter sig derfor (meget)
hurtigt, når jeg stopper, mens hun er Plads... Jeg kan kun yderst
sjældent nå at sige Sit... HUSK at vi stadig taler _indlæring_ af
kommandoen... dvs at jeg har været nødt til at sige Sit, så hun vidste
at hun ikke længere skulle følge mig i Plads, når jeg gik fra hende...
Plads siger jeg faktisk kun, når vi starter med en øvelse - og meget
sjældent, når jeg står stille, efter at have gået/løbet frem - hun ved
at hun skal sætte sig i plads, når hun er "under Plads-kommando" - der
er jo ingen grund til at give hende en besked på noget, som hun allerede
_ved_ at hun skal gøre!? ;)

>Det er jo kun under indøvelse at du stoppe op!!

<>Jeps - men det troede jeg også jeg havde gjort klart!???

>når hunden bliver lidt bedre, så går du jo bare videre medens du gir
kommandoen

<>Ja - dér er vi skam også nået hen Det gik faktisk utroligt hurtigt
at lære hende det idag bremser hun på stive ben, lige så snart jeg
siger Stå/Sit/Dæk, selv om vi stæser afsted alt, hvad jeg kan ... Hi
hi - forleden dag kurede hun oven i købet et par meter på maven, da jeg
bad hende Dække... anede jo ikke at der lige dér, var _så_ mudret!

>Hvad er udenomsøvelser ???

<> Det er det som jeg forsøgte at beskrive... at man kalder en hund op
fra Plads(sit) _før_ man giver den Sit-kommandoen... Hmmm - nok en lige
så elendig forklaring, som den forrige! ;)... og det er jo så her at
andre vil bruge en Bliv-kommando - hunden sidder jo allerede

>Hvorfor gå ud af bilen når jeg kommer til
træning, jeg skal jo aligevel ligger der når vi kører hjem ??

<> Du har lige givet alle tiders beskrivelse af en af mine bekendtes
hund.... sådan reagerer den altid, hvis det regner på træningspladsen...
Tror nu nok mere at det har noget at gøre med vejret, end at hunden
synes, træning er ulogisk! *sss*

>Din hund skal jo udføre den kommando du gir ??
Fremsendelse !!! Du sender hunden fremad et stykke ude kommandere du
dæk,
lidt efter kalder du den hjem ??? "der kom jeg jo fra" ???
<>At hunden får flere (forskellige) kommandoer, kan jeg skam ikke se er
overflødigt - og da slet ikke, hvis man taler om indlæring af en øvelse,
der jo ofte foregår ved sammensætning af flere (forskellige) momenter...
Men det _er_ da overflødigt at have sin hund på Plads, for så at kalde,
den op, blot for at kunne give den en Sit-kommando, sådan at hunden ved
at den skal blive (siddende) på stedet - ikk' Dét kalder jeg
udenomsøvelser og overflødigt

>Men du kan se om hunden har lært kommandoernes betydning !

<> Bruger selv den beskrevne metode... og opdagede at min hund havde
problemer med Stå... har nu arbejdet det væk og hun er helt fast i
kommandoerne igen

Mvh Ann

Fra : Is

Dato : 22-12-02 19:59

> [...]
> at hun skal sætte sig i plads, når hun er "under Plads-kommando" - der
> er jo ingen grund til at give hende en besked på noget, som hun allerede
---

Du har en dygtig hund ! når du kan gøre det med EN plads kommando !!! (
jeg har jo nylig skrevet at det er føreren der laver de fleste fejl !!! går
det godt , så er det nok også på grund af en god fører )

men din hund skal jo ikke følge med dig når du begynder at gå igen, derfor
må du gi den en ny kommando "sit" !!

---

> [...]
> hi - forleden dag kurede hun oven i købet et par meter på maven, da jeg
> bad hende Dække... anede jo ikke at der lige dér, var _så_ mudret!

Det kan vel næsten sigen på den måde, at når du siger "dæk" så løfter den
bare alle fire ben på en gang, og så ligger den der

---

> [...]
> så elendig forklaring, som den forrige! ;)... og det er jo så her at
> andre vil bruge en Bliv-kommando - hunden sidder jo allerede

der er jeg så bestemt ikke enig - din hund skal jo ikke følge med dig når
> [...]

> den op, blot for at kunne give den en Sit-kommando, sådan at hunden ved
> at den skal blive (siddende) på stedet - ikk' Dét kalder jeg

kalde den op ???? hvilken kommando bruger du til det ????

---

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Ann K.

Dato : 22-12-02 22:11

Hje igen Is

>Du har en dygtig hund ! når du kan gøre det med EN plads kommando !!!

<>Takker så mange gange
Havde i tidernes morgen en ambition om at min sheltie skulle være
lydighedshund... derfor har lineføring (Plads) været en stor del af
hendes træning - og noget som jeg virkelig arbejdede seriøst med at få
lavet så "perfekt" som muligt... Men da Dise som 15 måneder gammel
opdagede agility, viste hun klart at lydighedstræning var keeeeeedeligt
Hun kan dog stadig gå en lineføring/fri ved fod til UG med kryds og
slanger - hvis jeg altså kan motivere hende godt nok

>jeg har jo nylig skrevet at det er føreren der laver de fleste fejl !!!
går
det godt , så er det nok også på grund af en god fører )
<> Er det nu jeg skal rødme *sss*
Nej - inden træerne vokser ind i himlen, må jeg nok tilstå at hverken
jeg eller Manden - endnu - har formået at få vores 9½ år gamle lab-x til
at fatte meningen med Stå *gg* Og hendes lineføring kan kun beskrives
som en komisk katastrofe

>men din hund skal jo ikke følge med dig når du begynder at gå igen,
derfor
må du gi den en ny kommando "sit" !!

<> Ja - det mener jeg da også at jeg har sagt!??
Gentager lige, så du ved, hvad jeg mener - husk at jeg kun taler om
indlæring!... Frem til "sit-punktet" har jeg hunden Plads... ved
"punktet" stopper jeg - og siger Sit til min allerede siddende hund
(hun sætter sig jo hurtigt i Plads, når jeg stopper), inden jeg
fortsætter fremad....
Ved den færdig-indlærte øvelse går/løber jeg frem med hunden på Plads...
når vi kommer til "punktet", siger jeg Sit uden selv at stoppe og
går/løber så bare videre...

---

>Hi

>Det kan vel næsten sigen på den måde, at når du siger "dæk" så løfter
den
bare alle fire ben på en gang, og så ligger den der

<> Hæ - ja.... jeg var lige ved at falde om af grin... du skulle have
set hundens fjæs, da hun kurede _forbi_ mig! ;-D

>der er jeg så bestemt ikke enig - din hund skal jo ikke følge med dig
når
du begynder at gå igen, derfor må du gi den en ny kommando "sit" !!

<> Helt enig!!!
Jeg tror at det er min dårlige formulering af min definition på, hvad
jeg kalder "udenomsøvelser", der giver en misforståelse mellem os!
Skal vi lade emnet ligge?

>kalde den op ???? hvilken kommando bruger du til det ????

<> Hi - jeg bruger skam ingen kommando til det - jeg siger bare Sit! Men
igen - det er min elendige skriftlige formulering, der får dig til at
misforstå /ikke forstå, hvad det er jeg egentlig vil sige mht "
overflødige udenomsøvelser"!
Pfjuu - godt at man står ansigt til ansigt med eleverne på
træningsholdene! Så har man chancen for at forklare tingene tydeligt
verbalt!

Mvh Ann

Fra : Is

Dato : 22-12-02 22:44

> <> Hæ - ja.... jeg var lige ved at falde om af grin... du skulle have
> set hundens fjæs, da hun kurede _forbi_ mig! ;-D
---
det ville jeg gerne ha set !
---
> Pfjuu - godt at man står ansigt til ansigt med eleverne på
> træningsholdene! Så har man chancen for at forklare tingene tydeligt
> verbalt!
---

Ja men så vil jeg ønske dig held og lykke med "opgaven" i det nye år !

Og god jul !

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-12-02 09:15

Hej Benedikte

Jeg er lidt ked af at blive stemplet som en der vil ændre andres gode vaner. For
mig har diskussionen været principiel idet det for mig har handlet om hvad man
forventer af hunden ved forskellige kommandoer, og hvordan man lettest lærer
disse kommandoer for hunden såvel som for føreren.

Jeg mener stadig at hunden på trods af at den kan lære 50 ord eller mere lærer
hurtigere jo mindre pensum er (læs: jo færre ord man forsøger at lære den på en
gang), men hvis det er to forskellige ting man ønsker fra sin hund ved de to
forskellige kommandoer er det jo nødvendigt at bruge to kommandoer.

De fleste gange jeg har set folk bruge bliv-kommandoen har det været i
frustration over sit- eller dæk-kommandoen ikke virkede (længe nok), og det kan
vi vel være enige om er en dårlig måde at bruge den på. Jeg har dog gennem de
mange indlæg fået indblik i andre metoder hvor bliv har en fornuftig betydning.
Bliv-kommandoen passer bare ikke ind i mit system!

Mvh
Kim

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 16-12-02 12:29

On Sun, 15 Dec 2002 21:02:49 +0100, "Sander" <sander@tjekmig.dk>
wrotd:

> [...]
>hvis den kikser det, et par gange under indlæringen. Denne metode har altid

,,,,,,,,,,,,,,præsis sådan trænede jeg min gamle hund og han kunne alt
var 99,9 % lydig jeg kunne gå i skoven på en sti og hvis stien drejede
og jeg ikke kunne se rundt om hjørnet om der eventuelt kom en hanhund
, så sagde jeg blot vent og pegede på ham han stod helt stille til jeg
var nået rundt i svinget og havde set om der var fri bane hvis der var
hed det fri og en godbid i ny og næ , hvis ikke gik jeg tilbage til
ham og gav ham snor på og gav så altid en godbid .Desuden kunne jeg få
ham til at vente selv hvis han stod snude imod snude foran en hanhund
som ville have have kommet til skade hvis han ikke havde været lydig
hen og give snor på , det skete kun et par gange når en fremmed
hanhund dukkede op ud fra en busk et underligt sted , men vent eller
bliv komandoen er det vigtigeste til min hund men også det sværeste i
starten det kræver nemlig meget tålmodighed.

Fra : Is

Dato : 15-12-02 22:05

--
Jeg har brugt, at dække hunden af, og så lægge noget ned foran hunden, som
den skal "passe på" ! en bold, et stykke legetøj, eller måske en godbid !

Gå altid tilbage til hunden, tag den "på plads" og først derefter "fri" min
ide er at så ligge hunden ikke og venter på "fri" men på at du komme
tilbage, og derfor kan den roligt vente på dig !

Fri bruger jeg når ikke er under kommando

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : bettina

Dato : 16-12-02 09:30

"Therese" <8758@b.iha.dk> wrote in message news:atihg7$8hk$1@sunsite.dk...
> [...]
> 2) Jeg giver en dæk-kommando, venter lidt, giver fri-kommando og ros og
> guffere og øger tiden mellem dæk og fri.

Der hvor jeg træner har vi indøvet dækfasthed ved aldrig at bruge fri
kommandoen direkte efter en dæk. Dvs. inden en fri-kommando, er hunden altid
blevet sat op eller bragt til stå, plads eller noget andet.
Men ellers hælder jeg helt klart til din 2´er, da ros meget nemt kan få dem
til at rejse sig af begejstring over at have gjort noget rigtigt

Bettina

Fra : Rikke Andersen

Dato : 16-12-02 12:46

Jeg gør det således:

Indlæring af dæk (selve det at lægge sig)
Jeg sidder på hug foran hunden og viser den en godbid og fører den langsomt
mod jorden og ind under hovedet på hunden. Jeg holder fast i den så den ikke
får den før den ligger sig. (når jeg fører guffen ned til jorden og ind
under hovedet er det at lægge sig naturligt)

Først når den går det villigt på håndtegnet hver gang sætter jeg kommando
på.

Jeg flytter efterhånden op på knæ og mit håndtegn bliver ikke længere helt
ned til jorden men en flad hånd der går nedaf, men der er stadig godbid i
den der bliver givet når hunden lægger sig.

Efterhånden kommer jeg op og stå og kan dække den foran mig med håndtegn og
kommando.

Jeg flytter hunden på plads og kan efterhånden også dække den af der.

Her momenttræner jeg en del for at få hurtig dæk hvor jeg belønner med bold
for hurtig dæk - altså ligeså snart hunden smider sig får den bolden - hos
mig er bold og ordet "go" udtryk for at den har været totalt dygtig og
øvelsen er slut og nu leger vi som belønning. Jeg vil have hurtighed derfor
roser jeg "vildt"
Når jeg roser og vil beholde roen aer jeg ham på ryggen eller hovedet og
giver guffere, mens jeg fortæller ham at han har været dygtig og er dejlig i
roseroligt tonefald.

Indlæring af bliv liggende.

Gør jeg til at starte med foran hunden. Siddende på hug,. (den kan nu dæk,
og kaster villigt ned straks jeg fører hånden med godbidden mod jorden) Når
den har lagt sig siger jeg dyygtig, bliv liggende, der er mit ord for at
blive liggende. Hunden er lidt fokuseret på guffen og bliver derfor
liggende. 1-2 sekunder så kommer belønning.

Jeg øver bliv liggende sammen med at jeg indlærer dækken, så det ligeså
langsomt og naturligt bliver længere tid af gangen. Jeg støtter meget med
delros. hvor jeg siger bliv liggende - dyygtig flere gange selvom den
faktisk ligger, hvis jeg fornemmer den ser lidt urolig ud. (man kan som
regel godt se det på øjnene hvis de bliver usikre eller rastløse) Vigtigt at
din bliv liggende - dygtig støtte kommando kommer inden hunden begynder at
flytte på sig, da det er en støttekommando til noget den allerede gør.

Når den kan blive liggende hvor jeg dækker den af foran mig mens jeg står op
og jeg kan bevæge mig lidt rundt foran den (støtter stadig med bliv
liggende - dyyygtig) begynder jeg at lade den blive liggende plads - ikke
før. (jeg synes tit de synes det er lidt sværere at blive liggende på plads
end at blive liggende når jeg bevæger mig foran den. Til at starte med står
jeg helt stille og støtteroser. Når jeg skal videre og til at gø fra den
tripper jeg kun på stedet, altså bevæger mig mens hunden bliver liggende.
Jeg støtter stadig meget med bliv liggende - dyyygtig. Øvelsen afsluttes med
at jeg giver fri fra dæk. Men jeg giver fri med rolig ros - altså ingen bold
her. I dæk bruger jeg kun bolden som ros når jeg træner hurtigheden i selve
dækken.

Efterhånden kan jeg gå rigtig fra den. (med rigtig tænker jeg jo på DKK's
programmer fordi det er dem jeg træner *S* ) jeg står i starten 2-3 meter
foran i få sekunder og støtter stadig vildt meget med bliv liggende. Når jeg
går tilbage roser jeg "rolig ros" mens den ligger stille, men jeg tager den
aldrig op på plads til træning i starten (det første år eller sådan
noget...) men roser og giver fri fra dækken.(så slipper du også for
problemet med at hunden sætter sig op når du kommer tilbage til den (eller
bare mod den) fordi den godt ved at den skal slutte med at sidde på plads: I
det hele taget roser jeg ikke for momentet at sætte sig på plads med mindre
dette på et tidspunkt bliver et problem, og så tager jeg det ud af
sammenhæng og træner momentet for sig selv. Altså aldrig ros for op på
plads, og meget sjældent op på plads når jeg kommer tilbage til hunden.

Selv når jeg er så langt at jeg går i skjul går jeg stadig frem ind i mellem
og roser for at han ligger der.

Pas meget på at du går så langsomt frem, at han ikke får mulighed for at
lave fejl. Hvis du er nødt til at sidde foran ham i lang tid, så gør det.
Hellere det end at han rejser sig bare 1 gang fordi du gik for hurtig frem.
Han rejser sig fordi han ikke har forstået øvelsen, eller fordi du ikke
formår at gøre din træning sjov nok. At blive liggende fordi du har bedt ham
om det skal være hans vigtigste motivation, og det er det kun hvis al jeres
træning er så sjov at det bedste og vigtigste i verden er at gøre dig tilpas
og opnå den der jackpot ros, som er det man lever for. Og hvis han forstår
hvad du vil have ham til.

En ting jeg lærte og som jeg synes er en lille superfin ting er, at når jeg
går fra min hund på plads og han skal blive der, så går jeg frem med højre
ben, skal han følge med går jeg frem på venstre ben. I dag har jeg en hund,
der sidder/ligger fuldstændig ubevægelig og stensikker på det han gør, hvis
mit højre ben går frem først, og som aldrig nogensinde tøver i
igangsætningen hvis bare den starter med venstre ben. Og det er faktisk ret
let, når man først får det på rygraden, lidt ligesom at skifte gear i en bil
(tænker man jo heller ikke over når man først har lært det)

Ved hundetræning ser jeg det som min vigtigste (og eneste i øvrigt) opgave
at støtte min hund og gøre det sjovt for den at træne sammen med mig. Det er
jo mig der har hittet på at vi skal træne sammen, fordi jeg er
pokalhungrende og konkurrenceliderlig. Jamen så må jeg jo også sørge for at
gøre det sjovt for min hund. Hvis den ikke synes det er sjovt, så kan jeg
faktisk ikke være bekendt at bede ham træne sammen med mig - kan jeg ????
Og en usikker hund synes ikke træning er sjovt, ergo er det min forbandede
pligt at sørge for at støtte ham så han ikke bliver usikker.

Undskyld dette lange svar - jeg blev lige revet med.

Mange hilsner

Rikke Andersen
www.bobbe.dk

Fra : Therese

Dato : 16-12-02 17:48

Hej NG og tak for de mange svar

Jeg har ingen problemer med at få Bernhard til at blive med kommandoen
Bliv!, men det er meget rart, at kunne få ham til at blive bare ved at dække
ham af, da han ellers er en fjeder, der springer op med det samme. Det
anbefaler DKK (hvor vi træner) også.

Jeg arbejder videre med de bedste forslag og håber, han har lært det efter
juleferien :)

Mange hilsner
Therese