MS Windows
briani 27239
Kan Win2000 opdeles på to partioner (efter~
Fra : Bob Baltzer

Dato : 15-12-02 18:33

Jeg har p.t. følgende installeret på en primær partition (dvs. begge
hedder c: ):

1. Win98 inkl. Bootmagic (i alt ca. 1 gb)
2. Win2000 (i alt ca. 1 gb)

Win2000-partitionen er ved at løbe tør for plads, og jeg har i den
forbindelse fundet ud af, at jeg skulle have installeret Win2000 på to
partitioner:

1. Primær partition med boot-oplysninger
2. Extended partition med resten af Win2000

Kan jeg flytte Win2000 over på en ny (extended) partion og "efterlade"
filerne:

NTDLR
NTdetect
Boot.ini

på den primære? Hmmmm - det kan jeg vist ikke, eftersom alle
referencer bliver forkerte - er jo til c:

Hvad gør jeg så, hvis jeg ønsker at beholde begge Windows-versioner
uden at skulle reinstallere begge? Jeg vil om nødvendigt foretage en
reinstallation af Win2000, meeen det ville være rart at undgå......

Mvh.

Bob

Fra : Erling

Dato : 15-12-02 19:19

"Bob Baltzer" <bob@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har p.t. følgende installeret på en primær partition (dvs. begge
> hedder c: ):
>
> 1. Win98 inkl. Bootmagic (i alt ca. 1 gb)
> 2. Win2000 (i alt ca. 1 gb)

Hvor mange harddiske/PCere har du gang i?
Du kan vel kun ha' et C-drev på hver maskine"

> Win2000-partitionen er ved at løbe tør for plads.....

Hva er det for en partition du refererer til?

> [...]
> Boot.ini
> på den primære? Hmmmm - det kan jeg vist ikke, eftersom alle
> referencer bliver forkerte - er jo til c:

I modsat fald ville du nok være den første for hvem det lykkedes udebn
problemer!

mvh

Erling

Fra : Bob Baltzer

Dato : 15-12-02 20:08

>Hvor mange harddiske/PCere har du gang i?
>Du kan vel kun ha' et C-drev på hver maskine"

Det hele ligger på samme harddisk.

Begge windows-versioner ligger i den samme primære "partition" (på 2
gb) på hver sin partition. Når jeg via Bootmagic booter op på den ene
Windows-partion, bliver den til c-drev. Dvs. begge Windows i
princippet ligger på (hver sit) c-drev.

>Hva er det for en partition du refererer til?

Se ovenfor.

>I modsat fald ville du nok være den første for hvem det lykkedes udebn
>problemer!

Og det ville jo være rart. I øvrigt gik installationen af BootMagic og
Win2000 planmæssigt.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-12-02 11:32

In article <mgepvugrnvvkqc8qhjbrkl2l3s5f00kru2@4ax.com>, bob@nospam.dk
says...
> Hvad gør jeg så, hvis jeg ønsker at beholde begge Windows-versioner
> uden at skulle reinstallere begge? Jeg vil om nødvendigt foretage en

Lad Windows 2000 ligge og flyt alle brugermapper og alle programfiler
over på en ny disk.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Bob Baltzer

Dato : 16-12-02 17:31

On Mon, 16 Dec 2002 11:31:53 +0100, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:
>In article <mgepvugrnvvkqc8qhjbrkl2l3s5f00kru2@4ax.com>, bob@nospam.dk
>says...
>
>Lad Windows 2000 ligge og flyt alle brugermapper og alle programfiler
>over på en ny disk.

Faktisk har jeg allerede flyttet alle "overflødige" filer væk fra
c-drevet, men selve Win2000 fylder stadig for meget (837 mb). Derfor
undgår jeg ikke at flytte hele - eller dele af - Win2000.

Bob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-12-02 21:16

In article <rqvrvuke3f2ium8cepqun7d9loav825l7j@4ax.com>, bob@nospam.dk
says...
> Faktisk har jeg allerede flyttet alle "overflødige" filer væk fra
> c-drevet, men selve Win2000 fylder stadig for meget (837 mb). Derfor
> undgår jeg ikke at flytte hele - eller dele af - Win2000.

Jeg klarer mig med 200MB fri på Win2k-partitionen...

Har du flyttet din pagefile også?

Har du flyttet/fjernet Win2k's update-undo's ($NtUninstall i \WinNT)?

Fra : Bob Baltzer

Dato : 16-12-02 21:39

>Jeg klarer mig med 200MB fri på Win2k-partitionen...

Du er en heldig mand! Jeg har 50 fri p.t. Og jeg skal til at
installere et program, der insisterer på at gemme noget på c-drevet,
selvom jeg har angivet, at alle programmer (herunder "common files")
skal gemmes på andre drev.

>Har du flyttet din pagefile også?

Yep.

>Har du flyttet/fjernet Win2k's update-undo's ($NtUninstall i \WinNT)?

Nej! Endnu ikke - haps - der var lige 20 mb mere! TAK!

Jeg har i øvrigt læst i mellemtiden, at Win2000 ikke er omfattet af
grænsen på 2 gb, men hvorfor får jeg få ikke lov til at udvide
Win2000-partitionen i PM 7.0?

Bob

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-12-02 03:59

Du kører formentlig med FAT og der kan du ikke komme over 2GB.
Converter først til NTFS, så kan du udvide partitionen. Forudsat der
er ledig plads på HD.

Fra : Bob Baltzer

Dato : 17-12-02 21:26

>Du kører formentlig med FAT og der kan du ikke komme over 2GB.

Tak! Du har ret!

Efter at have konverteret til FAT32 (fik ikke "tilbudt" NTFS), er det
muligt at gå over 2 gb grænsen.

Bob

P.S. I Partition Magic manualen er der modstridende oplysninger; det
ene sted står der, at 2 gb grænsen gælder for NT og andetsteds står
der NT og Win2000

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-12-02 20:44

In article <u8esvuolgq2bunfcc5i0mrhoj1a35098rm@4ax.com>, bob@nospam.dk
says...
> Du er en heldig mand! Jeg har 50 fri p.t. Og jeg skal til at

Den har været længere nede

> installere et program, der insisterer på at gemme noget på c-drevet,

Hvad er det for et skodprogram ?

> Nej! Endnu ikke - haps - der var lige 20 mb mere! TAK!

Har du komprimeret de filer du ikke bruger så tit (NTFS-only) ?

Fra : Bob Baltzer

Dato : 17-12-02 21:27

>Hvad er det for et skodprogram ?
ACDSee 5.0.

>Har du komprimeret de filer du ikke bruger så tit (NTFS-only) ?
Nope - har lige fundet ud af, at drevet var FAT-formatteret.

Problem løst (ved at konvertere til FAT32)!

Bob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-12-02 10:50

In article <c32vvukffst1mdo1e9lmfurckelukb4dst@4ax.com>, bob@nospam.dk
says...
> ACDSee 5.0.

Hmmm... ACDSee 3.1 har ikke disse problemer...