Urenlig hunkat
Fra : Jan Rosgaard

Dato : 15-12-02 13:55

Hej.

For nogle måneder siden anskaffede jeg mig et par killinger (de er født i
juli/august og ikke fra samme kuld). De er 100% indekatte og er faldet fint
til i min 4-vær. lejlighed. Uheldigvis er den ene begyndt at tisse på
gulvet, i sengen, i sofaen osv. uanset om kattebakken er helt tom. Det er
ikke fordi hun ikke gider bruge kattebakken, men sommetider skal det
åbenbart foregå andetsteds. Jeg tror, hun prøver at fortælle mig et eller
andet, at det måske er en slags protesthandling.

Jeg er meget åben for forslag og gode råd, da jeg på længere sigt ikke er
interesseret i en kat, der næsten dagligt pisser i sofaen.

Mvh. Jan Rosgaard

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-12-02 13:59

On 15/12/2002 13:55, in article
3dfc7bc6$0$2535$ba624c82@nntp04.dk.telia.net, "Jan Rosgaard"
<janrosgaard@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg er meget åben for forslag og gode råd, da jeg på længere sigt ikke er
> interesseret i en kat, der næsten dagligt pisser i sofaen.

Hvad siger dyrlægen? Hun kan have fået en urinvejs-/blærebetændelse...
Hun kan også være ved at være kønsmoden (nogle hunkatte bliver urenlige i
deres løbetider), men det er ganske tidligt...
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : \(2610 \)Jan R.

Dato : 15-12-02 15:37

Hejsa.
Der kommer jævnligt spørgsmål til gruppen ang urenlige katte - og meget
ofte vil man kunne få besvaret sine spm ved at kigge nogle dage tilbage

Men her er, hvad jeg svarede Peter, da han spurgte om det samme, blot
med den forskel at hans kat er en hankat

<citat begynd>
1. Katten kan have en urinvejsinfektion... fx blærebetændelse. En
dyrlægeundersøgelse vil hurtigt be- eller afkræfte dette - og ofte vil
en antibiotikakur hjælpe.
2. Katten kan være taget for tidligt fra moderen... dette kan i nogle
tilfælde give adfærdsproblemer...
3. Katten kan lige pludselig ikke lide kattegruset! Skift evt mærke...
4. En lille killing kan have svært ved at "nå frem" - der er jo så meget
som skal opleves, og så er der altså ikke tid til at "mærke efter"
Stil evt flere små bakker op...
5. Katten kan have fået en dårlig oplevelse på bakken, fx at bakken er
væltet mens den var igang med at gøre sig ren.... Prøv at stille bakken
et andet sted/skift bakken ud med en anden model, vask bakken med klorin
og dryp nogle dråber baldrian i gruset... ROS katten, når den gør sig
ren i bakken - giv evt en lille guf...
6. Selv om I har en skovkat, kan den sagtens være ved at være
kønsmoden... Kønsmodne katte markerer sig! ;-( Og de gør det allerhelst
på steder, hvor der lugter rigtig godt af deres mennesker... Få ham
omgående kastreret! Er der tale om markering _kan_ det gå hen og blive
en dårlig vane, hvis han får lov i længere tid... Sørg også for at han
ikke har adgang til de eftertragtede dyner "Ude af øje, ude af sind"
Spray desuden med Feliway de steder han har markeret, og forsøg evt at
vaske dyner/betræk med et vaskemiddel der dufter af citron (nogle katte
kan ikke lide citrusduften).
Husk at al rengøring efter urin skal foretages med Rodalon og ikke et
rengøringsmiddel på salmiakbasis - urin, der bliver gammelt ændres til
salmiak, så katten vil bare tro at salmiakduften betyder at _her_ skal
der markeres
<citat slut>

Jeg *tror* at din hunkat, når man tager hendes alder i betragtning, er
blevet kønsmoden - og at du burde få hende kastret snarest.... Men under
alle omstændigheder vil et besøg hos dyrlægen, for at udelukke sygdom,
være en god ide

Mvh Ann