XP og netværk mod Win98
Fra : Shinko Olsen

Dato : 15-12-02 11:43

Hej

Jeg har lige fået en ny XP-PC(indbygget pci-hub) og vil gerne lave et
netværk med den gamle PC og have delt internet forbindelse. Jeg har set
nogle løsninger her i gruppen og fik installeret IPX og netbeui som
foreslået.

Først fjernede jeg kablet til bredbåndsmodemet og tilsluttede PC'erne. Det
gik godt. De kunne begge se hinanden og jeg kunne flytte filer mellem de 2
PC'ere.

Men så satte jeg kablet til bredbåndsmodemet(fra XP-pc'eren) og så kunne
Win98 ikke finde XP'eren mere(dog kan den se sharenavnet - men tilslutte et
netværkdrev - No way. XP'eren kan godt tilslutte Win98 som drev - ingen
problemer. Internet-forbindelsen er desværre også røget. Hvad mangler jeg???

Hjælp og på forhånd tak

Claus

Fra : jens

Dato : 15-12-02 13:08

"Shinko Olsen" <shinko.olsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> netværkdrev - No way. XP'eren kan godt tilslutte Win98 som drev - ingen
> problemer. Internet-forbindelsen er desværre også røget. Hvad mangler

i den opstilling skal du være opmærksom på at xpèn som har ind bygget hub
får ip fra nettet, win98 maskinen får ipèn fra xpèn, det dur ikke, xpèn kan
enda finde på at give sig selv en ip og så er der ikke noget net.
undersøg kvilke iåèr de bruger med winipcfg på win98 ipconfig /all på xpèn

Fra : Shinko Olsen

Dato : 15-12-02 17:14

Skal IP routing være slået til på XP?. Jeg kan nu se at XP har en af mine
egne satte ip-adresser og win98 har en anden ip-adresse.

Men de vil stadigvæk ikke snakke sammen. Det er dog mærkeligt.

Mvh

Claus

Fra : jens

Dato : 15-12-02 17:21

> Skal IP routing være slået til på XP?. Jeg kan nu se at XP har en af mine
> egne satte ip-adresser og win98 har en anden ip-adresse.
>
> Men de vil stadigvæk ikke snakke sammen. Det er dog mærkeligt.

hvilke ipèr har de, og hvad forstår du ved din egen ip?
jeg vil tro w98 har en ip ala: 169.noget ?

Fra : Shinko Olsen

Dato : 15-12-02 18:27

Hej

I TCP/IP på xp'en, under generelt, har jeg "Hent automatisk en
IP-adresse"(det skal der være til kabelforbindelse. Under "Alternativ
konfiguration" har jeg valgt "brugerkonfigureret" og givet det eller andet
ip(80.162.4.171). 1 undernetmaske og 1 standardgateway.

Win98 har noget ligende den nævnte 80-adresse.

Er det forkert at gøre sådan?.

Fra : Shinko Olsen

Dato : 15-12-02 18:30

Ups. Undskyld. XP'erne har noget med 169.254.12

Er det galt?

Fra : jens

Dato : 15-12-02 19:08

> Ups. Undskyld. XP'erne har noget med 169.254.12
>
> Er det galt?

rigtigt meget galt 169 adresser er windows egne privat "link local" adresse
den kan ikke ses eller kontaktes af andee ipèr over hovedet

en 80 adresse kan du ikke taste ind med mindre den er registreret på mac
adressen hos TDC, den skalæ tildeles via dns eller dhcp.

Fra : Shinko Olsen

Dato : 15-12-02 19:21

Hej

Har du et forslag til hvad jeg skal gøre for at rette tingene op?.

Fra : jens

Dato : 15-12-02 19:31

du har post...

Fra : jens