Hvad er popmusik?
Fra : Søren Gemmer

Dato : 15-12-02 11:34

Hej danskere.

En lille julekonkurrence:

Hvem kan bedst definere begrebet popmusik, så det både afgrænser i forhold
til andre musikgenrer, men samtidig kan rumme den mangfoldig af musik, der
kaldes pop?

Hilsner,
Søren

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 15-12-02 12:24

> Hvem kan bedst definere begrebet popmusik, så det både afgrænser i forhold
> til andre musikgenrer, men samtidig kan rumme den mangfoldig af musik, der
> kaldes pop?

Det eneste jeg ved om det, er sådan set at pop er en forkortelse af
Popular... Ville bare gi' mit lille ord med

// Troels

Fra : Heureka

Dato : 15-12-02 13:19

Jeg mener at have hørt at ordet "pop" blev til da man vha. de første
synthesizere var i stand til at lave lyde som "poppede".

Thomas :)

Fra : Søren Gemmer

Dato : 15-12-02 13:46

> [...]

> Det eneste jeg ved om det, er sådan set at pop er en forkortelse af
> Popular... Ville bare gi' mit lille ord med

Ordets oprindelse er selvfølgelig også en interessant diskussion, men jeg
fiskede mere efter den bedste måde at definere popmusikken som musikalsk
genre.

Mit eget udgangspunkt er, at poppen ikke skal defineres ud fra nogle
stilmæssige karaktertræk, snarere ud fra andre parametre - såsom bred appel
og "lettilgængelighed."

Men er der nogle, der mener noget andet? Har popmusik nogle gennemgående
stilistiske træk?

Fra : ML-78

Dato : 15-12-02 14:25

> [...]
appel
> og "lettilgængelighed."
>
> Men er der nogle, der mener noget andet? Har popmusik nogle gennemgående

Musisk en blødere blanding af melodi og rytme men har som oftest fokus på
vokalen.

ML-78

Fra : / / dentro / /

Dato : 15-12-02 16:26

"Søren Gemmer" <gemmer@email.dk> skrev i en meddelelse

: Men er der nogle, der mener noget andet? Har popmusik nogle
gennemgående
: stilistiske træk?

Instrumenterne har vel ikke de store forandringer gennem et nummer?
Der spilles akkurat det samme i alle A-stykkerne og det samme i alle
B-stykkerne osv?

I andre musikgenrer er det vel mere normalt at man laver små ændringer
efterhånden som man spiller det samme stykke igen og igen?

Fx jazz, der bearbejdes den samme melodi jo. Det er den samme melodi,
men den bliver spillet på en forskellig måde hver gang.

/ / dentro / /

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 15-12-02 13:35

Søren Gemmer <gemmer@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dfc5a96$0$134$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> til andre musikgenrer, men samtidig kan rumme den mangfoldig af musik, der

____________

Hmmm.... det var et svært spørgsmål. Ikke fordi at det er svært at høre hvad
der er popmusik og tilsvarende hvad der er slagermusik. Men at kunne
definere hvad der gør det ene til det ene og det andet til det andet, ja det
er sgu svært at kunne, synes jeg.

Altså for det første er popmusik nok mere kunstnerisk, mere indviklet lavet,
kører ikke så meget på at man skal kunne synge med, har et videoshow til
sangene, stemmen bliver brugt mere opera-agtigt, der kører mange gange meget
simpelt med computerfrembragt taktslag. Lyden er tit computermanipoleret.
Der kan spilles meget hårdt med musikinstumenterne. Der er tit et budskab i
musikken.

Slagermusik derimod har en cremet blød lyd som er meget fyldig. Uden
computermanipuleret lydfrembringelse.Som regel en meget hurtig takt og en
melodi som er så simpel at man kan synge med på den efter ter få minutter.
Melodien er meget enkel og gentaget sangen igennem. Der er som regel aldrig
et budskab i musikken. Der bruges meget tit steelguitar, saxofoner,
trompeter og klaver.

Men kort sagt.Det er virkelig svært at kunne sige hvad der gør at en plade
kan kaldes pop eller slager. Håber at kan forklare hvad der helt klart
adskiller genrene. Vi kan jo alle høre forskellen på f.eks. EyeQ og Kandis.
Men hvad ER det som gør forskellen, bortset fra at man kan lide det ene
ekller det andet.

Hilsen Åge

Fra : Klitgaard

Dato : 15-12-02 13:47

> [...]
> melodi som er så simpel at man kan synge med på den efter ter få minutter.
> Melodien er meget enkel og gentaget sangen igennem. Der er som regel

Nogen der sagde primitiv musik?

--
....Klitgaard
"Every night is a battle with alcohol. Some nights I win, some nights I

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 15-12-02 14:00

Klitgaard <mrsmooth@FJERNDETTEprivat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dfc79c2$0$47414$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

..

> Nogen der sagde primitiv musik?
______

nej, det var der ikke som sagde. Der var nogen som sagde "simpel musik".
Altså lettilgængelig

Fra : Klitgaard

Dato : 15-12-02 14:07

> nej, det var der ikke som sagde. Der var nogen som sagde "simpel musik".
> Altså lettilgængelig

Ja, altså primitiv. Synonym du ved...

Fra : ASKF

Dato : 17-12-02 10:11

Klitgaard ytrede sig i <3dfc7e5b$0$47399$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>
med dette:

>"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Ja, altså primitiv. Synonym du ved...

Absolut ikke, hvis du tager en kunstner som Sting vil du opleve at meget
af hans musik ummidelbart er let tilgængelig, og vil også virke som ret
simpel, men ved nærmere lytning vil musikken ofte afsløre sig selv som
meget kompliceret sammensat.

Det er i øvrigt meget svært at placere Sting inden for en kategori, jeg
kender dem som umiddelbart vil kalde det for (blød) pop, mens jeg snarer
vil sige det er pop/rock spillet som jazz (han har jo primært indspillet
med jazz musikere siden han forlod Police).
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Erik Graversen

Dato : 15-12-02 15:08

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3dfc763d$0$71669$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Der kan spilles meget hårdt med musikinstumenterne. Der er tit et budskab i

Sikke en gang sludder!

Man kan ikke sige at popmusik er en decideret musikgenrer. Popmusik er jo ganske
enkelt den musik der er populær her og nu. Altså en temmelig flygtig størrelse! Om det
bliver spillet på computer eller træstammer er i den sammenhæng underordnet. De fleste
musikgenrer prøver kræfter med popmusikken ind i mellem. F.eks. laver de fleste rockbands
på et eller andet tidspunkt en ballade der decideret er pop eller tanger denne. Generelt at
sige at popmusik er primitiv musik er nok for groft. Jeg kan bedre li' det amerikanske udtryk:
"midle of the road" da det ligesom giver udtryk for noget der ikke "stikker for meget ud" og
som derfor er let tilgængeligt for flest mulige mennesker. Men popmusikken kan altså tilnærmes
fra mange forskellige genrer og er derfor ikke en' musikgenrer.

Mvh,

--
Erik Graversen.

e-mail: erikgr@mail1.stofanet.dk

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 15-12-02 18:31

> [...]
kan altså tilnærmes
> fra mange forskellige genrer og er derfor ikke en' musikgenrer.

Ergo er Avril Lavigne - Sk8er boi pop?

// Troels

Fra : Erik Graversen

Dato : 16-12-02 18:16

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:3dfcbc69$0$47400$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Ergo er Avril Lavigne - Sk8er boi pop?

Ya! You get it!

Fra : Bent Mastrup

Dato : 16-12-02 18:38

Avril Lavigne er IKKE popmusik! Det er sq da Rock/Heavy Metal

Fra : Erik Graversen

Dato : 16-12-02 20:23

"Bent Mastrup" <bim-mastrup@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:3dfe0f1a$0$247$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Avril Lavigne er IKKE popmusik! Det er sq da Rock/Heavy Metal

Rock - ja. Heavy Metal - no way!
Men som jeg skrev i mit tidligere indlæg er popmusik ikke en bestemt
musikgenrer (hvilket jeg kan se at der er andre der enige i her i tråden).
Avril Lavigne spiler noget udmærket rock i den populære ende af skalaen.
Altså popmusik. Og her taler jeg om de par nummer der bliver spillet i
radioen. Jeg kender ikke andre.

Mvh,

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 15-12-02 13:37

> [...]
> til andre musikgenrer, men samtidig kan rumme den mangfoldig af musik, der

___________

eller også er det simpelthen måden at spille måde. Men hvori ligger
forskellen ?. Nej, jeg opgiver. Jeg vinder nok ikke mandelgaven.

Hilsen Åge

Fra : K.G.

Dato : 15-12-02 16:30

Hej Søren ...

Her er hvad man kan læse om Popmusik i Lademanns
Leksikon ... og det er vel ikke helt dårligt beskrevet -
eller hvad ... ?

klip >>>

popmusik

popmusik: populær musik; overordnet betegnelse for den melodiøse side af al
slags showmusik, inklusive rock, evergreens og blues. Blandingen af de
virtuose musikalske elementer såsom korstruktur, tonelejeskift, usædvanlige
melodiske ændringer undervejs og benyttelse af de kendte blues-akkorder,
parret med en tilgængelig, ukompliceret melodisk idé, udgør den ideelle
popmelodi, som bl.a. The Beatles formåede at skabe snese af. Mange andre
laver så enkle og primitive efterligninger, at ordet pop en gang imellem og
ganske uretfærdigt bliver devalueret i den offentlige opinion.

klip >>>

Med venlig hilsen

K.G.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 15-12-02 17:45

K.G. <kg@lite.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dfca016$0$35872$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
og
> ganske uretfærdigt bliver devalueret i den offentlige opinion.

---

Jov men det er nu nok en mere filosofisk udlægning af sagen. Jeg kunne godt
tænke mig hvis en person indenfor musiksikbrancen kunne fortælle hvad man
konkret betagner POP-musik og SLAGER-musik.
Alle ved at disse to gruppers tilhængere stort set ikke kan fordrage
den anden gruppes musik. Det kan vist kun være en hemmelighed for ganske få
mennesker.
Vi kan alle tydeligt adskille hvad der er hvad. Man kan faktisk høre det
efter 2-3 sekunder. Men hvad pokker er det der gør at man kan høre det med
det samme. Er der en ting der går igen i de to genrer. Er det måden man
synger på eller måden man spiller på. Ohg hvad kalder man den måde?.
Jeg har lagt mærke til at slagermusik bliver sunget med mere kraft på
den første stavelse i ordene. Man har en mere stødende måde at synge ordene
på. kan det være rigtigt???? - Man hører sjældent slagermusik hvor ordene
bliver trukket ud, som man tit hører i popmusik.
Det med at pop står for "populær" holder ikke mere, da slagermusik er
ligeså populær. Der må da være nogle musikere indenfor genrerne som kan
fportælle hvordan man kort og præsist definerer en popplade og en
slagerplade. Kom nuuuuu........

Hilsen Åge

Hilsen Åge

Fra : K.G.

Dato : 16-12-02 08:07

Hej Åge ....

Jeg har nu aldrig se Lademanns Leksikon´s oplysninger
som værende filosofiske ...

Og i øvrigt når jeg ser tilbage til det jeg kan huske om
Popmusik var det vel et begreb som kom frem netop med
Beatles - Danmarks Radio P3 - Jørgen Mylius o.s.v.
altså først i 60'erne ... efter Skoletid ....

Med venlig hilsen
K.G.

Rigitg God Jul til *alle* ...

Fra : Lars Bernau

Dato : 15-12-02 17:57

In article <3dfc5a96$0$134$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
gemmer@email.dk says...
> [...]
> til andre musikgenrer, men samtidig kan rumme den mangfoldig af musik, der

De gode mennesker hos allmusic.com definerer det sådan her:

In a broad sense, pop is any music based on memorable melodies, repeated
sections (usually, but not always, verses and choruses), and a tight,
concise structure that keeps the listener's focus on those elements. Pop
music has been a profitable industry in America since the 19th century,
but for these purposes, pop is a style that took shape in the post-rock &
roll era, once the more conservative elements of the record industry had
come to terms with the new musical landscape. Pop emerged in the early
'60s, when the teen idol craze had begun to die down, and a lighter,
smoother (but still similar) alternative to rock was needed. Mostly a
singles medium, pop was influenced by the beat, arrangements, and style
of rock & roll (and sometimes doo wop), and it didn't sound bad on the
radio next to rock & roll. But pop didn't really rock. It was about
professional craft, both in the songwriting and the studio production,
and had little to do with the energy or attitude of rock. As the '60s
wore on, pop began to incorporate touches of psychedelia and blue-eyed
soul; by the '70s, pop had mellowed substantially, thanks in part to the
singer/songwriter movement and Bacharach's brand of smooth adult pop.
Some of pop's biggest acts in the '60s included the Beach Boys, the Four
Seasons, the Everly Brothers (entering a different phase of their
career), the Association, the Rascals, the Righteous Brothers, and (in
the U.K.) the Walker Brothers and Petula Clark; other major figures
include composer Burt Bacharach, producer Phil Spector, and Brill
Building songwriting teams like Barry/Greenwich and Goffin/King. Major
early-'70s figures were Carole King, the Carpenters, and Gilbert
O'Sullivan. The classic '60s-style strain of pop morphed into AM pop and
soft rock by the mid-'70s, but today it dominates good-time oldies radio
formats

Related Styles: Country-Pop Instrumental Rock Folk-Pop Adult
Contemporary Soft Rock Motown Merseybeat Pop/Rock Bubblegum Teen
Idol Brill Building Pop Space Age Pop Nashville Sound/Countrypoli Mod
Reggae-Pop British Trad Rock French Pop Freakbeat AM Pop Early
British Pop/Rock Pop Underground

--
Lars Bernau
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 15-12-02 18:18

Ja, det var jo kort og præsist

Hilsen Åge
_____________

Lars Bernau <dont@mail.me> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.1866d2a912b5e0d989732@news.sunsite.dk...

Fra : Lars Bernau

Dato : 15-12-02 18:21

In article <atid9q$et$1@sunsite.dk>, halldorsson@post.tele.dk says...
> Ja, det var jo kort og præsist
>
> Hilsen Åge
> _____________

1. Lær nu at citere ordentligt !

2. Hvis du ikke har noget at bidrage med, så prøv at holde pølserne fra
tangenterne.

3. En så komplex ting som at definere hvad Popmusik er, kan ikke gøres
kort og præcist. Hvad mindre man stiller sig tilfreds med
konklusionen: Alt hvad der er populært, uagtet genre.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 15-12-02 23:34

Søren Gemmer skrev:
> Hvem kan bedst definere begrebet popmusik, så det både afgrænser i
> forhold til andre musikgenrer, men samtidig kan rumme den mangfoldig
> af musik, der kaldes pop?

Ingen definitioner kommer ud over det faktum, at ordet bruges med flere
forskellige grundbetydninger med vidt forskellig bredde i udtrykket.

I den mest almindelige forstand - den jeg bruger når jeg f.eks. på min
hjemmeside kan skrive, at jeg især holder af pop, soul og r&b - vil jeg
dog gå ind på den tankegang, at pop er en stilart, som ofte henter
inspiration fra mange andre genrer, men som er den stilart af alle, der
er mest fokuseret på en klar melodi med en stram struktur. Den er præget
af genkendelighed og i det hele taget af det faktum, at den er
mainstream og skal passe til radioafspilning og andre veje til masserne.

Noget af ovenstående er inspireret af Bernaus citat fra Allmusic, men
jeg vil dog nævne, at jeg ikke opfatter nogen så skarp opdeling som den,
de synes at foretage i 60-70'ernes kunstnere. Beatles er pop for mig,
selvom de også er rock og rock'n'roll; The Supremes er pop for mig,
selvom de også er soul. Det sære er så, at man også kan finde kunstnere,
som ikke rigtig kan betegnes som noget andet end pop.

Desuden er der næppe noget i min beskrivelse, der adskiller pop fra
dansktop, hvilket afgjort er et problem. Måske kan man udskille dansktop
som en slags subkultur, lidt som musicalmiljøet i Storbritannien.

--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»Hvor mange børn har mon ikke fået ødelagt deres barnlige glæde af denne