Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Aftenbilleder
Fra : Lars H

Dato : 15-12-02 00:39

Hej NG!

Hvad er fidusen når man skal tage udendørs aftenbilleder så de ikke ender
med at blive rystede??

Jeg har for et par dage siden fået mit CanonA40 og er foreløbigt meget
tilfreds med det, og nyder at lege med alle de manuelle indstillinger.
Jeg har flere gange forsøgt at tage billeder udendørs af forskellige ting.
En af de ting jeg synes er god til at teste mine evner med er de mange
lyskæder der pynter overalt. Desværre er det meget svært at få klare
billeder når jeg skal holde kameraet stille i så lang tid det nu kræver til
den slags billeder.

Er der nogen der har nogle gode ideer til hvordan man får stabile forhold
uden at skulle bruge et stativ eller lignende?

Venlig Hilsen
Lars

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-12-02 01:20

In article <3dfbc111$0$71695$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Lars H wrote:
> Hej NG!
>
> Hvad er fidusen når man skal tage udendørs aftenbilleder så de ikke ender
> med at blive rystede??

Stativ eller andet fast underlag og selvudløser

> [...]
>
> Er der nogen der har nogle gode ideer til hvordan man får stabile forhold
> uden at skulle bruge et stativ eller lignende?

Støt kameraet op ad lysmaster, biltag etc. Evt hold det med begge hænder
og albuerne i brystet.

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 15-12-02 05:09

"Lars H" <asd@c.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Hvad er fidusen når man skal tage udendørs aftenbilleder så de ikke ender
> med at blive rystede??
[...]
> Er der nogen der har nogle gode ideer til hvordan man får stabile forhold
> uden at skulle bruge et stativ eller lignende?

Povl har fat i det rigtige mht. fast underlag og selvudløser. Den har jeg
selv brugt mange gange med mit spejlreflex. Men stativ er absolut at
foretrække!!! Men vi gider sæ'følig ikke slæbe de store rundt....
Så når man alligevel skal finde et fast underlag, er de små 50,- stativer et
hit (i forhold til pinde, beklædningsgendstande og hvad man ellers kan finde
for at få den rigtige retning på linsen).... De går dog let i stykker - jeg
har netop købet et lidt mere stabilt "Silk" i tyskland (technikdirekt). Det
virker faktisk OK (og kan stadig være i min fototaske

/Anders

Fra : Lars

Dato : 15-12-02 08:43

"Lars H" <asd@c.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen der har nogle gode ideer til hvordan man får stabile forhold
> uden at skulle bruge et stativ eller lignende?

Hej
Ja stativ - støtte - eller stå meget stille -
se f. eks. Uge 51-billedet på min hjemmeside:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm - vælge ugens billede nederst.
Det er taget uden stativ el. støtte.....
Mvh
Lars

Fra : Lars H

Dato : 15-12-02 10:54

Tillader lige at klippe en mail ind axel kom til at sende privat...

Fra : Alex W

Dato : 15-12-02 11:00

Ang. stativ så er cullmann stativerne ok. og nemme at have med. Analogfoto
har et billigt til salg.

http://www.analogfoto.dk/

Rodekassen

Cullmann Underligt lille stativ med snapkobling 150,-

/Alex

Fra : Lars H

Dato : 15-12-02 11:22

"Alex W" <skriverstuen@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.analogfoto.dk/
>
> Rodekassen
>
> Cullmann Underligt lille stativ med snapkobling 150,-

Ok prisen ser jo fin ud, en snapkobling er det en slags universalkobling?

Hvad er dimensionerne på det foldet ud og pakket sammen?

Venlig Hilsen
Lars Haagen

Fra : Alex W

Dato : 15-12-02 11:40

Hvad er dimensionerne på det foldet ud og pakket sammen?

Ved ikke.. har ikke set det. Jeg har 2 Cullmann selv et lille der vejer
200g. 45 cm langt. Det er fint til at støtte et digicam med - men for lille
til tungere grej.

Ideen med snapkoblingen er god - en lille "fod" eller plade skruet på
kameratet som er lige til at stikke ind i stativets dertil indrettede..
og trykke det fast med en vrider. det tager 10 sek så er man klar..

/Alex

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-12-02 12:29

In article <3dfc512e$0$155$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Lars H wrote:
> [...]
> nu tænker på at du har holdt kameraet da du tog billedet.
> Jeg forventer af sådan et billede at man skal kunne læse hvad der står på

Det er nok svært. Den længere belysningstid giver lidt udflydende
lys/farver. Og uden stativ er det næsten umuligt.

> [...]
> af gadelygter og juletræet. Er det helt forkert at det godt kan være en
> anelse lysere i forgrunden eller er det bare min smag der rammer lidt ved

Det er svært at skaffe ikke-eksistrende lys. Langsommere lukketider
kan hente lidt, men så bliver det hele mere belyst.

> [...]
> løsning på mit problem. Jeg har prøvet at trykke albuerne ind til siden, men

Hvis du bruger Nikon kan du slå BSS Best Shot Selection til. Tager
billeder lige så længe du holder udløseren nede, men gemme kun det
skarpeste.

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 15-12-02 19:53

> [...]
>
> Er der nogen der har nogle gode ideer til hvordan man får stabile forhold
> uden at skulle bruge et stativ eller lignende?

Hej Lars
Den lange lukkertid kan man ikke undgå at skulle tage hensyn til.
Er man kommet afsted uden stativ kan man bruge for hånden værende ting at
læne sig op af.
Er man ude i naturen kan man i regelen finde en kæp eet eller andet sted.
Man kan lægge sig knælende ned for at støtte albuen imod låret.
Der er mange af rystelserne, der blot skyldes det, at man trykker på
udløseren. Derfor kan det være en fordel i
flest mulige tilfælde at bruge selvudløseren.
At stå med apparatet frit i luften er så godt som altid umuligt.
Hilsen
Jørgen

Fra : Lars H

Dato : 16-12-02 00:33

> [...]
> flest mulige tilfælde at bruge selvudløseren.
> At stå med apparatet frit i luften er så godt som altid umuligt.

Hej igen!

Jeg har her til aften leget lidt videre og alene fidusen med selvudløseren
gav en del.
Det havde jeg ikke lige tænkt på selvom det dog er ret åbenlyst....

Venlig Hilsen
Lars