Malawiciklider klør sig ?
Fra : Miv

Dato : 14-12-02 23:57

Meget syn's jeg. Er det mon tegn på stres, eller mangel på Salt i vandet ?
Jeg har et 660 l. akv. med 1,3 Rostratus, 1,2 Venustus 1,1 Delfin, 1,3
Estrea og 1 "Thola" ..... Alle nyindkøbte for 4 dage siden, en PH på 7,5 -
8,0. --- vandet er IKKE nyt, skiftede kun 1/3 ved skiftet fra
sydamreikanske til Malawi. Temp på 25 - 26 grader. Godtnok ik' så mange
skjulesteder, men det sku' vel heller ik' være nødvendigt til disse (lidt
sten til Estrea'erne).

Fra : Jesper Laursen

Dato : 15-12-02 01:13

Hej !

Prøv med 1 spsk. fuld middelhavssalt pr 50 l. vand
oprørt i lunken vand, og hældet langsomt i akvariet.

Se om det ikke skulle kunne ta' det, det plejer at
hjælpe mine fisk når de gnubber sig.

Hilsen Jesper

Fra : Carsten Phillip Ande~

Dato : 15-12-02 10:42

Hej.

Dine fisk har sikkert et angreb af svamp, prøv med salt, jeg bruger
køkkensalt, 1 tsk. til 10 liter vand, hver gang jeg skifter vand, og ved
angreb 1 spk. til 10 liter vand.
Nogle siger noget andet men hos mig hjælper det og mine fisk har ikke
gnuppet sig op af sten og lignende siden jeg begyndte på det for snart 1 år
siden.

--
Med Venlig Hilsen
Carsten Phillip Andersen

Fra : Miv

Dato : 15-12-02 19:37

Øh, det køkkensalt er det fint salt indeholdende jod ?

"Carsten Phillip Andersen" <Herfoelge@Andersen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3dfc4e67$0$121$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Carsten Phillip Ande~

Dato : 15-12-02 19:53

Nej, ganske almindelig groft køkkensalt med jod, købt i Aldi.

--
Med Venlig Hilsen
Carsten Phillip Andersen

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 15-12-02 20:31

Jeg plejer at købe fransk middelhavs salt der er ikke tilsætningstoffer i.

Mvh Tina

"Carsten Phillip Andersen" <Herfoelge@Andersen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3dfccf86$0$143$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Carsten Phillip Ande~

Dato : 15-12-02 21:11

spørgsmålet er jo om jod skader fisk eller har en forebyggende virkning på
evt. andre sygdomme.
Jeg har aldrig haft problemer med mine fisk, hverken svamp, hvide pletter
eller lignede.

--
Med Venlig Hilsen
Carsten Phillip Andersen

Fra : Miv

Dato : 15-12-02 22:26

Ligger li' et ? op, for at få en debat igang ---- (jod) --- Men jeg er
bestemt minded på at give din måde en chance, takker !

Og forresten et STORT tillykke til os, for at vi har sådanne dejlige
håndboldpiger !!

"Carsten Phillip Andersen" <Herfoelge@Andersen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3dfce211$0$164$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 16-12-02 09:18

"Carsten Phillip Andersen" <Herfoelge@Andersen.tdcadsl.dk> writes:

> spørgsmålet er jo om jod skader fisk eller har en forebyggende virkning på
> evt. andre sygdomme.

Det er jo et fair spørgsmål. Men hvis ikke der er noget til at bakke
teorien op, andet end at nogen har brugt salt med jod, og at deres
fisk har været raske, jå så mener jeg ikke der er meget at snakke om...

> Jeg har aldrig haft problemer med mine fisk, hverken svamp, hvide pletter
> eller lignede.

Hmmm... Det kan jo være det er fordi du generelt god til at passe dit
akvarium ;)

/Esben
--
No President of the United States was an only child.

Fra : Lene Sørensen

Dato : 16-12-02 18:13

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvorfor ikke bare købe noget specielt akvarium salt?

Det er jo meget begrænset hvor meget det koster og hvor meget man skal bruge
så hvorfor spare her, hvis det er godt for fiskene.

Lene

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-12-02 16:34

"Lene Sørensen" <lene@saijoto.dk> wrote in message

> Hvorfor ikke bare købe noget specielt akvarium salt?

Hvorfor købe noget specielt akvariesalt, hvis man er af den faste
overbevisning at det er rent snake-oil, hvis eneste gavn er at det trækker
penge op af lommen på naive akvarister?

> Det er jo meget begrænset hvor meget det koster og hvor meget man skal
bruge
> så hvorfor spare her, hvis det er godt for fiskene.

En eneste (bare en lillebitte en) henvisning til noget der ligner en
underbygning af gavnligheden, please!
IMO er akvariesalt rent fup.

vh
Jan

Fra : Carsten Phillip Ande~

Dato : 17-12-02 16:53

Derfor har jeg altid brugt almindelig groft køkken salt.

--
Med Venlig Hilsen
Carsten Phillip Andersen

Fra : Miv

Dato : 15-12-02 20:40

Har ellers hørt at det er meget rigtigt at det skal være uden jod ? Men
det skal da prøves, TAK for rådet !