Leth knust glas
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-12-02 23:39

Ifølge den kære Leth er Marieglas knust glas, der er presset sammen. Hmm....
Jeg mener det er et spalteligt mineral, kemisk set det samme som talkum.
Eller husker jeg forkert?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 15-12-02 23:44

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Ifølge den kære Leth er Marieglas knust glas, der er presset sammen. Hmm....
> Jeg mener det er et spalteligt mineral, kemisk set det samme som talkum.
> Eller husker jeg forkert?

Er glas ikke smelet talkum? Jeg spøger bare.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-12-02 23:28

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev i en

Hmm....

Marieglas er Glimmer - den lyse form kaldes vistnok noget i retning af
Muskovit. Den mørke form vistnok biotit, som man kan se i små flager
i granit.

> Er glas ikke smelet talkum? Jeg spøger bare.

Nej - men fedtsten er f.eks. en sammenpresset form for talkum.
Glas er fremstillet af soda, kalk og kvartssand - altså den almindelige
glas man fremstiller glasruder af.

Per A. Hansen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-12-02 00:10

Preben Riis Sørensen wrote:
> Ifølge den kære Leth er Marieglas knust glas, der er presset sammen.
> Hmm.... Jeg mener det er et spalteligt mineral, kemisk set det samme
> som talkum. Eller husker jeg forkert?

Du husker ihvertfald bedre end Leth. Iflg. SDE er marieglas
oprindelig tynde, rene og klare spaltestykker af mineralet
gips (selenit).

Senere brugtes navnet også om tynde spaltestykker af
lys glimmer (muskovit), der kan få en størrelse på flere
dm2. Flager af lys glimmer blev brugt som ruder, hvor der
var for varmt til glas, fx i ovne og lygter.

Alm. glas består af:
71-74% SiO2.
1-2% Al2O3
0-4% MgO