Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Macro-funktionen på digitalkamera ?
Fra : Hagman

Dato : 14-12-02 22:59

Hvad er det egentlig ?
....og hvor langt fra skal man tage et billed med macro sat på ?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-12-02 23:40

Til næroptagelser. Under 0,5 meter.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-12-02 23:42

In article <3dfba9bc$0$24674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Hagman wrote:
> Hvad er det egentlig ?
> ...og hvor langt fra skal man tage et billed med macro sat på ?

Macro er evenen til at gå meget tæt på.
Nikon er klart førende, kan fokusere på ca. 2 cm afstand,
og med noget zoom kan man få ca 16x12 mm til at fylde hele
billedet (2272x1704 på mit CoolPix 4500). Der er angiveligt
ikke andre mærker der kan dette.

2272/16 = 142 dots/mm = 3600 dpi. Altså langt bedre end de
fleste scannere, og sammenligneligt med ret gode modeller.

Mit Canon Powershot A20 er ikke nær så godt.
Det ser ud til at man er oppe på 5-6 cm bredde som minimum,
og det skal 15-20 cm væk for at kunne fokusere.

Så en faktor 10.

Nikon er det eneste hvis du virkelig skal tæt på.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-12-02 01:48

"Povl H. Pedersen" wrote:

> [...]
> og med noget zoom kan man få ca 16x12 mm til at fylde hele
> billedet (2272x1704 på mit CoolPix 4500). Der er angiveligt

Ahmmm... mit gamle Canon PowerShot's macro og nærområde går
fra 3 til 60 cm., men bort set fra det, så skal man altid lige
checke i bogen om den lille spanske dreng, der hedder "manuel",
for der er meget stor forskel på, hvad forskellige typer
kameraer kan præstere i macro og nærområdet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-12-02 10:09

In article <3DFBD14C.BEB6C2C4@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> for der er meget stor forskel på, hvad forskellige typer
> kameraer kan præstere i macro og nærområdet.

Mit gamle Powershot A20 har også en tæt-på macro, men den
kan slet ikke sammenlignes med Nikon. Ceckede lige hos dpreview.
16 cm afstand er minimum. IXUS går ned til 10 cm, G3 ned til 5/15 cm.

Sony F707 er listet til også at have 2cm macro, men det er med wide i
zoom, og billedet er ret dårligt i siderne. Og alligevel er det mindste
område der zoomes på mere end dobbelt så stor i hver retning end med
Canon.

Ifølge dpreviews definition på Macro, så er det vist kun Nikon
Coolpix 950/990/995/4500 der kan lave Macro, altså tage et motiv
og gøre det større end virkeligheden når builledet skaleres til alm
35 mm film.

Alle de andre har closeup eller dårligere. Closeup defineres som halv
størrelse eller bedre.

Canon serien nævnt ovenfor er beregnet til også at kunne kobles på
laboratorieudstyr, hvilket er en grund til at de har satset på
disse egenskaber.. Twist-kroppen er også en del af deres lab-design.
Så kan man se skærmen selvom objektivet sidder i en mærkelig retning.

Fra : Alex W

Dato : 15-12-02 11:06

Ifølge dpreviews definition på Macro, så er det vist kun Nikon Coolpix
950/990/995/4500 der kan lave Macro, altså tage et motiv...

Næh, Nikon CP5700 kan også være med.
Jeg prøvede lige på tastaturet. Fik een tast til at fylde hele billedfeltet
så tæt på som et sted mellem 2- 4 cm.

/Alex

Fra : Michaelbs

Dato : 15-12-02 12:00

Canon G3 kræver en lille extralinse for at kunne konkurrere med Nikon 5700
mht macro.
mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-12-02 12:35

In article <3dfc60a4$0$35836$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Michaelbs wrote:
> Canon G3 kræver en lille extralinse for at kunne konkurrere med Nikon 5700
> mht macro.

Hvor lille en del af virkeligheden kan du så få til
at fylde hele billedet ? Mindre en 16x12 mm ?

Nu har jeg ikke testet Nikon med deres Macro-linse, men så løber den vel
fra Canon igen.

> mvh Michael
> "Alex W" <skriverstuen@adr.dk> skrev i en meddelelse

> billedfeltet

Så er den også med i familien. De andre mærker kan ikke.

Fra : Michaelbs

Dato : 15-12-02 15:51

Nikon er helt sikkert bedre end Canon til Makro. Ingen tvivl. Men bortset
fra det, løber det vist ikke nogen steder fra G3!!
mvh Michael
meddelelse news:slrnavoq6j.16v.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-12-02 19:44

In article <3dfc96bf$0$175$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Michaelbs wrote:
> Nikon er helt sikkert bedre end Canon til Makro. Ingen tvivl. Men bortset
> fra det, løber det vist ikke nogen steder fra G3!!

Jo da. Åbningstider op til 1 time mod 15 sekunder på G3. Meget
mindre objektiv = meget bedre til afocale billeder gennem andet
optisk udstyr.

Best Shot Selector. Tager n billeder, men gemmer kun det skarpeste.
Manuel kontrol over Noise Reduktion.
Langt bedre automatisk hvidbalance.
Mere kontrol over slideshows. (ikke at jeg bruger det)
16 pre-programmerede indstillinger
Kommer med ekstern oplader
Magnesium kabinet
Zoomen er intern