Frankrig og Japan opsender satellitter
Fra : Bent Jensen

Dato : 14-12-02 22:07

I onsdags forsøgte Arianespace at opsende to satellitter med en raket
affyret fra Kourou i Guyana. Det mislykkedes. Raketten måtte sprænges
i luften, da den havde nået en højde af 69 kilometer over
havoverfladen.

Raketten var en Ariane 5 med en motor at typen Vulcain 2 på første
trin. Den kan løfte en nyttelast på 10 tons. Motoren svigtede
imidlertid på grund af en fejl i dens nyudviklede kølekredsløb.

Raketten medførte en Hot Bird 7 satellit tilhørende Eutelsat samt en
Stentor satellit fra l'Agence spatiale française (Cnes). De er begge
gået tabt og ligger nu sammen med resterne af raketten på bunden af
Atlanterhavet ca. 900 kilometer fra Guyanas kyst.

Arianespace ejes af Cnes med 32 procent af aktierne og EADS med 27
procent af aktierne.

I lørdags opsendte National Space Development Agency of Japan (NASDA)
i Kagoshima distriktet en raket med fire satellitter fra Tanegashima
Space Center. Alle fire satellitter gik rigtigt i kredsløb.

Den anvendte raket var en H-IIA, som er en forbedret udgave af den
tidligere H-II.

De fire nye satellitter er:
- en Advanced Earth Observation Satellite-2 (ADEOS-2) beregnet til
mijø- og klimastudier. Den har en vægt på 3,7 tons og har fået navnet
Midori-2.
- en FedSat satellit bygget i Australien.
- en satellit kaldet Katakun udviklet af Chiba Institute of Technology
og beregnet til observation af hvaler.
- en forsøgssatellit kaldet NASDA's Micro-LabSat.

Bent

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-12-02 23:05

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gået tabt og ligger nu sammen med resterne af raketten på bunden af
> Atlanterhavet ca. 900 kilometer fra Guyanas kyst.

Hvorfor laver man ikke en anordning, der kan skyde lasten ud af raketten
(før den bringes til sprængning), som derefter i faldskærm daler stille
ned på moder jord? Det er lidt af en udskrivning hver gang det går galt.

- Martin

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 16-12-02 12:26

Martin Petersen wrote:
> Hvorfor laver man ikke en anordning, der kan skyde lasten ud af raketten
> (før den bringes til sprængning), som derefter i faldskærm daler stille
> ned på moder jord? Det er lidt af en udskrivning hver gang det går galt.

Det er en god idee. Mon ikke problemet er at satelitten er beregnet
til vacuum, og hvis den skydes ud fra en raket i atmosfæren, med den
hastighed raketten har, så vil lufttrykket simpelthen rive den fra
hinanden.

Hvis man istedet forsøger at springe motor sektionen af, så er det
jo ikke lige sådan at jokke på bremsen for at få den til at stoppe,
så hvordan man kan separare satelit delen fra motor delen uden at
smadre begge??

Så vidt jeg ved havde man også nogle "interessante" eksperimenter
med at finde ud af hvordan folk kunne skydes ud af fly med
katapult sæde, når disse fly bevægede sig med omkring lydhastighed.

Anyways, hørte jeg forøvrigt om et satelit fragt selskab, de havde
sendt en satelit op der kunne koble sig til andre satelitter og
fragte dem op i en højrer bane, og derved forøge deres levetid.
Prisen var hamper, men lille ifht. at sende en ny satelit op.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk