Hvornår tørrer tøj hurtigst
Fra : John N.

Dato : 14-12-02 21:20

Hvornår tører tøj hurtigst. (Efter det er vasket i maskine)
Den første time, efter det er hængt op, eller den sidste time inde det er
tørt.
Er det en jævn process.

Hvis man skal fremskynde tørringen, skal man så sætte sin varmeblæser på (en
times tid) lige efter tøjet er hængt op, eller kan man med fordel vente til
det er halvtørt.

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 14-12-02 22:19

"John N." <linddahl@nospamhotmail.com> wrote in message
> Hvornår tører tøj hurtigst. (Efter det er vasket i maskine)
> Den første time, efter det er hængt op, eller den sidste time inde det er
> tørt.

Hvis man med "hurtigst" mener fordampet masse vand pr. time, så må det helt
klart være mest i starten. Jo vådere tøj er, desto mere må det fordampe pr.
time.

> [...]
(en
> times tid) lige efter tøjet er hængt op, eller kan man med fordel vente

Mit gæt: Sæt varmeblæseren på i starten. Selv efter at du slukker
varmeblæseren, vil der jo være lidt "opsparet varme" i rummet, og virkningen
holder sig derfor noget længere end den periode hvori blæseren er tændt.

Hvis man vil formalisere det lidt med nogle konkrete tal/målinger, så er den
relevante størrelse nok: Øgningen i fordampning pr. øgning i tilført energi.
Så i hvilken del af fordampningsprocessen øges fordampningen mest pr. kWh?
Her er jeg lidt i tvivl. Men jeg vil stadig gætte på at energien batter mest
i starten, hvor der er mest vand. For der er jo et vist overhead ved
overhovedet at opvarme rummet, og det batter vel mindre, desto mindre vand
der er tilbage i tøjet. Tænk på hvis der kun er én dråbe tilbage i tøjet -
det er lidt dyrt at opvarme et helt rum for at fordampe den dråbe.

Mvh. Bjarke

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-12-02 22:31

Bjarke Dahl Ebert wrote:

> Hvis man med "hurtigst" mener fordampet masse vand pr. time, så må det helt
> klart være mest i starten. Jo vådere tøj er, desto mere må det fordampe pr.
> time.

Jeg synes nu ikke det er »helt klart«. Hvis man fx har et cylindrisk
glas vand, så fordamper der lige mange milligram vand pr. sekund fra
glasset uanset om det er helt eller halvt fuldt (vil jeg da tro).

Men med tøj er det muligvis mere indviklet ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 14-12-02 22:49

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Jeg synes nu ikke det er »helt klart«.

Nej, nu er det pludselig heller ikke klart for mig mere...
Men når tøjet er "næsten tørt", så må det vel gælde? Så må der jo være både
tørre og våde områder, sådan at "vandets overflade" (hvis man kan sige det
om vådt tøj) vokser med mængden af vand.

> Hvis man fx har et cylindrisk
> glas vand, så fordamper der lige mange milligram vand pr. sekund fra
> glasset uanset om det er helt eller halvt fuldt (vil jeg da tro).

Der er nok også en (lille?) effekt i at fordampningen afkøler vandet. Jo
mere vand der er, jo mindre vil det blive afkølet, ved samme mængde
fordampning.

Bjarke

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-12-02 22:25

"John N." wrote:

> [...]
> times tid) lige efter tøjet er hængt op, eller kan man med fordel vente til

Svært spørgsmål. Hvis man tror på at varmeblæseren fordamper vand med
en bestemt nytteeffekt, er det lige meget; så vil der altid fordampes
lige mange ekstra milligram vand pr. sekund når man bruger blæseren.

Man kunne jo lave et forsøg hvor man hang noget tørretøj op i en præcis
vægt (eller newtonmeter), og så om vægten aftog lineært eller hvad. Med
og uden tændt varmeblæser.

Hvis tøjet er meget vådt, forlader noget af vandet det jo ved drypning.
Det kan også have betydning hvis tøjet er varmt (i forhold til tørre-
stedet) ved ophængningen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 15-12-02 22:44

John N. skrev:
> Hvornår tører tøj hurtigst. (Efter det er vasket i maskine)
> Den første time, efter det er hængt op, eller den sidste time inde
det er
> tørt.

Hvis man vasker f.eks. et par joggingbukser, og lader det benene
(altså buksernes!) hænge ved knæet. Så lader man det ene bukseben
hænge, så de to halvdele hænger tæt op ad hinanden og det andet
bukseben hænger med nogle centimeters afstand mellem de to halvdele
(vi antager at bukserne ikke rører ved andet vådt eller tørt tøj).

Efter X timer vil det bukseben, hvor begge havlvdele hængte frit være
gennemtørt, men det andet buskeben (som rørte ved sig selv), kun vil
være tørt på ydersiderne, mellem de to bukseben vil der stadig være
fugtigt. En meget stort procentdel (formentlig langt over 90%) af
vandet vil på dette tidspunkt være fordampet, og det er sket på X
timer.

Efter yderligere Y timer, vil de sidste få procent vand være
fordampet.

Med den rette sammensætning af temperatur og tøj (tykkelse, materiale)
vil X og Y være lige store, men uanset hvad, indikerer det for mig, at
der helt klart sker en større fordampning den første time end dem
sidste time - i mange tilfælde MEGET større!

-------
Tomas

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-12-02 17:43

Tomas Christiansen wrote:

> [...] men uanset hvad, indikerer det for mig, at
> der helt klart sker en større fordampning den første time end dem
> sidste time - i mange tilfælde MEGET større!

Måske er det almindeligt at man skal vente på at indersider etc. bliver
tørre. Man burde måske vende og vrangvende sit tøj jævnligt under tør-
ringen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : LR

Dato : 16-12-02 17:49

Ja, tøj tørrer som regel først på ydersiden, og senere på vrangsiden. Fugten
på indersiden er "fanget" og har sværre ved at fordampe. Altså tørrer tøj
hurtigere i starten end i slutningen.

Hvis du derimod har et enkelt stykke stof, så kan det tænkes at være
anderledes. I næsten tørt tøj tror jeg at fugten har en større samlet
overflade end i vådt tøj. Det skyldes, at fugtfilmen er mere glat, når der
er meget fugt, end når der er lidt fugt, hvor filmen vil kringle sig tæt
omkring fiberlandskabet. Spørgsmålet er så, om fugttransporten fra midten af
stoffet og ud til overfladen er tilstrækkelig stor. Det kommer vel an på
stoffets tykkelse og type.

Mvh,

Lasse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-12-02 17:55

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>tørre. Man burde måske vende og vrangvende sit tøj jævnligt under tør-
>ringen.

Da kun hvis man har travlt. Det tørrer jo alligevel.

--
Bertel

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 16-12-02 21:29

"Tomas Christiansen" <toc-nospam-01@blikroer.dk> writes:

> [...]
> fugtigt. En meget stort procentdel (formentlig langt over 90%) af
> vandet vil på dette tidspunkt være fordampet, og det er sket på X

Så vidt jeg kan se er der to konkurrerende effekter: Fordampning of
fortætning. Hvis der fordamper mere vand end der fortættes så ender
bukserne med at være tørre. Hvis man smider sit tøj i en bunke, så kan
det ikke komme af med vanddampen og derfor tørre det langsommere.

Fordampningen er proportional med vandets overfladeareal A og afhænger
af temperaturen, T. Hvis jeg ikke tager meget fejl, så følger den
Arheniusloven. Det betyder at der eksisterer konstanter (konst1 og T1
således at)

J_fordamning = konst1 * A * exp(-T1 / T)

Fortætningen er også proportional med overfladearealet of afhænger
også af temperaturen, men samtidig er den propotional med
koncentrationen, n_damp, af vanddamp i luften. (n_damp afhænger af
geometrien og er nok ikke den samme over hele buksen, men det ser vi
bort fra)

J_fordamning = konst2 * A * exp(- T2 / T) * n_damp

Den samlede tørringsrate J er givet ved

J = J_fordamning - J_fordamning

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/