Hvilket hjul anbefales?
Fra : Henrik Jensen

Dato : 14-12-02 21:06

Jeg er forholdsvis "ny" i lystfiskerfaget, men sporten har nu fanget min
interesse efter nogle spændende fisketure det senseste halve år. Derfor vil
jeg nu skifte mit hjul ud med noget bedre. Mit nuværende hjul blev købt som
noget grej, der skulle bruges til at se, om fiskeriet var noget for mig, så
derfor ikke ofre alt for mange penge. Netto's stang og hjul til 249,- har
faktisk landet nogle pæne ørreder, men nu vil jeg finde et godt hjul.
Det meste af fiskeriet vil foregå fra båd, hvor ca. 50 % af tiden bruges på
trolling, og de resterende 50 % på alm. fiskeri fra kyst og båd. Alt
bådfiskeriet vil foregå tæt på land, og på maks. 30 m. vand.
Jeg synes Shimano-hjulene er lækre, og valget falder sikkert på ét af disse
to: Super X ???GT, eller på Stradic 1000FG (Disse to hjul er begge på tilbud
til 799,- )
Jeg har dog to spørgsmål:

1. 1000, 2500 eller 3000. Siger angiveligt noget om størrelsen på hjulet,
men hvilken størrelse kan anbefales til mit behov?

2. Hvis str. 1000 kan bruges, er Stradic så et godt valg til mine behov. Her
tænker jeg på trolling, jeg synes nemlig at hjulet ser ret lille ud

Og hvis nogle kender til gode site's på nettet hvor grej kan købes, vil jeg
da også gerne vide det.

Mvh. Henrik

Fra : Rene Bendixen

Dato : 15-12-02 10:14

Hej Henrik

Shimano er helt sikkert er godt valg !
Ang. størrelse vil jeg nok anbefale STRADIC 3000.
Da det vil blive fra båd og kystnært fiskeri du vil fiske.
Jeg bruger selv denne model på mine 2 overfladestænger fra min båd og de har
gjort det fint uden bøvl i snart 5 år.
I øvrigt bruger jeg dem også til kystfiskeri.
Til dybere og tungere fiskeri (F.eks. pirke/dybdetrolling) fiskeri vil jeg
nok anbefale dig at anskaffe dig nogle multihjul til dette.

Mvh. Rene

Fra : Martin Nielsen

Dato : 15-12-02 18:20

Jeg kan kun bakke op omkring Shimano som et godt valg. Det bedste køb vil
jeg synes er Super X i str. 3-4. Selve hjulet er stort set det samme, dog er
spole og bøjle+arm lidt større på 4'eren. Det kan nemlig fåes helt ned til
799,-. Udvekslingen er lidt lavere på Super X'en, hvilket jo nok også er et
spørgsmål om temperement. Super X'en skulle efter sigende holde lidt
længere, netop af den grund. Jeg ville ikke vælge mindre end str. 3.

Knæk og Bræk
/Martin

Fra : Bo Hansen

Dato : 15-12-02 22:56

Hej Henrik

Jeg har før set gode tilbud på www.godtgrej.dk så det er måske en side der
er værd at tjekke
Velkommen til den skønne "lystfiskerverden" og knæk og bræk
Bo

Fra : Michael

Dato : 16-12-02 19:52

Tjaa har selv 2500 0g 3000 modellerne de køre kanont og har et godt
lineoplæg specielt med fireline men tvivler nu stærkt på de holder længe til
mit fiskeri et par solide bundhug har givet 3000 en smule hakket gang og det
samme angår 2500 det er ikke noget af betydning men alligevel. fisker meget
og alsidigt men næste gang vælger jeg ABU de er tilsyneladende bygget lidt
anderledes og tungere men de holder tilgengæld. men til Shimanos
tilbudspriser nu er de vel et ok valg (jeg fik lidt rabat på mine) men de
stod til knapt ca 1300 dengang det er et år siden og det synes jeg ikke de
er værd.. bare husk stradic modellen har en noget højere gearing end de
fleste andre hjul og det ka vel være en ulempe hvis man fisker med andre
slags hjul os.. Men kig dig for der findes masser af mærker og priserne
variere meget os for de samme modeller.. =) knæk & bræk når nyanskaffelsen
ska luftes..