Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Grønne hunde-øjne
Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 14-12-02 19:58

Hej alle.

Er der en let måde at fjerne de "grønne øjne" en flash ind i mellem
laver på hunde og katte?

Jeg har et Fuji S304 og troede egentlig at "anti-rødøje" tingen ville
virke på dyr også, men det gjordre den ikke.

Nogen der har en nem måde at gøre det på i Photoshop?

Hilsen Thomas

Fra : Digit

Dato : 14-12-02 20:37

"Thomas Boelskifte" ræsonnerede, og skrev d. 14 dec 2002:

> [...]
> virke på dyr også, men det gjordre den ikke.
>
> Nogen der har en nem måde at gøre det på i Photoshop?

<http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=r%C3%B8de+%
C3%B8jne&meta=group%3Ddk.fritid.foto>

--
/Digit

»Vejret skifter. Skygger falder.
Ny duft i blæsten - forfald.
Kokain, Uzier, , kør forbi og
skyd løs.
Døden er kasserer. Alle betaler«
Sørgesangene

Fra : Digit

Dato : 14-12-02 20:39

"Digit" ræsonnerede, og skrev d. 14 dec 2002:

> http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=r%C3%B8de+%

Her er en der virker

< http://makeashorterlink.com/?N22F235C2>

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-02 20:58

Digit <Digit@Gnaveren.invalid> wrote:

> Her er en der virker
>
> < http://makeashorterlink.com/?N22F235C2>

Det første virkede da også fint. Du er sikker på, at det ikke er dit
program, der er noget galt med?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 14-12-02 23:38

Digit <Digit@Gnaveren.invalid> wrote:

> <http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=r%C3%B8de+%
> C3%B8jne&meta=group%3Ddk.fritid.foto>

Øhmmm, det link fører til en masse "eksperter" hvor den ene er bedre end
den anden til at være i "anderledes" grimt humør

Så er der en masse forklaringer på, hvordan røde øjne opstår og bekæmpes
(dem kender jeg godt, har fotograferet i mange mange år).

Tilbage til mit spørgsmål:

Nogen der har en nem måde at gøre det på i Photoshop?

Og lad mig så denne gang sætte tryk på GRØNNE ØJNE PÅ DYR!

Så vi slipper for links til børn der skændes

Mojn, Thomas

PS: Digit, tak for det ellers!

Fra : Madsen

Dato : 15-12-02 00:07

Thomas Boelskifte skrev:

> Øhmmm, det link fører til en masse "eksperter" hvor den ene er
> bedre end den anden til at være i "anderledes" grimt humør

Hmm, et eller andet siger mig at du ikke har læst ret mange af
de indlæg som der blev linket til, men ok.

> Nogen der har en nem måde at gøre det på i Photoshop?

Nu er definitionen på nem en svær størrelse, men du kan f.eks.
markere de grønne pupiller og trykke Ctrl + U.
Træk så den midterste skyder (farvemætning) mod venstre indtil
farven er rykket ud af pupillerne. Træk derefter den nederste
skyder (lys) mod venstre til pupillerne er blevet mørke.
Slut evt. af med at give dem en gang linsebrydning vha. menuen
Filter > Gengiv > Linsebrydning for at få lidt genskær i dem.

Ovenstående metode kan resultere i følgende:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/red_eye/hund_foer.jpg>
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/red_eye/hund_efter.jpg>

Om det så er godt nok vil jeg lade dig bedømme.
Der er selvfølgelig mere eller mindre komplicerede måder at løse
opgaven på i et så stort program som Photoshop.

> Og lad mig så denne gang sætte tryk på GRØNNE ØJNE PÅ DYR!

Om det er røde øjne på mennesker eller grønne øjne på dyr gør
næppe den helt store forskel.

Madsen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-02 00:18

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Der er selvfølgelig mere eller mindre komplicerede måder at løse
> opgaven på i et så stort program som Photoshop.

Det er da blevet flot. men hvorfor flytter refleksen i øjnene sig? Du
har ikke gjort andet end beskrevet?

> Om det er røde øjne på mennesker eller grønne øjne på dyr gør
> næppe den helt store forskel.

Bortset fra, at nogle programmer har indbygget en funktion til at fjerne
røde øjne. Den kan nok ikke fjerne grønne øjne. Hvorfor har dyr egentlig
grønne øjne? De har vel også rødt blod, så er deres øjenbaggrund ikke
rød ligesom menneskers?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Digit

Dato : 15-12-02 15:59

"Madsen" ræsonnerede, og skrev d. 15 dec 2002:

klip

> Filter > Gengiv > Linsebrydning for at få lidt genskær i dem.

Linsebrydning? Hva dælen hedder dette filter på engelsk?

Fra : Darksaint

Dato : 15-12-02 18:16

On Sun, 15 Dec 2002 14:59:03 +0000 (UTC), Digit

>Linsebrydning? Hva dælen hedder dette filter på engelsk?

Filter > Render > Lens Flare

Hilsen
Thomas

Fra : Per, Odense

Dato : 15-12-02 21:34

I news:Xns92E51200EBAcopy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk , skrev Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> , bl.a. :
> [...]
> Slut evt. af med at give dem en gang linsebrydning vha. menuen
> Filter > Gengiv > Linsebrydning for at få lidt genskær i dem.

Hej Madsen
Tak for den vejledning. Det er jo bare mange gange bedre end den
klippe-klistre/tegne- malemetode jeg har fusket med indtil nu.

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 17-12-02 23:37

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Hmm, et eller andet siger mig at du ikke har læst ret mange af
> de indlæg som der blev linket til, men ok.

Mmm nej, jeg læste de 10 der kom først i den Google-søgnning, mere mener
jeg ikke man er forpligtet til, hvis det bare er negativitet man ser.
Jeg har måske også set forkert

> [...]
> Slut evt. af med at give dem en gang linsebrydning vha. menuen
> Filter > Gengiv > Linsebrydning for at få lidt genskær i dem.

Det er jo fuldstendigt genialt, tak! Lige hvad jeg ledte efter!

> [...]
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/red_eye/hund_efter.jpg>
>
> Om det så er godt nok vil jeg lade dig bedømme.

DET er det, KANON - tak!
Og undskyld til alle hvis jeg var for nedslået over de første hits på
det link.

Mojn, Thomas

Fra : Madsen

Dato : 15-12-02 00:51

Henrik Münster skrev:

> Det er da blevet flot. men hvorfor flytter refleksen i øjnene sig?
> Du har ikke gjort andet end beskrevet?

Jeg har blot givet linsebrydning to gange efter hinanden. Èn gang
på det ene øje og én gang på det andet.

> Bortset fra, at nogle programmer har indbygget en funktion til at
> fjerne røde øjne. Den kan nok ikke fjerne grønne øjne.

Et program som Paint Shop Pro har en funktion som mere eller mindre
automatisk kan fjerne røde øjne, eller rettere så har den vist en
funktion som er beregnet til at fjerne røde øjne med, men her vil du
også kunne fjerne grønne øjne. Det tyder det da på i hvert tilfælde.

<http://www.jasc.com/tutorials/nat_g/>
| From the Method drop-down list, you choose Auto Animal Eye.

Den metode jeg har beskrevet er også ligeglad med om pupillen er
rød eller grøn. Den trækker jo blot al farveinformationen ud af
pupillen.

> Hvorfor har dyr egentlig grønne øjne? De har vel også rødt blod,
> så er deres øjenbaggrund ikke rød ligesom menneskers?

Så vidt jeg kan forstå på ovenstående link, så er det sådan set ikke
farven på blodet som bestemmer det, men derimod noget inde i øjet
som hedder retina på engelsk. Hvad det hedder på dansk ved jeg ikke,
men kig evt. her: <http://thalamus.wustl.edu/course/eyeret.html>

Madsen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-02 02:09

> [...]

> Den metode jeg har beskrevet er også ligeglad med om pupillen er
> rød eller grøn. Den trækker jo blot al farveinformationen ud af

Det er godt nok smart. Ikke nok med, at den fjerner det grønne, man kan
også vælge mellem flere faconer på pupillen.

> [...]
> farven på blodet som bestemmer det, men derimod noget inde i øjet
> som hedder retina på engelsk. Hvad det hedder på dansk ved jeg ikke,

He-he, jeg må nok bryde sammen og tilstå, at jeg er læge. Retina hedder
nethinden på dansk. Det er på den, tappene og stavene, som opfatter
lyset, sidder. Jeg ved bare, at når man kigger ind i et menneskeøje, er
det rødt. Jeg gik ud fra, at det skyldtes blodet. Muskler og organer er
jo også mere eller mindre røde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Madsen

Dato : 15-12-02 00:58

Madsen skrev:

> [...]

Kom forresten lige i tanke om dette fejlskud, som egentlig har
resulteret i et pudsigt billede:

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/foto/cateye.jpg> (130 KB)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 15-12-02 02:31

Henrik Münster skrev:

> Det er godt nok smart. Ikke nok med, at den fjerner det grønne,
> man kan også vælge mellem flere faconer på pupillen.

En markering i Photoshop kan også vrides og drejes i forskellige
faconer så den passer til pupillen, men det er da smart med den
funktion i Paint Shop Pro, ser det ud til.

> He-he, jeg må nok bryde sammen og tilstå, at jeg er læge. Retina
> hedder nethinden på dansk. Det er på den, tappene og stavene, som
> opfatter lyset, sidder.

Aha. Tak for info.

> Jeg ved bare, at når man kigger ind i et menneskeøje, er det rødt.
> Jeg gik ud fra, at det skyldtes blodet. Muskler og organer er jo
> også mere eller mindre røde.

Det er rigtigt. Hvorfor dyrs øjne ikke lyser rødt ved jeg ikke. Min
teori er at nethinden på dyr er anderledes end menneskers så du får
et andet lys kastet tilbage, men jeg er muligvis helt ude i hampen.
Hvorfor hulen stoppede 'En naturlig forklaring' med Poul Thomsen!? :)

Madsen.

Fra : Tom Wagner

Dato : 15-12-02 16:43

On Sun, 15 Dec 2002 02:30:52 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Det er rigtigt. Hvorfor dyrs øjne ikke lyser rødt ved jeg ikke. Min
>teori er at nethinden på dyr er anderledes end menneskers så du får
>et andet lys kastet tilbage, men jeg er muligvis helt ude i hampen.

En "husmandsforklaring" i al hast.
Hunde - og mange andre dyr - har et særligt cellelag, der reflekterer
det lys, øjet modtager, så stavene og tappene bedre kan opfatte svagt
lys, de rammes så at sige to gange af det samme lys. Når vi belyser
disse dyrs øjne, ser vi altså ikke nethindens blodkar, men det
reflekterede lys fra det omtalte lag.

Hilsen Tom

Fra : Madsen

Dato : 15-12-02 19:28

Tom Wagner skrev:

> [...]
> lys. Når vi belyser disse dyrs øjne, ser vi altså ikke nethindens
> blodkar, men det reflekterede lys fra det omtalte lag.

Aha. Tak for forklaringen.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 18-12-02 00:57

Thomas Boelskifte skrev:

> ...jeg læste de 10 der kom først i den Google-søgnning, mere
> mener jeg ikke man er forpligtet til, hvis det bare er negativitet
> man ser.

Nej, hvis de første 10 var ene negative svar så forstår jeg dig
godt. Det gider de færreste at glo på.

> Det er jo fuldstendigt genialt, tak! Lige hvad jeg ledte efter!

Fint nok og velbekom.

Madsen.