Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede: Frokost på jernbjælke
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-12-02 17:37

Der findes et meget berømt billede af nogle bygningsarbejdere der spiser
frokost på en jernbjælke. Jernbjælken er en del af et skyskraberbyggeri.
(http://www.posterworx.co.nz/images/photographic/Pp0020LunchOnSkyscraper.jpg
)

Er der nogen der ved om dette er ægte eller det rene fup?

Jesper

Fra : U. Pedersen

Dato : 14-12-02 18:01

Jesper Nielsen skrev:

> [...]
>)
>
>Er der nogen der ved om dette er ægte eller det rene fup?

Hej Jesper

uanset, så får jeg ondt i maven af at se på det billede

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 14-12-02 18:55

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in message
> Der findes et meget berømt billede af nogle bygningsarbejdere der spiser
> frokost på en jernbjælke. Jernbjælken er en del af et skyskraberbyggeri.

> [...]

Her er lige en udgave i lidt bedre kvalitet.

http://makeashorterlink.com/?D29A125C2

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-12-02 19:48

In article <3dfb5e68$0$199$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Jesper Nielsen wrote:
> [...]
> )
>
> Er der nogen der ved om dette er ægte eller det rene fup?

Hvorfor skulle det ikke være OK ? Hvordan tror du man
lavede skyskrabere for 80-100 år siden ? Det gjorde man ved
sende folk derop der sørgede for at jerndragerne ankom
de rigtige steder, og blev boltet rigtigt fast.

Arbejdstilsynet og dagens tøsedrenge er grunden til at
du er i tvivl.

Chrysler bygningen var verdens højest fra 1928-31,
først da overtog empire state.

Fra : U. Pedersen

Dato : 14-12-02 20:09

Povl H. Pedersen skrev:

>Arbejdstilsynet og dagens tøsedrenge er grunden til at
>du er i tvivl.

Hej Povl

Det kan jo godt være fup, på den måde at der er en perspektiv
forskydning. ?

Fra : Digit

Dato : 14-12-02 20:47

"Jesper Nielsen" ræsonnerede, og skrev d. 14 dec 2002:

> [...]
> r.jpg )
>
> Er der nogen der ved om dette er ægte eller det rene fup?

Der er lidt svært at se rigtigt efter da de to kopier er for små, men hvis
du vender den om: Det vil ikke være svært at lave i eks. photoshop hvis man
tager sig tid.

Men som en anden nævner er der noget uldent med perspektivet. Og med den
anskuelese at billedet er fra 1920-30'erne kan der måske drages tvivl om
hvorvidt det er muligt at lave en så god kopi af et fotografi fra denne
tid.

--
/Digit

»Vejret skifter. Skygger falder.
Ny duft i blæsten - forfald.
Kokain, Uzier, , kør forbi og
skyd løs.
Døden er kasserer. Alle betaler«
Sørgesangene

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-02 21:11

Digit <Digit@Gnaveren.invalid> wrote:

> [...]
> anskuelese at billedet er fra 1920-30'erne kan der måske drages tvivl om
> hvorvidt det er muligt at lave en så god kopi af et fotografi fra denne

Ifølge URL'en, der blev givet i et svar, er billedet fra 1932. Det tør
jeg ikke sige, men i hvert fald har det eksisteret lige så længe, jeg
kan huske, og dermed fra længe før computere og Photoshop.
Jeg tvivler på, at det er manipuleret. Det kunne man jo ikke så
godt dengang. Jeg kan heller ikke se, hvad der skulle være galt med
perspektivet. Noget andet er, at de sandsynligvis ikke hænger ud i fri
luft, men over etagedækket nedenunder. Billedet er bare taget væk fra
bygningen, de er ved at lave, så man ikke ser etagedækket.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Alex W

Dato : 14-12-02 21:47

[...]

Hej NG

Jeg har en kopi af billedet hængende i 120 x80 cm.
Når man kigger efter så kan det godt værre to billeder der er samkopieret.

Det ser ud som om at flere af skoene bukker hvor de rører gulvet... hvis
jernbjælken skulle være taget i et studie. Det er noget at næsten alle, der
har været hos os, har drøftet.

Jeg har det på samme måde .. et sug.
Flot er det.

/Alex W

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-02 22:40

Alex W <skriverstuen@adr.dk> wrote:

> [...]
> anskuelese at billedet er fra 1920-30'erne kan der måske drages tvivl om
> hvorvidt det er muligt at lave en så god kopi af et fotografi fra denne

Hvad er det, de er uldent ved perspektivet. Jeg har meget svært ved at
se, hvorfor det ikke skulle være ægte. Det har eksisteret, så længe jeg
kan huske, og det vil sige godt tilbage i halvfjerdserne. Vi kan altså
godt glemme alt om computermanipulation. Kan det være et trickbillede
lavet på gammeldags maner? I så fald er det usædvanligt flot.

> [...]
> jernbjælken skulle være taget i et studie. Det er noget at næsten alle, der

Det lader til, at samme Internetbutik har to andre billeder med samme
tema, som også skulle være fra 1932:
<http://www.1stoppostershop.com/products/McGaw/people_children/mg_Rockef
ellerCenter1932.asp> og
<http://www.1stoppostershop.com/products/McGaw/sports/mg_TeeTime.asp>

Jeg tror, billedet er ægte. Men jeg vil godt tro, det er arrangeret.
Arbejdsmiljøregler eller ej, så skal man nok være lidt speciel for at
sætte sig til at spise på en jernbjælke højt over jorden. Billedet med
golfspilleren er jo tydeligvis arrangeret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : U. Pedersen

Dato : 14-12-02 23:42

Henrik Münster skrev:

> [...]
>luft, men over etagedækket nedenunder. Billedet er bare taget væk fra
>bygningen, de er ved at lave, så man ikke ser etagedækket.

Hej Henrik

Netop, så er det også en perspektiv forskydning, da du skal tro at de
hænger i fri luft

Vi er jo enige

Fra : LH

Dato : 15-12-02 00:12

Hej

Min nysgerrighed løb af med mig og jeg snusede lidt rundt på nettet.
Her er et par udtalelser der kunne indikere at billedet er ægte nok:

"The famous lunch on a skyscraper has now been made into a bronze
statue, to be placed at the WTC site. This picture is very dear to me
and my siblings, because the 3rd man on the right was my father. He
was no actor, he was a person from Newfoundland, Canada, as were most
of the men on the skyscraper in the 4 pictures that were taken that
day. It is so famous, it was seen in a restaurent in Singapore, as in
Newfoundland, Canada. I have the 2 of 4 prints."

-- Mrs. J. McSorley (EMcso65872@AOL.COM), September 05, 2002.

"I had a friend here at work meet one of those men not so long ago!!
He was looking at the picture and an old man tapped him on the back
and named some of the men in the photo. A few of them are Irish as he
is himself! He is still living and lives in Donegal, Ireland. "

-- Leo Thompson (leothompson@donegal.net), September 12, 2002.

.......om jeg så selv er overbevist vil jeg undlade at kommentere, men
et godt billede, det er det ihvertfald!

--
LH

¨

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 15-12-02 02:26

"LH" <8wonder@beer.com> wrote in message
-snip-

>(http://www.posterworx.co.nz/images/photographic/Pp0020LunchOnSkyscraper.jp

Hej Jesper.

Så vidt jeg kan se ser det ret ægte ud, prøv at søge på Lewis W. Hine, han
virker som en mulig kandidat til posten som fotograf af det billede.
Her er et af søgeresultaterne:

http://www.nypl.org/research/chss/spe/art/photo/hinex/empire/empire.html

Billedet bliver de fleste steder kaldt 'Lunch On Top Of A Skyscraper' eller
'Lunch Atop a Skyscraper', hvilket du nok er stødt på.

MvH Aragorn_dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-02 02:59

Aragorn Elessar <aragorn@welles.dk> wrote:

> Så vidt jeg kan se ser det ret ægte ud, prøv at søge på Lewis W. Hine, han
> virker som en mulig kandidat til posten som fotograf af det billede.
> [...]

Det er ellers nogle gode billeder, der viser, hvordan det foregik. I
hvert fald viser de, at det oprindelige billede med frokosten på
skyskraberen ikke er urealistisk. Man kravlede rent faktisk rundt på
jernbjælkerne uden sikkerhedsline eller faldskærm. Der må altså være
røget nogle arbejdere på den konto. Også sjovt at se, hvordan man
byggede skyskrabere. Hvad gør man, hvis møtrikkerne løsner sig? Og
ruster jernet ikke?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Casper Mønster

Dato : 15-12-02 04:16

> Hvad gør man, hvis møtrikkerne løsner sig?

Det er blodet sammen med nogen bolte der er banket flade på den anden siden
mens de sider i jernet.

> Og ruster jernet ikke?

Nej, for det første er det behanlet med en syre, og når der kommer beton på,
sprøter man en brandsikker isolering på, der også er lufttæt, og som vi alle
ved er det luften der får jernet til at ruste og ikke vandet.

Det var måske lidt OT, men.

/Casper

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-02 10:07

Casper Mønster <news@monster.dyndns.dk> wrote:

> Nej, for det første er det behanlet med en syre, og når der kommer beton på,
> sprøter man en brandsikker isolering på, der også er lufttæt, og som vi alle
> ved er det luften der får jernet til at ruste og ikke vandet.

Hej Mønster

Det er sikkert lavet ordentligt. Man synes bare, at efter 70 år kan der
være opstået revner og defekter i de lufttætte barrierer, men det har
man vel tænkt på. Jern ruster jo heller ikke så meget, hvis det ikke
ligefrem er badet i fugt eller vand. Der er vist noget med, at
overfladerust beskytter mod videre rust i dybden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : U. Pedersen

Dato : 15-12-02 12:03

Henrik Münster skrev:

> [...]
>ligefrem er badet i fugt eller vand. Der er vist noget med, at
>overfladerust beskytter mod videre rust i dybden.

Havde du nu læst videre, så var du jo blevet smed, så vidste du også
alt om jern

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-12-02 11:23

On Sun, 15 Dec 2002 02:58:38 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik
Münster) wrote:
klip
> [...]
>røget nogle arbejdere på den konto. Også sjovt at se, hvordan man
>byggede skyskrabere. Hvad gør man, hvis møtrikkerne løsner sig? Og

Jeg har læst et sted, at man for en stor del brugte indianere,
fordi de var fuldstændig upåvirket af højden.

(Tør man sammenligne med at englænderne brugte gurkha (?)
krigere, som var uden frygt, de sneg sig for sjov ind bag
fjendens linier, og bandt snørebåndene sammen på en skildvagt)
mvh Ebbe

Fra : Alex W

Dato : 15-12-02 08:19

Billedet bliver de fleste steder kaldt 'Lunch On Top Of A Skyscraper' eller
'Lunch Atop a Skyscraper', hvilket du nok er stødt ....

Blev lige nysgerrig

På mit står der: Lunchtime Atop a Scyscraper 1932.
Reproen er købt i Ikea hvor de havde en serie eller rettere vaiationer over
temaet.

/Alex W

Fra : Madsen

Dato : 15-12-02 02:51

Aragorn Elessar skrev:

> Så vidt jeg kan se ser det ret ægte ud, prøv at søge på Lewis W.
> Hine, han virker som en mulig kandidat til posten som fotograf af
> det billede.

Jeg har altid gået og troet at Ruth Orkin havde taget det billede,
men har åbenbart troet forkert i mange år så. Vil næsten vædde med at
en gammel skolekammerat havde det hængende på væggen med Ruth Orkin-
signaturen oppe i venstre hjørne.

Madsen.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 15-12-02 15:54

> [...]
> men har åbenbart troet forkert i mange år så. Vil næsten vædde med at
> en gammel skolekammerat havde det hængende på væggen med Ruth Orkin-

Hej Madsen.

Så vidt jeg kan se ud fra en grundig søgning på Google, er Ruth Orkin mest
berømt for sit billede af en amerikansk pige i Italien
<ttp://www.artexpression.com/byimage/GDFLP181H.htm> - samt af en
storgrinende Albert Einstein, og mange andre billeder - jeg har bare endnu
ikke stødt på nogen skyskraberbilleder/motiver af hende. Hermed ikke være
sagt at de ikke findes, jeg synes bare ikke at skyskraberbillederne virker
som om det er hendes stil.
Hun var i øvrigt en fantastisk fotograf synes jeg.

I øvrigt har jeg søgt som en vanvittig for at finde ud af hvem pokker der
har taget det skyskraberbillede, men det jeg hele tiden render ind i, er at
fotografen er ukendt. Jeg søger nu videre. Jeg *vil* vide det!

MvH Aragorn_dk

Fra : Madsen

Dato : 15-12-02 19:28

Aragorn Elessar skrev:

> Så vidt jeg kan se ud fra en grundig søgning på Google, er Ruth
> Orkin mest berømt for sit billede af en amerikansk pige i Italien
> <http://www.artexpression.com/byimage/GDFLP181H.htm>

Det kender jeg godt. (Gav det til min søster i fødselsdagsgave et
år. :)

> Hun var i øvrigt en fantastisk fotograf synes jeg.

Det synes jeg også.

> [...]
> pokker der har taget det skyskraberbillede, men det jeg hele tiden
> render ind i, er at fotografen er ukendt. Jeg søger nu videre. Jeg

Jeg søgte også lidt i går, men det tyder på at jeg husker forkert
med det billede af mændene på jernbjælken, for der er tilsyneladende
ingen sammenhæng med Ruth Orkin. Min hukommelse må have spillet mig
et puds.

Madsen.

Fra : Gizwiz

Dato : 22-12-02 10:52

Det er ægte.

Michael Holm
Visual Effects Supervisor hos Nordisk Film i 6 år.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-12-02 10:14

"Gizwiz" <junk@gizwiz.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ægte.

Den er go' nok, den gang var fototricks ikke så udbredt. Man havde nok at
gøre med at få billedet i kassen :). I øvrigt brugt man ofte INDIANERE til
at arbejde i "højden", da de ikke i nær samme grad har højde-skræk.