Øksefisk, er det mon noget?
Fra : Annie og Torben

Dato : 14-12-02 14:20

Hej
Jeg har et 250L akvarium med 2 blå-øjet cichlider, 2 nøglehuls cichlider og
7 sugemaller. I akvariet er der mange planter og rødder. Men jeg kunne godt
tænke mig noget nyt. Derfor har jeg overvejet Øksefisken da den også kommer
fra sydamerika. De er dog dyre at anskaffe 30kr. pr. stk. "en syner jo ikke
af meget" : ).

Er der nogen der har erfaring med dem, er der holbarhed i dem?
Eller andre forslag til små fisk fra sydamerika!.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 14-12-02 14:47

Øksefisk er en udpræget stimefisk der lever i overfladen. Skal du have glæde
af dem, skal du have mindst 5 og helst 10. De springer let ud af akvariet,
så det skal være dækket godt til. Derudover er det en fredelig fisk der er
let at holde. Om de går godt med dine ciklider skal jeg dog lade være usagt.

--
Med Venlig Hilsen

Torben Mathiassen
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Miv

Dato : 15-12-02 22:49

Hej

Jeg ville nok foretrække f.eks en Flagtetra (osse fra Sydamerika), 10 stk a'
dem er virkelig flot i et sydamerikansk
akvarie og så er de MEGET mere hårdføre end Øksefiskene! En anden go' ting
ved dem er at de er rigtig gode til at stime
dvs. opføre sig som en helhed i akvariet, ikke som f.eks neonfisk, der tit
købes som stimefisk, men faktisk er ret dårlige til at stime.
Du skal lige være klar over at de bli'r lidt større end "alm." tetra. vist
op til (efter en del år) 8-10 cm.
En anden ting er at jeg tror at de Øksefisk hurtigt vil, hvis dine blåøjer
er store, komme til kort.
En sidste ting er at Flagtetraen kan købes for mellem 12-20 kr. pr. stk i
velassorterede akv. forretninger.

http://www.aquafisken.dk/html/Flagtetra.htm

M.v.h
Michael

miv@tdcadsl.dk
www.cichlids.subnet.dk

Fra : Jimmi

Dato : 28-12-02 11:14

Hej ..

jeg havde på et tidspunkt 8 Øksefisk i et 325L, meget smukke fisk.. Men ja,
de har en evne til at springe ud(stikke af) når man er uopmærksom. Behøver
jeg sige at efter 2 år er der ingen tilbage.. Ja, der skal dækkes godt af.
Men hvis I gerne vil have nogle, så sørg for at I kikker jer godt for og
køber nogen der fra start er ca. 3-4-5 cm store. Det får i meget mere ud af.

God fornøjelse...

Venlig hilsen

Jimmi