Flokadfærd
Fra : Helle Andersen

Dato : 14-12-02 12:37

Ja, jeg måtte altså lige ud med, hvor stolt jeg bare er af
mine kattes flokadfærd

De har lige mødt deres første hund og deres reaktioner
var intet mindre end perfekte !

Hunden var en unghund, der elsker katte, så dens adfærd
var ekstremt eksalteret - den var nærmest umulig at holde
i ro pga. glæde og den hylede og peb af utålmodighed og
ville helt vildt gerne i kontakt med de søøøøde misser

Kattene betragtede hende nysgerrigt, men da Kesto
pustede sig op, holdt de sig på afstand. Kesto er
flokanføreren og det er hans job, at beskytte de andre og
deres job at lytte til deres flokanfører - og det fungerede
upåklageligt. Hunden var også helt klar over, at det var
Kesto, der var anfører for flokken.

Han var ca. 3 gange almindelig størrelse, men nærmede
sig forsigtigt den begejstret hylende, vimsende hund og at
inspicere om det var noget, som skulle jages ud af hans
hjem for at beskytte flokken eller om den var harmløs om
end mærkelig.

Efter at have snuset til hunden og undersøgt den nøje,
med de andre katte siddende i baggrunden, besluttede
han, at den bare var underlig og lagde børsterne igen og
opførte sig fuldstændig nonchelant og afslappet overfor
den.

Det var tegn til de andre katte på, at de godt måtte nærme
sig og de kunne se på Kesto, at de ikke behøvede at føle
sig truede.

Der var på intet tidspunkt en eneste af kattene, der så
meget som løftede en pote mod hunden. Kesto var på
vagt, som en anfører/beskytter skal være, men alligevel
venlig, nysgerrig og selvsikker.

Så i det hele taget var det meget udramatisk og en dejlig
bekræftelse på, at alle instinkterne og flokadfæren er som
det skal være hos min små mislinger

Ejeren af hunden var behørigt imponeret over at det gik så
nemt og roligt - og hendes mening tæller skam også en
del, for det var nemlig min dyrlæge, Raiku Sarvå

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Camilla Baird

Dato : 14-12-02 13:18

On 14/12/2002 12:36, in article atf54a$rtu$1@sunsite.dk, "Helle Andersen"
<katte@mail.dk> wrote:

> [...]
> nemt og roligt - og hendes mening tæller skam også en
> del, for det var nemlig min dyrlæge, Raiku Sarvå

God historie
Vi har jo ikke en egt samlet flok her i huset, da vi har sammensat to flokke
og flyttet nogle nye unge ind, som på en måde har dannet deres egen flok...
I mellemtiden er nogle af den ene gamle flok flyttet ud, så der kun er
matriarken fra den flok tilbage... Hun er lidt ensom nu
Så da vi havde hund på besøg, var det kun den ene af de unge, der tog
kontakt med den - til gengæld blev de ganske hurtigt gode venner I den
periode havde vi forøvrigt endnu en seperat flok - mor med killinger...
Deres møde med hunden var bestemt en fiasko - de blev rædselsslagne og gemte
sig, indtil hunden var gået. Om det var flokadfærd eller ej er svært at
sige...
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Steffler

Dato : 14-12-02 19:01

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in message
> Ja, jeg måtte altså lige ud med, hvor stolt jeg bare er af
> mine kattes flokadfærd

Ja det forstår man jo ikke

> De har lige mødt deres første hund og deres reaktioner
> var intet mindre end perfekte !

<Snip resten>

Virkelig god beskrivelse af mødet... Tak for det

/S

Fra : Maj-Britt

Dato : 14-12-02 23:28

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mine kattes flokadfærd
>
> De har lige mødt deres første hund og deres reaktioner

Flot Helle! Nu kan jeg så som modpol berette om mine "modige" mislinger,
som idag blev "præsenteret" for en kæmpe leopard ( altså i plyds ), som jeg
syntes kunne være en sjov gimmick, at have liggende på gulvet i spisestuen.
Men øh plyds eller ej - kattene synz den er meget farlig og har endnu ikke -
efter flere timers forløb - turdet nærme sig for at snuse og sniger sig
stadig forbi "uhyret" ca. 2 cm. høje -pinligt pinligt ;-o

Julehilsen til alle
Maj-Britt

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 16-12-02 10:32

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> writes:

> Ja, jeg måtte altså lige ud med, hvor stolt jeg bare er af
> mine kattes flokadfærd

kattemor...*SS*

> [...]
> deres job at lytte til deres flokanfører - og det fungerede
> upåklageligt. Hunden var også helt klar over, at det var

Hmm troede stadig at Eika havde magten i huset, men det er altså ikke
tilfældet mere så..

> Der var på intet tidspunkt en eneste af kattene, der så
> meget som løftede en pote mod hunden. Kesto var på
> vagt, som en anfører/beskytter skal være, men alligevel
> venlig, nysgerrig og selvsikker.

Tyder, synes jeg, på en kat som er i balance med sig selv.
Meeen havde jo heller ikke ventet meget andet når han bor hos dig ;-D

> Ejeren af hunden var behørigt imponeret over at det gik så
> nemt og roligt - og hendes mening tæller skam også en
> del, for det var nemlig min dyrlæge, Raiku Sarvå

Gør det jo ikke mindre godt...*GG*
--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa