Mangler info om kring linser og optik
Fra : Jørgen Mikkelsen

Dato : 14-12-02 05:12

Hej All

Jeg søger info omkring linse, optik som jeg skal bruge til at fokuser
en lys stråle ud på omkring 200m afstand, så vilde også værre rart at
kunne indstille størlsen på lys strålen diameter.

Ps. jeg skal bruge det til at lille projet til et trådløst netværk,
for merer info kik på følgene link http://ronja.jikos.cz/

Hilsen
Jørgen M.

Hilsen
Jørgen M.

Ps. for email til mig så fjern 123 i mail adrassen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-12-02 13:23

Jørgen Mikkelsen <jorgenm123@post1.tele.dk> skrev i en
> [...]
> kunne indstille størlsen på lys strålen diameter.
>
> Ps. jeg skal bruge det til at lille projet til et trådløst netværk,

Uden at vide det præcist, så tror jeg du skal til at udfylde lottokuponer
for at få penge til projektet. Men hvis det er en stor lysstråle, kunne man
måske lave et eller andet med at lave overtryk i en 'rund termorude'.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen Mikkelsen

Dato : 14-12-02 21:17

On Sat, 14 Dec 2002 13:22:32 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>for at få penge til projektet. Men hvis det er en stor lysstråle, kunne man
>måske lave et eller andet med at lave overtryk i en 'rund termorude'.

Jeg håber ikke jeg får brug for lottokuponer fordi at jeg har
undersøgt priserne på det elektronik som skal bruges på et set med en
modtager og en sender vil ca. løbe op i 300.- så skal der lidt kasser,
ledning, optik linser og nogle rør og monter det hele i

se også svar på den anden tråd ud fra dette emne.

Fra : Jonas Jalling

Dato : 14-12-02 15:46

"Jørgen Mikkelsen" wrote:
> [...]
> en lys stråle ud på omkring 200m afstand, så vilde også værre rart at
> kunne indstille størlsen på lys strålen diameter.
Hvorfor ikke benytte laser i stedet?

Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Fra : Jørgen Mikkelsen

Dato : 14-12-02 20:43

On Sat, 14 Dec 2002 15:46:21 +0100, "Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk>
wrote:

>Hvorfor ikke benytte laser i stedet?

Nej det vil jeg ikke lige fordi at de som har lavet hjemmeside omkring
denne trådløs forbindelse ikke bruger laser, også er det også lovligt
at bruge en sådan en trådløs netværk når det er med synlig lys, men
denne trådløs netværk som de har lavet har ikke denne muglighed for
denne form for justering af størlse af lysstrålen og jeg ville da mene
at det vil værer med til at forbeder modtagelsen i dårlig vejret når
det er merer fokuseret på medtageren.

Men det er måske ikke mugligt at lave med nogle få linser af
forskelige typer så som det eks. jeg har fundet på følgene link

http://www.bornholm-gym.dk/elev/99/y/fysik/fysik/gr3/Optik.htm

midt på siden under "Linser og linseformer".

Jeg har ikke kunne finder ander hjemmesider som har nogle gode
beskrivelser af forskellige linser og sammensætning af disse.

Alle forslag er velkomen.

Fra : Anton Norup Sørensen

Dato : 15-12-02 18:04

On Sat, 14 Dec 2002 20:42:48 +0100, Jørgen Mikkelsen
<jorgenm123@post1.tele.dk> wrote:

Jeg har ikke sat mig grundigt ind i dit projekt, men en mulig
fremgangsmåde kunne være at få fat i en gammel prismekikkert - Adskil
den på midten og brug den ene side som sender og den anden som
modtager. Det enkleste er nok at smide okularerne væk og anbringe
sender/modtager inde i kikkertrøret, lidt foran okularernes tidligere
placering. Hvis du prøver med en lille glødepære, kan du let finde den
optimale placering,

MVH
Anton
a_norup at post dot tele dot dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-12-02 21:14

Anton Norup Sørensen <see@my.sig> skrev i en
> [...]
> sender/modtager inde i kikkertrøret, lidt foran okularernes tidligere
> placering. Hvis du prøver med en lille glødepære, kan du let finde den

Og hvordan skulle det give focus på 200 m ?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anton Norup Soerense~

Dato : 16-12-02 14:27

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:
> Og hvordan skulle det give focus på 200 m ?

Det kan indstilles stort set som man har lyst til ved at variere afstanden
mellem kikkertens objektiv og den lille lyskilde.
Placeres lyskilden i fokus for uendelig afstand, producerer kikkerten
ideelt set et parallelt strålebundt, og flyttes lyskilden en brøkdel af en
millimeter bagud, er fokus nogle hundrede meter.
I praksis vil den præcise værdi af fokus være uden betydning, blot den er
"lang" så hovedparten af lyset rammer målet.

MVH
Anton

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-12-02 19:20

Anton Norup Soerensen <norup@rap.astro.ku.dk> skrev i en
> [...]

I praksis vil den præcise værdi af fokus være uden betydning, blot den er
"lang" så hovedparten af lyset rammer målet.

Jeg mener spørgsmålet gik på at fokusere, hvad jeg næppe tror du kommer det
mindste i nærheden af. Men måske det er godt nok til det lidt
sværtforståelige formål.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen Mikkelsen

Dato : 16-12-02 18:15

On Sun, 15 Dec 2002 18:04:06 +0100, Anton Norup Sørensen <see@my.sig>
wrote:

> [...]
>sender/modtager inde i kikkertrøret, lidt foran okularernes tidligere
>placering. Hvis du prøver med en lille glødepære, kan du let finde den

Ja det er en muglighed at bruge en kikkert men jeg her tænkt på at
købe nogle lupe sådan nogen som svagtsene kan bruge til at læse med,
fordi at de på hjemmeside om projektet tilråder de at man bruger en
linse på 90mm i diameter for en afstand op til 1Km. imellem sender og
medtager men så som jeg kan se så bliver lys stålen stører i diameter
ude på storer afstande så der vil gå en del lys til spille men hvis
men nu kunne juster størlsen på lys strålen så vil det værer mugligt
at ramme med en stører del at lyset og der med en støre sikkerhed for
ikke at tabe noget data i dårlig vejet.

Ps. kender i nogen ander nyhedsgrupper hvor der er muglighed for noget
info om subjet.

Fra : Anton Norup Soerense~

Dato : 17-12-02 08:56

> [...]

> men nu kunne juster størlsen på lys strålen så vil det værer mugligt
> at ramme med en stører del at lyset og der med en støre sikkerhed for

Jeg tror desværre du vil finde, at en lup har så dårlig optisk kvalitet, at
dens større diameter ikke kan udnyttes.
Det er i princippet sådan at større diameter optik kan danne skarpere billeder,
men på grund af lufturo resulterer diametre større end ca. 10cm almindeligvis
ikke i skarpere billeder - det er muligvis derfor, du har fået anbefalet 90mm.

MVH
Anton