rustfri bøjle i alu-mastefod til blokke
Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 05-03-01 20:04

Jeg er ved at forberede tilbageførsel af fald. I den sammenhæng skal jeg
have lavet noget til blokkene ved mastefoden. Mange foreslår at jeg skifter
boltene i mastefoden ud med øjebolte, men jeg har overvejet at skifte
boltene til en rustfri bøjle istedet.

se: http://maximalt.dk/Artikler/fald.htm

Jeg formoder bøjle skal laves i syrefast rustfri. Hvor vigtigt er det at få
den isoleret fra mastefoden ??

Jeg leder efter nogle nylonskiver med styr til at lave isoleringen. Jeg ved
man kan få dem mindre, men ved nogen hvor man får dem fra i lidt større
størrelser ??

Eller nogen kommentarer til min ide ??

/Bjarke

Fra : Gunnar W. Holm.

Dato : 06-03-01 00:33

Hej Bjarke !

Jeg tror ikke der er nogen fare for, at du vil få tæring i din aluminium.
Derimod tror jeg, at der vil opstå et forholdsmæssigt stort slid i
aluminiummen hvis du ikke får sat nylonbøsninger i hullerne. Hvor du får fat
i disse kan jeg desværre ikke svare dig på.

Mvh.
Gunnar Holm.

Fra : N/A

Dato : 06-03-01 21:49

Fra : Mikael Jespersen

Dato : 06-03-01 21:49

Hvad med en kombination af en bøjle og øjebolte - altså en bøjle med øjer
på - eet øje til hver blok. Det har fungeret i mange år på bl.a folkebåde og
spækhuggere...

Se på

http://www.folkboat.dk/cgi-bin/web_store.cgi?page=dt_tilb3500_01.htm&&cart_i
d=2131958_242

http://www.folkboat.dk/cgi-bin/web_store.cgi?page=d_interioer.htm&&cart_id=2
131958_242

Modellen er også set med øjer "kontinuert" langs bøjlen - ca. 7-10 i alt!

Mvh. Mikael

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 10-03-01 21:30

God, ide. Det tror jeg jeg vil prøve at lave ...

Mange tak !!

Bjarke

Fra : Mikael Jespersen

Dato : 11-03-01 23:05

Det kan ihvertfald kun anbefales - dem jeg har prøvet på spækhugger/folkebåd
har fungeret 110% efter hensigten!

Held og lykke!

MJ