Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Fugt m.m.
Fra : Stefan Rasmussen

Dato : 13-12-02 20:28

Hej Ng.

Jeg på en længere rundrejse til Sydøstasien (Thailand, Malaysia og
Indonesien) samt New Zealand og vil blot høre hvordan man egentlig
skal forholde sig til det luftfugtige klima.

Hvordan opbevarer man bedst ueksponeret film samt kamera.

Hvad med den eksponerede film, skal den fremkaldes snarest eller kan
den godt holde de ca. 4 måneder rejsen varer. (kan evt. sende den til
DK)

Håber I har lyst til at hjælp samt komme med øvrige fif

på forhånd tak og

Glædelig jul fra Stefan Rasmussen

Fra : max

Dato : 13-12-02 21:19

> [...]
> DK)
>
> Håber I har lyst til at hjælp samt komme med øvrige fif

Forhåbentligt er der ikke så fugtigt på denne årstid, Stefan, men
det er alligevel en god ide at fremkalde billederne hen ad vejen..
Alle større byer har professionelle laboratorier.. Diverse minilabs
kan være udemærkede til negativ film, en test film er altid en god
ide... Eller du kan sende dem hjem hen ad vejen, en go ide da
rejseforsikringer ikke kan dække de tabte billeder hvis uheldet
skulle være ude..
Plastposer og elastikker er godt til alt, fra sokker til kamera og
film.. Hvis dit kamera har brug for en rens og smørringkan du
med stor fordel ordne det i Bankok, Sukkumvit soi 8, udstyret
blir som nyt -100kr... go tur max

Fra : Leif Halling

Dato : 14-12-02 17:33

> [...]
>
> Hvad med den eksponerede film, skal den fremkaldes snarest eller kan
> den godt holde de ca. 4 måneder rejsen varer. (kan evt. sende den til

Hej Stefan.

Jeg har selv moslet igennem næsten de samme områder over en tilsvarende
periode.
Det jeg gjorde med filmene - og som virkede var følgende:

Smid papæskerne til filmene væk (pap og fugt kan give syredannelse)
Køb en gennemsigtig kraftig plastikflaske (ca. 1 L) med stort tætsluttende
skruelåg (f.eks i Spejdersport ol.)
Prop de ueksponerede film incl. de tilhørende (sorte af hensyn til lys)
plastbeholdere ned i flasken.

De ekspornerede film opbevares samme sted - blot opmærket på f.eks låget. Så
har du styr på stumperne og kan iøvrigt tage dem med uden om eventuelle
røntgen kontroller og med i kabinen (temperatur udsving i lastrum kan give
kondensdannelse - derfor medbringes de i kabinen på flyet !!)

Dette giver en fornuftig mekanisk beskyttelse af filmene og holder den
værste fugt væk.
Hvis du sørger for at få nye film med, er det spild af tid at få dem
fremkaldt på turen - i praksis er der bedre styr på disse ting herhjemme.

Mht. til kamera kan jeg ikke hjælpe dig idet jeg selv brugte et Nikon
undervandskamera - som af gode grunde ikke har disse problemer :)

I øvrigt god tur. Specielt de Indonesiske jungle områder er interessante !
Vil du vide mere om Malaysia og Indonesien - så mail.

Mvh. Leif Halling