Spil hakker, på kraftig PC ?!
Fra : Morten

Dato : 13-12-02 19:04

Hejsa

Jeg oplever når jeg spiller spil på min PC, at de nogle gange finder på at
hakke mens jeg spiller, og det synes jeg er mærkeligt da jeg da skulle mene
min maskine sagtens kunne trække dem..

Det er specielt spillet Mafia jeg har erfaringer med, da jeg ikke har prøvet
så mange andre på den... Mafia kører udemærket hvis det er episoder der ikke
er så krævende (altså dem der er hurtige at loade), men hvis de tager lang
tid at loade, (også nogle gange uden) som f.eks. biljagter, så hakker den
undervejs, og mest på steder hvor man f.eks. kører sammen med andre biler...

Min maskine er:

P4 - 1600 Mhz
256 DDR Ram
og et GeForce4 Ti-4200
spillet kører i 1024x768 ...

Det irritere mig lidt for jeg synes at med et grafik kort i den prisklasse
bør man vel kunne forvente fuls spilleglæde ?

/Morten

Fra : Jonas Borg

Dato : 13-12-02 19:47

Jeg syns nu ikke den er sååå vild igen... da min maskine også hakker lidt
nogle gange :/

Min maskine er:
1800+XP
Geforce 3 (har også prøvet at OC det, men det hakker ikke ret meget
mindre:/ )
512MB PC133 ram

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-12-02 19:56

> [...]
>
> Det irritere mig lidt for jeg synes at med et grafik kort i den
prisklasse
> bør man vel kunne forvente fuls spilleglæde ?

WinXP? Hvis "ja", skulle du overveje 256 mb ram mere.

Har du opdateret alle drivere?
Hvilket bundkort?

Og nej, det burde ikke hakke under alle omstændigheder så det er nok et
softwareproblem.

- Martin

Fra : Morten

Dato : 13-12-02 20:07

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse

> WinXP? Hvis "ja", skulle du overveje 256 mb ram mere.

Ja, XP Prof.

> Har du opdateret alle drivere?
> Hvilket bundkort?

Nej, for jeg har hørt om de nyere drivere fra Nvidia (40+) at de er fyldt
med fejl, og jeg har også selv fpet fejl i nogle spil, som blev rettet da
jeg skiftede til en ældre driver (mener den hed 30.82 eller sådan noget, er
ikke sikker, men det er den nyeste af dem der ikke hedder 40+) hvilket
rettede fejlene, så jeg kører med vilje med en ikke opdateret driver!

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-12-02 20:13

> [...]
> ikke sikker, men det er den nyeste af dem der ikke hedder 40+) hvilket
> rettede fejlene, så jeg kører med vilje med en ikke opdateret driver!

40.72 kan anbefales...

http://www.nvidia.com/view.asp?IO=winxp-2k_archive

Igen, hvilket bundkort?

Har du forresten opdateret WinXP? Incl. SP1?

- Martin

Fra : Morten N. Nielsen

Dato : 13-12-02 20:15

"Morten" <NOSPAM-post@simonsen.mail.dk> wrote in message

> "Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, XP Prof.

Det er helt klart for lidt ram. Specielt Mafia ligger lige en helt by ned i
din ram og det fylder ikke så lidt. Det er min erfaring at det bruger cirka
350 MB ram - og når en stor del så skal hentes fra HD'en......

Ud og køb noget mere ram - det er spillet helt sikkert værd.

Morten

Fra : Holger Danske

Dato : 13-12-02 20:39

Morten wrote:
> [...]
>
> Det irritere mig lidt for jeg synes at med et grafik kort i den
> prisklasse bør man vel kunne forvente fuls spilleglæde ?

Hej Morten

Har du et ordentligt lydkort i dyret ???
Hvis ikke, så slå hardware acceleret lyd fra i de spil der understøtter det
)

Allan
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --

Fra : Kent

Dato : 13-12-02 21:28

> [...]
>
> Det irritere mig lidt for jeg synes at med et grafik kort i den prisklasse
> bør man vel kunne forvente fuls spilleglæde ?

Ja, det er VILDT irriterende, at grafikken hakker, når ens pc'er sagtens
burde kunne køre spillet uden problemer. Selv har jeg en 2.4 Ghz og jeg
oplever også problemer. Dog har jeg ikke spillet Mafia, men i Battlefield
1942
og RallySport Challenge fryser grafikken lige pludseligt for derefter at
køre videre omkring 10 sekunder senere. Det er selvfølgelig ikke sjovt,
når man fx sidder i en flyvemaskine i BF1942, for så DØR ens soldat!! .

Den totale spec. for pc'en er:

ATX midiFRONTUSB ce/p4/Amd 300w SILENT!!
QDI Plat2e6a C4/P4 533 DDR USB2,0 5.1LYD
Intel P4 2400/533T(478) 512kb m/boxkøler
DDR-ram 512 mb PC266 originalmodul
Geforce4 TI4200 128 mbDDR tv+DVI BILLIG
Alps diskettedrev 3.5" 1.44 mb
Seagate 80gb ATA133 7200rpm 2 mb SILENT
Asus x52 cd-drev - HIGH QUALITY
Plextor x40/x12/x40 cdrw-brænderkit
Levelone 10/100 mbit - BILLIGT std.kort
MSwindows XP HOME DK incl. cd + licens
19" View P70FLAT sølv/sort 0.24 tensmask
Logitech trådløs tast+scrollmus OPTICAL
Labtech flatpanel m/subwoofer

Min driver til grafikkortet er version 40.72. Har nogen
prøvet den spritnye 41.09 ?
http://www.nvidia.com/view.asp?IO=winxp-2k_41.09

Jeg har tænkt på, om jeg skulle få mig et andet lydkort.
Mit nuværende onboard-lydkort er af mærket RealTek ALC650.
Det ser ikke ud til at understøtte hardwareacc. - ihvertfald
kan man ikke vælge det i spillene. Desuden fortæller DxDiag
det samme. Jeg har bare endnu ikke hørt nogen fortælle mig,
at der en god chance for, at et andet lydkort vil løse problemet,
og jeg køber ikke et andet lydkort for bare "at prøve det af".

Hvis bare en eller anden kunne komme med et par
guldkorn............. .

Vh
Kent

Fra : Holger Danske

Dato : 13-12-02 21:34

Kent wrote:
> [...]
> og jeg køber ikke et andet lydkort for bare "at prøve det af".
>
> Hvis bare en eller anden kunne komme med et par

Jamen det vil jeg /næsten/ godt ligge hovedet på blokken for

Jeg har selv et soundblaster Live ! Pro et eller andet med 2 moduler og
guldstik over det hele, jeg kører med XP PRO Corp. GForce2 GTs med kun
32DDRRAM det hele styret af en 1400 tordenfugl med 512 Mb SDRAM i røven, og
jeg kan køre alle spil i minimum 800*600..

Allan

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-12-02 21:39

"Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> skrev i en meddelelse
> det hele styret af en 1400 tordenfugl med 512 Mb SDRAM i røven,

Hvor sidder røven på en tordenfugl?

- Martin

Fra : Holger Danske

Dato : 13-12-02 21:39

Martin Petersen wrote:
> "Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvor sidder røven på en tordenfugl?

Ben 32 til 48 på højre side *vbg*

Allan

Fra : Kent

Dato : 13-12-02 21:53

> [...]
> -- Kun døde fisk flyder med strømmen --
> -- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
> -- Cum insantientibus fuere necesse est --

Hvordan kan et lydkort egentlig have indvirkning på grafikken?

Nu skal det siges, at jeg ved meget om nogle edb-områder og næsten intet om
andre. Det er her er en de ting, hvor jeg står på bar bund

Du har vel ikke et link til et Soundblaster Live lydkort. Er det bedre end
Soundblaster Audigy?

Hvis du virkelig mener, at et andet lydkort med stor sandsynlighed kan
løse problemer, så køber jeg nok en julegave til mig selv en af dagene .

Vh
Kent

Fra : DWM

Dato : 13-12-02 22:36

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan et lydkort egentlig have indvirkning på grafikken?

Det kan bl.a. have noget at gøre med hardware accelleration.

> [...]
> andre. Det er her er en de ting, hvor jeg står på bar bund
>
> Du har vel ikke et link til et Soundblaster Live lydkort. Er det bedre end

Soundblaster Audigy er et nyere kort end Live! Har kun hørt gode
ting om det indtil videre. Det kan man ikke just sige om Live kortene.
Mine egne erfaringer med Live er heller ikke specielt gode især ikke
når det kommer til spil men jeg tror nu det er producentens manglende
kompetance til at lave ordenlige XP drivere til det kort.

/Kenneth Iversen

Fra : Holger Danske

Dato : 14-12-02 08:56

DWM wrote:
> [...]
> når det kommer til spil men jeg tror nu det er producentens manglende
> kompetance til at lave ordenlige XP drivere til det kort.

Hej Kenneth
Ja du har til dels ret, med problemerne med Live kortene, men det var da de
fandt ud af at deres topmodel, jeg tror den er fra 99 - 98, var alt for dyr,
så ingen købte den, jeg fik købt topmodellen dengang, og har /ingen/
problemer what so ever og har aldrig haft det.

Og så den næste..

Hej Kent

http://dmzweb3.europe.creative.com/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=80,E=000000
0000012238088,K=3526,Sxi=1?new,kb=Creative,VARSET=CategoryID:2,VARSET=catfaq
:"CATFAQ_2",VARSET=langID:1,usetemplate=product.tem

Husk at få hele linket med..
Der kan du se hvilke kort der er, og gå videre derfra og få oplysninger om
de forskellige kort, mit er forøvrigt Live! modellen kan jeg se...
Grunden til at kortet betyder mere end man måske skulle kunne tro, er at
hvis man sætter ydelsen højere end kortet selv kan klare, så ryger det
direkte over og bruger af dine systemressourcer og når så det hele også
gerne skal være synkron med grafikken, så begynder der at blive problemer.

Men held og lykke, du må meget gerne komme med feed-back, enten her i
gruppen, eller til min mail....
familien_riise@adslhome.dk

God Jul

Allan

Fra : Poul Erik Pedersen

Dato : 14-12-02 12:25

jeg spiller Mafia i 1024x768 32bit med 2xFSAA og med al grafik og lyd på
max, og jeg oplever ingen "hakken" - men et meget flydende og jævnt
gameplay.
min PC (ingen overclocking af noget som helst):
AMD XP1800+
512MB PC2100 DDR-ram.
Asus GF3Ti200 Deluxe, Asus driver 21.81a.
-Niels-

Holger Danske <Holger_Danske@msn.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dfae460$0$47064$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Kent

Dato : 14-12-02 15:31

"Poul Erik Pedersen" <p.e.pedersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> AMD XP1800+
> 512MB PC2100 DDR-ram.
> Asus GF3Ti200 Deluxe, Asus driver 21.81a.

Hvilket lydkort har du?

Vh
Kent

Fra : Aezay

Dato : 14-12-02 15:33

Hej Morten

Har du installeret AGP driverne til dit bundkort, uden dem kan man ikke bruge 4x eller 8xAGP?
De er vist nok kendt under navnet GCART, men er ikke helt sikker.

Jeg kan også anbefale dig at anskaffe programmet RivaTuner der kan tune ens GeForce kort.
Links: nyeste på russisk: http://www.nvworld.ru/ Engelsk: http://www.guru3d.com/files/rivatuner/

Jeg har selv en GeForce2 MX 400 og køre Mafia i 1024x768 unden at det hakker. Grafikkortet
er ikke ckocket på nogen måde.

Anders Jakobsen

Fra : jan m hansen

Dato : 14-12-02 22:39

hej
bruger programmet FRAPS som viser hvormange billeder pr sek og hvis det er
på under 10 bill/sek er det for hårdt at spille men jeg tror at det er
harddisken som er skyld i mit hakkeri. Jeg
har opgraderet til + 1900 + ms xp tit er jeg over 40 -62 men det må være
harddisken som driller

Madonion 3dmark test tester mit grafikkort til tit over 200 frams/sek og det
er helt vildt jeg finder dette program overflødigt ,men min scorre er i
2000: 8884 i 1024*768 16 bit 72 mz opdatering. i 2001 er den 6322
køre med geforce 3 ti 200 128 mb

Fra : Holger Danske

Dato : 14-12-02 22:49

jan m hansen wrote:
> [...]
> scorre er i 2000: 8884 i 1024*768 16 bit 72 mz opdatering.
> i 2001 er den 6322 køre med geforce 3 ti 200 128 mb

Hej Jan.
Når man kører f.eks. MadOnion og lignende grafiktest programmer, så er
problemet i mine øjne, at der ikke bliver lagt lyd på, da det er meget
vigtigt man også har et ordentligt lydkort. Har selv oplevet folk med noget
af det største man kan købe af processorer og ram + grafikkort, næsten intet
kunne køre ordentligt, fordi de har onboard lydkort på motherboardet. Det er
altså også vigtigt med et ordentligt lydkort...

Btw.
Kan du ikke skrive nedenunder det du svarer på, ellers skal man ligge og
cykle op og ned i dokumentet, for at finde ud af hvad du svarer på.
Hvis du vil bruge nyhedsgrupperne, så vil jeg foreslå dig at kigge her...
www.usenet.dk/netikette

Allan