oversigt over lederne i rj45 stik?
Fra : bme

Dato : 05-03-01 19:29

Hej
Er der nogle der har et link til et sted hvor man kan se hvilke ledere der
bliver brugt til hvad i rj 45 stik?

på forhånd tak
Bo

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 05-03-01 19:50

Hej Bo

"bme" <Bo@elefsen.dk> skrev i en meddelelse news:980mdi$2a0c$1@news.cybercity.dk...
> Er der nogle der har et link til et sted hvor man kan se hvilke ledere der
> bliver brugt til hvad i rj 45 stik?

Det afhænger jo af hvilken information der skal gå igennem stikket.

Men prøv at se for Ethernet her:
<http://sunsite.dk/hwb/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html>

Mon ikke du finder standarder her:
http://www.kabling.dk/

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Oros

Dato : 05-03-01 19:57

> Er der nogle der har et link til et sted hvor man kan se hvilke ledere der
> bliver brugt til hvad i rj 45 stik?

Hej Bo!

Nu skal jeg ikke gøre mig 100% klog på det (ud over hvad min logik siger
mig)
Alle ledningerne i kablet er ens (på nær skallen omkring ledningen er i
forskellige farver) Ergo skal man bare være sikker på at lederne sidder på
samme måde i begge ender (Stikkene) Så skulle skidtet gerne fungere...
(medmindre vi snakker cross, så er jeg nemlig stået af
Desuden er det vist kun 4 ud af de 8 ledere som i det hele taget bruges i
netværk!?

mvh
Rasmus Jensen

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 05-03-01 22:26

"Oros" <oros@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (medmindre vi snakker cross, så er jeg nemlig stået af
> Desuden er det vist kun 4 ud af de 8 ledere som i det hele taget bruges i

Parrene skal være rigtigt forbundet - ellers hjælper parsnoningen ikke noget
og et cat 5 kabel bliver nok ca. til cat 3-

Straight (ens i begge ender):
1 hvidgul
2 gul
3 hvidgrøn
4 blå
5 hvidblå
6 grøn
7 hvidbrun
8 brun

Krydsede kabler laves ved at bytte parret 1-2 med 3-6. Numrene er fra
venstre med metalslidserne opad på stikket.

JÅH

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 07-03-01 00:22

"Jens Åge Holm" <boost@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Krydsede kabler laves ved at bytte parret 1-2 med 3-6. Numrene er fra
> venstre med metalslidserne opad på stikket.

Så vidt jeg lige kan se stemmer ovenstående ikke helt overens med
net-faq'en, der henviser til
http://sunsite.dk/hwb/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html
"Opskriften" på denne side har virket upåklageligt for mig.

MVH

Nikolaj Hommelgaard

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 08-03-01 08:49

Hej Nikolaj

"Nikolaj Berliner Hommelgaard" <spamtrap020202@hommelgaard.com> skrev i en meddelelse news:983rek$fip$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> http://sunsite.dk/hwb/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html
> "Opskriften" på denne side har virket upåklageligt for mig.

Nej, "Gul" findes f.eks. ikke på tegningen, så der er nok brugt kabel med
forskellige farver. Men det er ligemeget, bare parrene forbindes korrekt og
det er de på både tegningen og i Jens' beskrivelse (parrene er pin. 1-2, 3-6,
4-5 og 7-8).

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 09-03-01 17:25

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> det er de på både tegningen og i Jens' beskrivelse (parrene er pin. 1-2,
Hej

Jep jep. Jeg har ikke kigget godt nok på oversigten. Mit første indlæg var
skrevet i den tro at parrene var forskelligt forbundet på mit link og i din
beskrivelse. Det ser jeg nu ikke er tilfældet...
Sådan kan det jo gå når man for hurtigt konkluderer noget.

MVH

Nikolaj

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 09-03-01 21:39

"Nikolaj Berliner Hommelgaard" <spamtrap020202@hommelgaard.com> skrev i en
meddelelse news:98b05k$b11$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
din
> beskrivelse. Det ser jeg nu ikke er tilfældet...
> Sådan kan det jo gå når man for hurtigt konkluderer noget.

Det er også rigtigt - det er orange istedet for gul. Men jeg sad også lige
og stenede da jeg skrev det.

Grunden til at jeg har byttet om på det grønne og det orange par i forhold
til oversigten ved SunSite er at det er den måde jeg altid har samlet
stikkene - af en eller anden årsag er det den måde vi gør det i den klub jeg
er med i ( www.compuclub.dk - folket er velkomment til at kigge forbi). Jeg
ved faktisk ikke helt hvorfor.

Men som Bjarne siger så har det ikke så meget at sige sålænge man bare har
parrene til at sidde rigtigt.

JÅH

Fra : Mikael Larsen

Dato : 08-03-01 05:50

"Jens Åge Holm" <boost@get2net.dk> wrote in message
> [...]

> Krydsede kabler laves ved at bytte parret 1-2 med 3-6. Numrene er fra
> venstre med metalslidserne opad på stikket.

Jeg ville bare sige en stor tak til Jens Åge Holm

Han ved hvad det drejer sig om

Det er ikke lige meget hvordan man sætter ledningerne i stikket.

Fik endelig mit netværk til at køre 100 Mbit.