Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket Kamera????
Fra : René Sørensen

Dato : 13-12-02 19:20

Hej i gruppen.

Er der nogen der har nogle erfaringer de vil dele med disse tre kameraer,
jeg er meget i tvivl om hvilket jeg skal vælge, jeg har læst mange
anmeldelser og der står meget godt om dem alle.
Så jeg vil være meget taknemmelig for jeres erfaringer.

Det drejer sig om disse tre kameraer:

Pentax Optio 430 RS
Olympus Camedia C-50
Canon Powershot S-45

Med venlig hilsen.

René Sørensen.

Fra : Per Falkjær Jensen

Dato : 14-12-02 16:01

> Er der nogen der har nogle erfaringer de vil dele med disse tre kameraer,
> Pentax Optio 430 RS
> Olympus Camedia C-50
> Canon Powershot S-45

Jeg mente tiden var kommet til at købe erstatningen for mine Minolta SLR,
som jeg bruger lejlighedsvis til atalierfotografering og
bryllupsfotografering.

Efter at have læst mangt og meget følte jeg, at det nok kunne gøres med en
Canon G3. Jeg var fristet til at købe på nettet i Danmark eller Tyskland,
men heldigvis købte jeg det hos Thorsøe ved Vesterport. Aldrig så snart jeg
var kommet hjem kunne jeg konstatere, at det på ingen måde kunne erstatte et
SLR til mit brug.

Det viste sig nemlig, at den kun kunne lukke ned til blænde 8, og jeg har en
fast opstilling, hvor jeg bruger 1/60 og blænde 16 (fotografer der læser
dette, vil tage sig til hovedet - men det giver god mening til mit formål).
Endvidere kan man ganske enkelt ikke se, hvornår folk "smiler med øjnene"
eller om billedet er skarpt.

Canon G3 er et glimrende kamera, men kan ikke bruges til erstatning for mit
SLR til mit brug - og jeg finder 25-30.000 kr. for et DSLR mere end jeg pt.
vil ofre på sagen - eller lad mig sige det på en anden måde, jeg har tid til
at vente til, at de koster det halve, men så slår jeg også til.

De flinke folk hos Thorsøe byttede G3 næste dag til et Canon S45 som jeg så
ville bruge som "familiekamera", da det var væsentligt mindre. Et G3 er på
samme størrelse som et SLR og størrelsen på et SLR er årsagen til, at jeg
ikke har det med på ferie etc.

På en eller anden måde havde jeg fået opfattelsen af, at G3 og S45 på det
nærmeste var identiske og blev overrakset over følgende forskelligheder:

- meget stor forskel på et objektiv med 2.0 og 2.8 (S45) - LCD skærm
væsentlig mindre tydelig i stuebelysning og bliver meget mørk, når man
zoomer ind
- G3 sættes til lysnettet og oplader batteri indsat i kameraet (vanskeligt
at oplade ekstra batteri - løs lader kan dog købes)
- S45 har en løs batterioplader
- til G3 medfølger Photoshop og til S45 medfølger ArcSoft Camera Suite ;-(
- på G3 kan man påsætte en vidvinkel eller zoomforsats, så man kan få en
brugbar 24mm.
- G3 må have en hurtigere computer

Inden jeg besluttede mig for S45 kiggede jeg også på Pentax Optio, som er
noget mindre end S45, men ikke har så mange indstillingsmuligheder, som jeg
er sikker på man hurtig bliver meget glad for. Jeg har med både med G3 og
efterfølgende med S45 taget nogle fantastiske indendørs billeder med og
uden flash. Det er fantastisk så meget lys, de kan hive ud af ingen ting.
Jeg er meget tilfreds med, at man både kan kompensere for mere eller mindre
lys og helt specielt hvor meget flash, der skal skydes. Jeg tog et billede
inde i et S-tog og uden flash og der "var billede" helt ned til den anden
ende - dybt imponeret. Jeg kan næsten ikke vente til at prøve det inde i en
kirke. Pentax har ikke mulighed for video (det er ikke kun til pjat) og
ingen mulighed for at blive sat til TV. Dette er ikke uvæsentligt, hvis man
gerne vil være helt sikker på, at billederne er lige i øjet. Der findes TV
overalt og næsten alle med en scart.

I dag var jeg dog ude i Lyngby Billedcenter, hvor jeg blev meget overrasket
over størrelsen på et Olympus Camedia C-50, og det virker som om, det kan
det samme som en S45. Dog er jeg glad for at S45 brug CF card, da disse også
bruges af DSLR, som jeg med tiden vil gå over til.

mvh - Per

Fra : Jasmine Eikernes

Dato : 15-12-02 00:31

"Per Falkjær Jensen" <pefa@SletDette.mail.dk> wrote in message

> [...]

også
> bruges af DSLR, som jeg med tiden vil gå over til.

Hei!
Kunne vært interesant og hørt hva en som deg, som tydeligvis kan mangt om
kameraer, mener om Nikon 5700. Har nemlig tenkt på å kjøpe det, men har lest
VELDIG varierende kritikker på det.

mvh,
Jasmine

Fra : René Sørensen

Dato : 15-12-02 01:20

"Per Falkjær Jensen" <pefa@SletDette.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

også
> bruges af DSLR, som jeg med tiden vil gå over til.

Mange tak for dit fyldes gørende omtale af S45, det lyder som om du godt kan
anbefale S45, men er Olympus c50 så meget mindre?.
Jeg vil meget gerne høre om erfaringer af olympus c50 også.

René Sørensen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 15-12-02 12:49

René Sørensen wrote:
[snip - fyldestgørende omtale af to kameraer var citeret]

> Mange tak for dit fyldes gørende omtale af S45, det lyder som om du godt kan
> anbefale S45, men er Olympus c50 så meget mindre?.
> Jeg vil meget gerne høre om erfaringer af olympus c50 også.

Vil du ikke nok skære det væk som du ikke direkte svarer på?
- det er generende at skulle undersøge så lang tekst for blot at opdage
at du ikke "bruger det til noget"

Du kan læse mere på: www.usenet.dk

Det samme gælder Jasmines indlæg ovenfor, jeg håber hun læser dette

Jeg har sat FUT (Follow Up To, dvs svar på denne post bliver dirigeret
over i) til dk.admin.netikette, da videre debat om korrekt netikette
hører hjemme der,

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Per Falkjær Jensen

Dato : 15-12-02 15:22

"René Sørensen" <rs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> det lyder som om du godt kan anbefale S45, men er Olympus c50 så meget
mindre?.

Jeg er meget glad for mit S45, men Olympus C50 er nok 2 cm. kortere er 1 cm.
tyndere og det er altså meget, når vi er nede i den størrelse.
Jeg blev blot overrasket over, hvor handy C50 er i forhold til, at det på
papiret kan det samme som S45. Det så lige så lækkert ud at røre ved som
S45.
Da størrelsen for familiekameraet for mig er af afgørende betydning, ville
jeg godt have prøvet Oly C50 af, inden jeg havde købt mit S45.

mvh - Per

Fra : J@N

Dato : 15-12-02 08:05

> [...]
> fast opstilling, hvor jeg bruger 1/60 og blænde 16 (fotografer der læser
> dette, vil tage sig til hovedet - men det giver god mening til mit

Nu skriver du ikke hvorfor du kører med denne opstilling, men det er sikkert
pga din lyslægning. G3 har et ND filter der æder 3 blændetrin, her havde du
måske muligheden for at ramme det der svarer til f/16 (f/5.6 + ND).

> Endvidere kan man ganske enkelt ikke se, hvornår folk "smiler med øjnene"
Her er det er god ide et se direkte på personen, i stedet for LCD-skærmen

> eller om billedet er skarpt.
Hvordan fungerede den manuelle fokus på G3?

Jan

Fra : Michaelbs

Dato : 15-12-02 12:08

G3 har i forhold til S45 over dobbelt så lang batterilevetid,, et meget
bedre objektiv (mere lysstærkt) og en bedre LCD-skærm, der kan svinge ud,
drejes og vende skærmen indad til beskyttelse, når kameraet ikke er tændt.
Et "knapsystem", der gør det bedre, lettere at bruge de manuelle
indstillingsmuligheder. For mig gør disse forkellle G3 til et meget mere
kvalificeret valg end S45, der kun har størrelsen/portabiliteten som
fordel. Betyder det alt for dig, så vælg S45. Ellers vælg det fremragende
G3!

Mvh Michael

Fra : René Sørensen

Dato : 15-12-02 12:51

> [...]
> kvalificeret valg end S45, der kun har størrelsen/portabiliteten som
> fordel. Betyder det alt for dig, så vælg S45. Ellers vælg det fremragende

Det er netop størelsen der er vigtig for mig, men selfølgelig også
kvaliteten, derfor de tre kameraer som alle er i lomme format.
Men spørgsmålet er stadig hvilket kamera i ville vælge?

Pentax Optio 430 RS
Olympus Camedia C-50
Canon Powershot S-45

Med venlig hilsen

Rene Sørensen

Fra : Michaelbs

Dato : 15-12-02 15:49

jeg vil umiddelbart mene, at Pentax er klart ringere end de to andre.
S45 er blevet skamrost i samtlige tests.
Oly c50 er sikkert en værdig konkurrent, men læg ikke for meget i at det er
5 megapix mod 4.
Jeg ville klart gå efter S45. Og jeg ville købe det i Tyskland (netbutikker)
og spare 1500 - 2000kr.

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 16-12-02 09:57

Om G3 har dobbelt så lang levetid som S45 kan jeg ikke vurdere, men
det er for mig ikke det væsentlige.Det har vel også lidt med batterikvaliteten at
gøre?
En afgørende årsag (ud af flere) til at jeg nylig anskaffede mig et
Olympus C-5050zoom, var nemlig batterierne.
Her anvender man AA NiMh genopladelige universalbatterier.
Du vil næppe noget sted på kloden komme i "batterinød"? En tankstation
kan vel i nødstilfælde være behjælpelig? Og så kan man jo også sjusse sig frem
til den bedste AA NiMh kvalitet.
Omvendt er flere af Canons, Nikons og andre digitalkameraer udstyret med
præfabrikerede og meget dyre batterier.
Jeg vil ikke slavebindes til deres dyre produkter samt priser, selvom jeg muligvis
vil kunne finde dem lidt billigere på det alternative marked?
Og så ud i fremtiden når disse modeller er et levn fra fortiden?
Så er jeg sikker på, at man stadig kan købe AANiMh eller endnu mere
avancerede batterier.

Mvh
Bjarne

Fra : Michaelbs

Dato : 16-12-02 17:29

Ifølge tests www.dpreview.com har G3 mere end den dobbelte
batterilevetid...G3 er helt unik i den henseende i forhold til alle andre
dig.kameraer. Et xtra batteri, som oven i købet er kraftigere end det
medfølgende koster 249kr og der er ingen fragtafgift hos www.batterier.dk
Men ok...hvis du foretrækker at slæbe rundt med et dusin af dine AA
batterier, så go ahead..
mvh Michael

Fra : René Sørensen

Dato : 16-12-02 16:47

"Michaelbs" <michaelschou@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> 5 megapix mod 4.
> Jeg ville klart gå efter S45. Og jeg ville købe det i Tyskland

Nu har jeg undersøgt meget om priser, men jeg har aldrig fundet den til
3675-4175 kr. som den ville koste hvis du trækker 1500-2000 kr. fra
edbpriser.dk. (5675 Kr.) dertil følger at man ingen dansk brugsvejledning
for med fra tyskland, som jeg gerne vil betale de 300-500 kr. ekstra for i
Danmark.

Men mange tak for svaret.

Jeg mangler bare at høre fra nogen der her en Olympus C50 eller en C40.

Med venlig Hilsen

René Sørensen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-12-02 16:55

Sørg for at få et 32 mb flash kort med. I tyskland er det standard, men det
er det ikke altid i DK.

klip fra "digital4you": "Storage included 16 MB CompactFlash "

/Bjarke

Fra : Michaelbs

Dato : 16-12-02 17:24

Det stod der også ved mit G3, men sandelig om der alligevel ikke var et 32mb
kort med...og alt det andet, der skulle være...selvom netsiden ikke nævnte
dem..
mvh Michael

Fra : Michaelbs

Dato : 16-12-02 17:23

Arj...nu var den besparelse jeg nævnte ikke set i forhold til de billigste
danske netbutikker, men i forhold butikspriserne.
mvh Michael

Fra : Per Falkjær Jensen

Dato : 15-12-02 15:47

"J@N" <itjf@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:ath9ep$d1f$1@sunsite.dk...

> G3 har et ND filter der æder 3 blændetrin, her havde du måske muligheden
for at ramme det der svarer til f/16 (f/5.6 + ND).
Jeg så godt nok denne mulighed, men kunne godt nok ikke gennemskue, hvad det
ville give. Jeg vil i øvrigt forvente, at LCD skærmen ville blive mærkbart
mørkere.

> Her er det er god ide et se direkte på personen, i stedet for LCD-skærmen
Måske er det blot gammel vane, men jeg går ret tæt på motivet, da jeg føler
det giver de mest interessante billeder, så jeg kan ikke bruge et stativ og
så regne med at kompositionen bliver i orden - og jeg kan lynhurtigt zoome
ind og ud for den ønskede komposition - den går altså ikke - hverken med G3
eller S45.

I øvrigt bemærkede jeg, at LCD skærme ikke opdateres ret hurtigt, og hvis
motivet er 2 skønne men urolige små børn, så betyder 1/1000 fra eller til en
verden til forskel. Jeg vil gerne fange et lidt underfundt smil i øjnene, så
man kan "sidde og tale med personen" eller prøve at gætte, hvad personen
tænker på.
Det er lige netop det, som "mine kunder" finder er mit særkende, og så kan
man jo ikke gå på kompromi

> Hvordan fungerede den manuelle fokus på G3?
Man trykkede på knappen "MF" - der kom en firkant med en udsnitsforstørrelse
i midten og så focuserede man med en anden knap og hvor en bjælke viste om
det gik den ene eller anden vej. Det er dog ikke sikkert billedet bliver
skarpt af den grund - specielt sammenlignet med et autofocus SLR, der kan om
der så er bælgmørkt. G3 lå perfekt i hænderne, knapperne virkede meget
intuitive og meget kvike - ja på alle måder et dejligt kamera - blot ikke
til mit formål.

mvh - Per