Fordampning af vand
Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 13-12-02 13:09

Hej,

Om nogle måneder skal jeg flytte, og vil ved denne lejlighed "opgradere" mit
saltvandsakvarie fra 130L til 360L. Lige pt. fylder jeg 1L vand på mit
akvarie om dagen. Jeg har lysstofrør over mit akvarie nu, men skal have HQI
på det nye. Lige nu har jeg heller ikke dæksglas på, hvilket jeg heller ikke
har tænkt mig på det nye akvarie. Vil varmen fra HQI lamperne ydermere øge
fordampningen, eller kan jeg regne med ca. 3L(130=1 360/3=ca. 3)?

Jeg syntes ikke den 1L der ryger om dagen nu, er generende på nogen måde,
men har dog mistanke om at de 3L der formentlig vil fordampe på det nye
akvarie, måske ville kunne gøre noget ved lugten og luften i rummet? Havde
leget med tanken om en affugter, men dem jeg har set i funktoin har været
med en motor hvis støjnivaeu mest minder om det der kommer fra en
trykluftskompressor under "opladning". Nogen der kender til nogle
lydløse affugtere?

Måske jeg slet ikke behøver bekymre mig om fordampningen i forhold til
velvære i rummet? Det skal lige siges at rumme hvor akvariet skal stå, er på
ca. 22m2.

På forhånd tak og god weekend.

--
Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Martin Heller

Dato : 13-12-02 13:53

"Thomas Schreiber - stall.dk" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> Vil varmen fra HQI lamperne ydermere øge
> fordampningen, eller kan jeg regne med ca. 3L(130=1 360/3=ca. 3)?

Normalt har fordampning noget med overfladearealet og ikke
rumindholdet at gøre. Overfladearealet i et 360 l akvarium er
vel kun 1.5 gange overfladearealet i et 130 l, så fordampningen
vil kun øges til ca halvanden liter.

> Måske jeg slet ikke behøver bekymre mig om fordampningen i forhold til
> velvære i rummet? Det skal lige siges at rumme hvor akvariet skal stå, er

> ca. 22m2.

Det tror jeg ikke er noget problem hvis du lufter ud en gang imellem.
Forskellen svarer vel nærmest til at der opholder sig en ekstra person
i rummet (f.eks om du i dag er på arbejde eller har weekend). Jeg tror
ikke det er helt skudt forbi at fordampningen fra en person er ca en
halv liter pr dag.

Selv har jeg fire akvarier på tilsammen ca 700 l og med et samlet
overfladeareal på ca 1,5 m^2 hvoraf noget er overdækket. Min
stue er vel ca 20 m^2. Det synes jeg ikke er noget problem.

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 13-12-02 18:49

Mit nye akvarie bliver på ca. 72cm2(120*60*50, altså 120*60), så det er vel
ikke noget at bekymre sig om.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-12-02 16:31

Thomas Schreiber - stall.dk <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:atcil1$2su$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Måske jeg slet ikke behøver bekymre mig om fordampningen i forhold til
> velvære i rummet? Det skal lige siges at rumme hvor akvariet skal stå, er

Jeg tror ikke at det er noget du skal bekymre dig om, med mindre at det
er en lejlighed
der ikke er isoleret og med enkelt glas i vinduerne.

Som du ved har jeg sådan lidt over 600 liter akvarie stående i et lille
værelse på ca 8 kvadrat meter,
der fordamper lige i øjeblikket ca 4-5 liter om dagen, og det kan jeg
faktisk ikke se nogen steder,
ud over i sumpen hvor vandspejlet falder. Der er ikke dækglas på akvariet
og ej heller på sumpen.

Hvormeget vand der fordamper fra akvariet, er meget forskelligt, her i
efteråret hvor temperaturen ude
var højere end nu fordampede der ikke så meget som nu, for kold tør luft
kan indeholde meget mere vand
end luften om sommeren kan.

Med mindre du kan se at fugtne driver ned af væggene og ruderne, så glem
alt om affugtere.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 13-12-02 18:49

Tak for svaret.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-12-02 15:12

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Jeg tror ikke at det er noget du skal bekymre dig om, med mindre at det
> er en lejlighed
> der ikke er isoleret og med enkelt glas i vinduerne.

Og der er SLET ikke grund til bekymring i uisolerede rum med enkeltglas. Her
vil den foordampede luft typisk ingen skade gøre og enkelglasruderne skal
nok få luftfugtigheden drevet ned om vinteren, hvor de vil have en decideret
tørrende effekt på luften.

> var højere end nu fordampede der ikke så meget som nu, for kold tør luft
> kan indeholde meget mere vand
> end luften om sommeren kan.

Nope - omvendt. Den kolde luft vil typisk være meget tør (absolut
luftfugtighed) netop fordi den er kold, hvorimod den varmere sommerluft
indeholder en hel del mere vand. Enhver der har fyrretræsmøbler
ller -lofter vil opleve at træet netop trækker sig sammen om vinteren (med
deraf løse samlinger og sprækker til følge) fordi vinterluften er knastør
og udtører træet.

> Med mindre du kan se at fugtne driver ned af væggene og ruderne, så glem
> alt om affugtere.

Helt enig.

I langt de fleste moderne huse er det nærmest en fordel at få et skud fugt
fra akvariet - det forbedrer simpelthen luftkvaliteten.

vh
Jan