Amazing Ally?
Fra : Fungus

Dato : 13-12-02 14:49

Vil gerne lige høre om der er nogen som har erfaringer med Amazing Ally
dukken inden jeg spurter ud og køber en til afkommet i julegave? Jeg mener,
en dukke til 600 kr. må da være noget udover det sædvanlige, eller hva'?

Fra : JannieogJens

Dato : 13-12-02 17:29

"Fungus" <silde2000@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
mener,
> en dukke til 600 kr. må da være noget udover det sædvanlige, eller hva'?

Jeg har ingen erfaringer, men jeg tænker, taler dukken ikke engelsk, og hvad
er det så lige et dansk barn skal få ud af det.

Jens

Fra : Henriette

Dato : 13-12-02 17:46

Hejsa

Vi havde kig på dukken sidste år. da vi så den i forretningen blev vi noget
skuffede. elektroder stak ud i håret og den virkede MEGET skrøbelig. Nem at
ødelægge og komme galt aftsed med. Men selvfølgelig elektronik er noget
skrøbeligt noget. Men nogen kvalitet kan man nu godt forlange til den pris
syn´s jeg. Det virker nu også lidt ensformigt at den siger det samme om og
om igen , på dansk ganske vist ! Der var også en tråd her sidste år mener
jeg om samme dukke og 2 piger der hurtigt var blevet trætte af den.
Det var bare nogle tanker/erfaringer. Døm selv. Det er jo svært når vores
kære små ønsker sig noget så brændende.

God jul

Henriette

Fra : Jesper Skovlund

Dato : 15-12-02 21:42

> mener,

Den var bestemt ikke noget hit hos os.
En gang imellem (2-3 gange pr. år) kommer den frem, og så morer vi os over
at hun bliver ved med at sige det samme indtil vi slukker for
hende igen.

Kan ikke anbefales herfra.

Jesper.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-02 19:13

Fungus skrev:

> [...]
>en dukke til 600 kr. må da være noget udover det sædvanlige, eller hva'?

Ja, den er dyr.

--
Bertel
Besøg http://www.dubyadubyadubya.com/

Fra : TDJ

Dato : 13-12-02 21:39

"Fungus" <silde2000@NOSPAMhotmail.com> wrote in

> [...]
> Ally dukken inden jeg spurter ud og køber en til afkommet i julegave?
> Jeg mener, en dukke til 600 kr. må da være noget udover det

Fantastiske Ally med begrænsninger
Berlingske Tidende 25 november 2000, 6 Sektion, TÆT PÅ side 14

Den talende dukke, Amazing Ally, kommer givet-vis øverst på mange
småpigers ønske-seddel til jul. Men når først Allys mange færdig-heder
er afprøvet,bliver det hurtigt lidt kedeligt.

Af Trine Munk-Petersen
»Hej, jeg hedder Ally. Vi to skal være bedste venner. Vi skal digte
»historier, lege sjove lege og på en masse sjove eventyr!«
Stemmen kommer fra en dukke i lilla fløjlskjole, med langt lyst hår og
store blå øjne, der netop har gjort sit indtog i danske
legetøjsforretninger, TV-reklamer og julekataloger. Og der er ingen
tvivl om, at »Amazing Ally, verdens mest avancerede dukke« vil stå
øverst på mange små pigers ønskeseddel denne jul. Ally kan både tænke,
tale og lege, fremgår det af reklameteksterne, så ingen lille pige
behøver længere være ensom og ked af det, hvis veninderne ikke gider
lege. Vi lod Sofie og Lene på ni og ti år prøvelege med Ally - ifølge
importøren, Top-Toy, henvender Ally sig til børn fra fire-fem års
alderen og op. Men hvis børnene selv skal kunne forstå brugsanvisningen
og programmere Ally, skal de helst være otte-ti år, altså i en alder,
hvor dukker er ved at få konkurrence af andre interesser. Og på den måde
lander Ally lidt mellem to stole. Dukken er batteridrevet og fungerer
ved hjælp en udskiftelig såkaldt »temapakke«, der programmerer hende til
forskellige funktioner og »lege«, samt et antal kontakter, sensorer og
udskiftelige kort, der sætter Ally i stand til f.eks. at registrere, om
hun har sine lilla strømpebukser på, lege forskellige gætte- og
huskelege, fortælle eventyr og vittigheder og huske sin ejerindes
fødselsdag. Det hele er meget teknisk, og af samme grund er Ally
forbløffende tung, sin spinkle kropsbygning til trods. Men det generede
ikke Sofie og Lene, der ivrigt gik i gang med at udforske Allys
færdigheder under begejstrede tilkendegivelser. Begejstringen holdt,
lige til de havde afprøvet alle funktioner, og Ally begyndte at gentage
sig selv. Så gik pigerne over til at lege med Ally på præcis samme måde,
som de i årevis har leget med deres mere almindelige, knap så
velbegavede dukker: sætte hår, skifte tøj og lege de forskellige
rollelege, der til alle tider har været det essentielle i dukkelegen. Og
her kommer Amazing Ally alt andet lige til kort. Hun kan ganske vist
selv bede om at få friseret sit hår, men hun tåler f.eks. ikke vand,
ligesom det er strengt forbudt at putte noget i hendes mund (for ikke at
ødelægge den mekanisme, der bevæger munden, når hun taler). Hun har
heller ikke noget skiftetøj - og får det heller ikke foreløbig,
medmindre man syr det selv. Der går nemlig mindst et års tid, før
ekstraudstyr til Ally kommer på det danske marked, oplyser Top-Toy.
Priserne ventes desuden at blive pebrede, 300-400 kr. for en ny
temapakke, takket være de dyre chips, alt Allys udstyr skal forsynes
med, for at hun kan fungere. Det skal man også tage med i regnestykket,
inden man ofrer de 550-600 kr. afhængigt af indkøbssted, som verdens
mest avancerede dukke p.t. koster.
Ally, talende dukke, 45 cm høj, med eventyrbog og testel, 599 kr. hos BR
og 549,95 i Toys’R’Us.

Fra : Tomas O.

Dato : 14-12-02 12:38

TDJ <xnewsbox@fjern_mig_spamfilter.dk> wrote in

SNIP anmeldelse af Ally

Ja det varer nok længe endnu inden vi får virkelig intelligente robotter i
vore hjem

Hilsen
Tomas

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 15-12-02 18:47

> Ja det varer nok længe endnu inden vi får virkelig intelligente
robotter i
> vore hjem

Jeg kan også sagtens nøjes med en der kan klare det huslige arbejde

/A

Fra : Tomas O.

Dato : 20-12-02 12:50

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in news:atif97$j32$1@sunsite.dk:

> Jeg kan også sagtens nøjes med en der kan klare det huslige arbejde

Det kræver nu en del af en maskine/robot/computer. Forestil dig at skrive
det program der tager hensyn til hvad der må i opvkaskemaskinen, eller hvad
der kan tåle man bruger en klud med rengøringsmiddel, hvad der skal
støvsuges og hvad der skal vaskes, sortering af tøj inden vask.. jeg tror
vi må vente lidt endnu indtil kunstig intelligens er blevet bare en smule
bedre. Så indtil da må vi enten gøre det selv eller betale os fra det.

Tomas