cat6
Fra : Jens U. K.

Dato : 13-12-02 12:02

Jeg har købt hus og skal til at trække kabler til netværk oa.
Jeg har læst tråden: "Købt hus! Nu skal der trækkes kabler..."
(<news:3d18dfde$0$1569$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>)

Jeg vil gøre det selv og har lidt erfaring med cat5-net.

Det jeg fik ud af den tidligere tråd, var at man godt kan lave cat6
installationen selv, man skal blot være opmærksom på nogle ting:
- brug kun materialer fra en fabrikant
- bøjningsradius
- max træk i kablet
- evt. antal kabler der må ligge i samme bundt
- evt. hvor tæt på andre kabler (antenne, el, tlf.) de må ligge
Jeg ved at ved montering af stik på cat5 installationer er det vigtigt at
så lidt som muligt af parrene snoes op. Jeg går ud fra at det samme gælder
cat6?!
Hvad med montering i patchpanel. Er der klare anvisninger på hvordan det
bør foretages?

Anbefalinger/beskrivelser/dokumentation af ovenstående søges.

God jul
/Jens Ulrik

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-12-02 12:19

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in message

> Jeg har læst tråden: "Købt hus! Nu skal der trækkes kabler..."
> (<news:3d18dfde$0$1569$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>)

i Hvilken gruppe?

Jeg kan ikke finde ovenstående indlæg, via linket i nogle af mine servere!

Har ikke lige pt tid til at svare på dine spørgsmål ligenu

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-12-02 12:21

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*.spamfilter.dk> wrote in message

> i Hvilken gruppe?

Hehe, holder UNI2´s servere virkelig så længe på indlæg??

Tråden er jo et halvt år gammel... Kan dog læse den via Google

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-12-02 16:05

> [...]

> så lidt som muligt af parrene snoes op. Jeg går ud fra at det samme gælder

Jo, du har helt ret... Men her stilles der gerne flere krav til
monteringen...

> Hvad med montering i patchpanel. Er der klare anvisninger på hvordan det
> bør foretages?

Det er på samme måde som cat5..

Men i mange cat 6 løsningere,, er monteringen det samme i både stik og
patchpanel.. Da der er klare regler for, hvor meget dæmpning m.v der er i et
stik.. Derfor har producenterne af cat6 nu lavet stik og patch ens, så de
begger holder sig inden for området...

AMP`s og LK´s Lexcom ved jeg at de bruger helt de samme connectere i
patchpanelet, som i stikudtaget.... AMP´s er godtnok monterede i patch
panelet fra startens.. men LK´s montere man som normalt, og klikker ind i
panelet.

Fra : Jens U. K.

Dato : 16-12-02 10:10

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*.spamfilter.dk> wrote in message

[...]

> [...]
> patchpanelet, som i stikudtaget.... AMP´s er godtnok monterede i patch
> panelet fra startens.. men LK´s montere man som normalt, og klikker ind

Det lyder umiddelbart som om at LK's løsning er den nemmeste.

Hvor finder man informationer om nedenstående (ifm cat6):

Fra : Arne Keller

Dato : 16-12-02 22:04

On Mon, 16 Dec 2002 10:09:59 +0100, "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk>
wrote:

>"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*.spamfilter.dk> wrote in message
>
>[...]
>
>Det lyder umiddelbart som om at LK's løsning er den nemmeste.

Det var også muligt at man skulle se lidt på kvaliteten af den færdige
channel, det er jo faktisk den dine applikationer skal leve med de
næste 10 år, så betyder det vel lidt mindre hvis de tager 30 sekunder
mere at montere et stik ?
Der er stor forskel på hvor gode Cat6 systemer de forskellige
producenter kan levere.

Der findes idag en tester som kan teste en installation præcist efter
Cat6 standarden, det er Fluke 4x00 serien med permanent link adaptere
og PM25 moduler.
Her findes listen over producenter som garanterer at deres system kan
testes med dette udstyr:
http://www.flukenetworks.com/us/Cabling/Copper+Cabling/DSP+Permanent+Link/Features/Personality+Modules.htm

>Hvor finder man informationer om nedenstående (ifm cat6):
Generelt kan du finde alle informationer i de forskellige standarder
omkring kabling. Hvis du vil have informationen tilgængeligt må du
købe et antal forskellige standarder da alle informationer ikke findes
et sted.
Kabling standarderne beskriver minimums karvene, den enkelte producent
kan tilbyde bedre ydelse end standarden, hvilket kan være fornuftigt
at benytte sig af.

ISO/IEC 11801 er den internationale standard som benyttes i hele
verden
EN 50173 er den Europæiske standard, den endeligt vedtaget men endnu
ikke udgivet, den udgives når som helst.

>- bøjningsradius
Det finder du i kabling standarden: idag ISO/IEC 11801:
"Minimum bending radius (after installation)d
25 mm for four-pair cables with a diameter up to 6 mm
50 mm for four-pair cables with a diameter over 6 mm
d For minimum bending radius requirements during installation refer to
manufacturer’s recommendations."

Producenten kan tillade mindre bøjeradius.

>- max træk i kablet
Her må du spørge producenten

>- evt. antal kabler der må ligge i samme bundt
Her findes ingen begrænsning i standarden, men man må naturligvis ikke
udsætte de nederste kabler for så meget tryk at de deformeres.

>- evt. hvor tæt på andre kabler (antenne, el, tlf.) de må ligge
Det er igen op til producenten eller EN 50173-2:
"For horizontal cabling the following applies (see Figure 5):
- if the horizontal cabling length is less than 35 m no separation is
required in case of screened cabling;
- for length greater than 35 m the separation distances apply to the
full length excluding the final 15 m attached to the outlet."

Som du kan se er der ingen krav de første 35 meter, men her kan det
være vigtigt at kontrolere med producenten, da EN 50173-x ikke er et
krav i hovedparten af installationer som udføres.

Som du kan se er svaret mange gange at man skal konsultere
producenten, det er en af grundene til at partner programmer som
indeholder uddannelse og garanti systemer er almindelige i branchen.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Jens U. K.

Dato : 17-12-02 09:45

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
> On Mon, 16 Dec 2002 10:09:59 +0100, "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk>
> wrote:

[...]

> [...]
> mere at montere et stik ?
> Der er stor forskel på hvor gode Cat6 systemer de forskellige

Jeg har ingen præferencer hvad producent angår. Hvilken producent vil du
anbefale? (huset er 10 x 7 meter i grundplan og små 8 meter fra kælder til
kvist, hvis det skulle have nogen betydning for din anbefaling. Der bliver
også trukket el, antenne og tlf (utp5) med meget af vejen.)

> Der findes idag en tester som kan teste en installation præcist efter
> Cat6 standarden, det er Fluke 4x00 serien med permanent link adaptere
> og PM25 moduler.

Det kunne være sjovt hvis man kendte nogen der havde sådan en til
rådighed! (men det gør man ikke)

[...]

> [...]
> omkring kabling. Hvis du vil have informationen tilgængeligt må du
> købe et antal forskellige standarder da alle informationer ikke findes

Sådan synes jeg tit det er med standarder, også med SBIs standarder...
hvorfor er det sådan (altså at de skal købes)?

> [...]
> verden
> EN 50173 er den Europæiske standard, den endeligt vedtaget men endnu
> ikke udgivet, den udgives når som helst.

Hvilken er så bedst efter din mening?
Er der nogen europæiske producenter, som overholder EN 50173 nu? Det er
vel ikke muligt at sige før den er udgivet, eller hvad?

> [...]
> 50 mm for four-pair cables with a diameter over 6 mm
> d For minimum bending radius requirements during installation refer to

Godt at vide.

> Producenten kan tillade mindre bøjeradius.

Godt at vide.

> Her må du spørge producenten

Ok. Jeg går ud fra at det skal passe på, er når man trækker kablerne, ikke
at de evt. hænger lodret et sted nogle få meter.

> Her findes ingen begrænsning i standarden, men man må naturligvis ikke
> udsætte de nederste kabler for så meget tryk at de deformeres.

Ok. Jeg troede at der var risiko for crosstalk, jo flere kabler der lå i
et bundt.

> [...]
> - for length greater than 35 m the separation distances apply to the
> full length excluding the final 15 m attached to the outlet."

Er det i fugleperspektiv at længden ikke må overgå 35 meter?
Hvad med de lodrette føringsveje?
Mener de STP med "screened cabling"? eller er det hentydning til at f.eks
antennekablet skal være skærmet?

> Som du kan se er der ingen krav de første 35 meter, men her kan det
> være vigtigt at kontrolere med producenten, da EN 50173-x ikke er et
> krav i hovedparten af installationer som udføres.

Ok.

> Som du kan se er svaret mange gange at man skal konsultere
> producenten, det er en af grundene til at partner programmer som
> indeholder uddannelse og garanti systemer er almindelige i branchen.

Det er jo altid godt med kompetence!
Ved du forresten om det er en uafhængig part der afprøver et sådant system
og giver garantien?

/Jens Ulrik

Fra : Arne Keller

Dato : 17-12-02 20:46

On Tue, 17 Dec 2002 09:44:51 +0100, "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk>
wrote:

> [...]
>kvist, hvis det skulle have nogen betydning for din anbefaling. Der bliver
>også trukket el, antenne og tlf (utp5) med meget af vejen.)

Jeg vil undlade at anbefale en producent her, men i embeds medfør
anbafaler jeg da ofte et bestemt system
Størrelsen på huset gør ingen forskel da alle systemer skal kunne
række 100 meter.
Du kan jo starte med den liste som findes på Flukes side.
Jeg vil helt klart anbefale dig at lave alle udtag som Cat6 istedet
for at anvende Cat5 til telefon.

>Det kunne være sjovt hvis man kendte nogen der havde sådan en til
>rådighed! (men det gør man ikke)
>
>[...]
Jeg har da lige fået lov af min chef, til at købe en til mig selv,
liste pris 8.569 Euro

Det at et antal producenter har vurderet testeren og sagt god for den,
viser lidt om at både systemer og tester burde have en vis kvalitet.

>Sådan synes jeg tit det er med standarder, også med SBIs standarder...
>hvorfor er det sådan (altså at de skal købes)?

Jeg sidder selv i den Svenske standardiseringsgruppe, her betaler mit
firma 10.000 pr år for at deltage, hvilket dækker hovedparten af
omkostningerne ved at drive arbejdsgruppen under den nationale
kommite.
Derudover deltager jeg i ISO/IECs internationale
standardiseringsarbejde, her betaler mit firma igen alle udgifter,
hvilket normalt er 30-50.000 pr møde 2 gange om året.

Det man som kunde betaler for når man køber en standard er trykningen
og distributionen samt et tilskud til den nationale kommites arbejde.

>Hvilken er så bedst efter din mening?
>Er der nogen europæiske producenter, som overholder EN 50173 nu? Det er
>vel ikke muligt at sige før den er udgivet, eller hvad?

Standarderne er stort set ens, de forskelle som findes er uden
betydning for normale brugere.
De producenter som står på Flukes side overholder ret sikkert begge
standarder, alle producenter kender den Europæiske standard i detaljer
da den jo er skrevet og vedtaget, den findes som internt
arbejdsdokument i gruppen, den må bare kun udgives til salg af den
nationale gruppe, det er det vi venter på.

>Godt at vide.

>Godt at vide.

>Ok. Jeg går ud fra at det skal passe på, er når man trækker kablerne, ikke
>at de evt. hænger lodret et sted nogle få meter.

Kablerne kan normalt hænge 1-1,5 meter uden problemer.

>Ok. Jeg troede at der var risiko for crosstalk, jo flere kabler der lå i
>et bundt.

Det er der i teorien også, men i praksis har man ikke kunnet vise
nogen effekt af betydning.

>Er det i fugleperspektiv at længden ikke må overgå 35 meter?
>Hvad med de lodrette føringsveje?
>Mener de STP med "screened cabling"? eller er det hentydning til at f.eks
>antennekablet skal være skærmet?

35m meter gælder kablets længde.
Screened cabling er STP kabler, afstanden efter standarden er min
200mm hvilket jo er helt åndsvagt, når man kan se store producenter
garantere 3-5 cm afstand.

>Ok.

>Det er jo altid godt med kompetence!
>Ved du forresten om det er en uafhængig part der afprøver et sådant system
>og giver garantien?

Der er uendelig stor forskel på garantierne fra de forskellige
producenter, de simpleste giver bare 15-25 års garanti på produkterne.
Der findes nogle få som garanterer hvilke applikationer som kan
fungere på systemet, hvilket bør være alle standardiserede + eventuelt
nogle flere. Der findes også producenter som garanterer alle kommende
applikationer som standardiseres.

Her må man simpelthen få den skriftlige dokumentation fra producenten
og så vurdere værdien af de forskellige garantier.

Som oftest er det producenten selv som giver garantien, hvilket
betyder at det er vigtigt at man vælger en solid leverandør som må
forventes at være med fremover.

Fra : Jens U. K.

Dato : 19-12-02 13:39

<1jk2@3bsopatent4.dk>
[...]

> Jeg vil undlade at anbefale en producent her, men i embeds medfør
> anbafaler jeg da ofte et bestemt system

nåja...

> Jeg vil helt klart anbefale dig at lave alle udtag som Cat6 istedet
> for at anvende Cat5 til telefon.

Hvad gør jeg så med mine 100 meter Cat5-kabel? Bruger det som tørresnor?!

> Jeg har da lige fået lov af min chef, til at købe en til mig selv,
> liste pris 8.569 Euro

Det er jo kun jul en gang om året

> [...]
>
> Det man som kunde betaler for når man køber en standard er trykningen
> og distributionen samt et tilskud til den nationale kommites arbejde.

Omkostningerne kunne vel så reduceres ved at lægge en elektronisk version
på Internettet. Jeg synes da at en standard burde være offentlig
tilgængelig (gratis); så må de udgifter finansieres på en anden måde. Men
det emne kan man nok diskutere til hudløshed, og det orker jeg ikke lige
her op til jul

[...]

> Som oftest er det producenten selv som giver garantien, hvilket
> betyder at det er vigtigt at man vælger en solid leverandør som må
> forventes at være med fremover.

Ja, her har man ikke meget at skulle have sagt som "forbruger". Selv
solide leverandører/producenter kan jo bukke under. (hmmm. der er vist et
eller andet modstridene i den sætning, men du ved nok hvad jeg mener
men som med alt andet må man jo undersøge markedet og lytte til
anbefalinger osv...

/Jens Ulrik

Fra : Arne Keller

Dato : 19-12-02 21:31

On Thu, 19 Dec 2002 13:38:47 +0100, "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk>
wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

sn5*

>Hvad gør jeg så med mine 100 meter Cat5-kabel? Bruger det som tørresnor?!

Ja det vil være det smarteste
Jeg ville ikke spare de penge hvis det var mig.

snip

> [...]
>det emne kan man nok diskutere til hudløshed, og det orker jeg ikke lige

Det gør IEEE når standarderne er 1 år gamle.
Jeg er da til stor del enig med dig, jeg prøvede ikke at forsvare
prisen, jeg forsøgte at forklare fakta.
Jeg finder det da lidt paradoksalt at jeg investerer tusindvis af
timer hvert år på dette arbejde, og kun ganske få kommer til at læse
den førdige standard, primært fordi man ikke gider.
En kabling standard koster under 1000,- hvis man arbejder
professionelt med kabling er det vel ikke dyrt ?

En gratis standard ville selvfølgelig give meget større udbredelse af
dokumentet.

> [...]
>eller andet modstridene i den sætning, men du ved nok hvad jeg mener
>men som med alt andet må man jo undersøge markedet og lytte til

Det er jo det samme med en forsikring.
Hvad hjælper 20 års produktgaranti dig hvis produktet ikke fremstilles
længere ?
Der er mange kunder der tror på disse garantier hvert år.

Fra : S.M.

Dato : 20-12-02 12:25

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Størrelsen på huset gør ingen forskel da alle systemer skal kunne
> række 100 meter.

Hej
Hvordan beregner man at det er "kun" 100m?. Hvordan ser formlen for
kabellængde beregning, hvor man ta' kabel type, signal frekvens(10base,
100base) og udgangs spænding i betragtning.
Hilsen S.M.

Fra : Arne Keller

Dato : 20-12-02 23:33

On Fri, 20 Dec 2002 12:24:34 +0100, "S.M." <bebe@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>kabellængde beregning, hvor man ta' kabel type, signal frekvens(10base,
>100base) og udgangs spænding i betragtning.

Der er ikke en formel.
Man er blevet enige om at 100 meter er fornuftigt i langt de fleste
tilfælde, ISO laver så en kabling standard som garenterer visse
elektriske egenskaber for en fuld channel.
Med disse elektriske data konstruerer IEEE så f.eks en Ethernet
standard.
Så det er altså en en hel række af egenskaber som gårop i en højere
enhed.